AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAzR8/faktiskno-hva-betyr-alder-for-om-man-faar-helsehjelp-i-en-koronakrise Hvorfor skal de nedprioriteres? Når man er 60 år har man enda 40 år gjennomsnittlig igjen siden folk flest i dag lever til godt over 90 år og noen til og med over 100 år. Mange over 60 år gjør også et stort bidrag med dugnad og frivillig arbeid som hvis de forsvant, så ville Norge likevel ha tapt mye. Går all den dugnadsarbeid og frivillig arbeid bort, hvem blir da å gjøre det? Det blir jo mer på de yngre som nok allerede har hverdagen full Alt handler ikke om penger, men myndighetene liker gjerne å tro det. Anonymkode: 46c6c...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Hvem mener du skal nedprioriteres da? Anonymkode: 6a463...0ce 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 De som ikke er frivillig arbeid, dem passer nok barnebarn når foreldre er på jobb. Tenk litt etter. Vil vi at alle over 60 år skal nedpriroriteres? La oss stå mot helsemyndighetene og regjeringen for hvis de forsvant, hvem skulle da passe barna til foreldre mens de er på jobb? Ikke alle jobber 8-16 på hverdag, noen har turnusjobb og jobber i helgene. Om ikke de over 60 år hadde vært der, måtte enden foreldrene da tatt med barn på jobben eller bare latt de være alene (se for deg 4 åringer er alene?...). Anonymkode: 46c6c...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvem mener du skal nedprioriteres da? Anonymkode: 6a463...0ce Ingen skal nedprioriteres. Det er ikke noe eldrebølge. Forsvinner dem, forsvinner og mye annet. og foreldre har ingen å passe barn når de er på jobb eller trenger litt fri. De eldre sitter på mye egen visdom som vi bør lære av og inkludere mer i samfunnet, ikke bare skyve dem bort som at "heye hey jeg er best jeg vet bedre enn de eldre". Det er narsistisk tankegang. Anonymkode: 46c6c...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som ikke er frivillig arbeid, dem passer nok barnebarn når foreldre er på jobb. Tenk litt etter. Vil vi at alle over 60 år skal nedpriroriteres? La oss stå mot helsemyndighetene og regjeringen for hvis de forsvant, hvem skulle da passe barna til foreldre mens de er på jobb? Ikke alle jobber 8-16 på hverdag, noen har turnusjobb og jobber i helgene. Om ikke de over 60 år hadde vært der, måtte enden foreldrene da tatt med barn på jobben eller bare latt de være alene (se for deg 4 åringer er alene?...). Anonymkode: 46c6c...ce2 Kjenner ingen over 60 som gjør dette.. dessertgenerasjonen.. Anonymkode: 6a463...0ce 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen skal nedprioriteres. Det er ikke noe eldrebølge. Forsvinner dem, forsvinner og mye annet. og foreldre har ingen å passe barn når de er på jobb eller trenger litt fri. De eldre sitter på mye egen visdom som vi bør lære av og inkludere mer i samfunnet, ikke bare skyve dem bort som at "heye hey jeg er best jeg vet bedre enn de eldre". Det er narsistisk tankegang. Anonymkode: 46c6c...ce2 Men hva om du har 10 pasienter og 9 respiratorer.. Hvilke kriterier mener du man skal legge til grunn for hvem som ikke får? Anonymkode: 6a463...0ce 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Kjenner ingen over 60 som gjør dette.. dessertgenerasjonen.. Anonymkode: 6a463...0ce Vel, men jeg kjenne rog vet om noen som gjør om det. Kom ut av din egen boble og utvid sirkelen. Men om du er rundt noen 60 åringer som ikke gjør det, kan vel tilsi at de ikke vet selv hvor å bidra? Det kan å være å passe katter, hunder, eller besøksvenn, venn... eller bare rydde i nabolaget. Klippe plen, måke. Folk er forskjellig. Dette er småarbeid som hvis de ble borte, ikke ble gjort og da ville man sett savnet. Og folk ville heller da begynt å klage. Anonymkode: 46c6c...ce2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 De fleste lever ikke i 40 år etter de er blitt 60. Men spør en på 70, hvem skal ha en god fremtid, du eller oledebarnet ditt? Slutt å ta valg på andres bekostning. Anonymkode: 2c581...042 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva om du har 10 pasienter og 9 respiratorer.. Hvilke kriterier mener du man skal legge til grunn for hvem som ikke får? Anonymkode: 6a463...0ce Først til mølla. Alle bør jo få uansett alder. Men ikke alle med korona trenger respiratorer, så de mest i risiko bør får det. Anonymkode: 46c6c...ce2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: De fleste lever ikke i 40 år etter de er blitt 60. Men spør en på 70, hvem skal ha en god fremtid, du eller oledebarnet ditt? Slutt å ta valg på andres bekostning. Anonymkode: 2c581...042 Veldig sjeldent at små barn trenger respirator på grunn av korona, da. Anonymkode: 46c6c...ce2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, men jeg kjenne rog vet om noen som gjør om det. Kom ut av din egen boble og utvid sirkelen. Men om du er rundt noen 60 åringer som ikke gjør det, kan vel tilsi at de ikke vet selv hvor å bidra? Det kan å være å passe katter, hunder, eller besøksvenn, venn... eller bare rydde i nabolaget. Klippe plen, måke. Folk er forskjellig. Dette er småarbeid som hvis de ble borte, ikke ble gjort og da ville man sett savnet. Og folk ville heller da begynt å klage. Anonymkode: 46c6c...ce2 Så klart noen gjør det, men det gjelder jo alle aldersgrupper. Ikke at jeg mener man skal fordele respiratorer ut i fra hvor mye plenklipping og barnepass man gjør. Anonymkode: 6a463...0ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Først til mølla. Alle bør jo få uansett alder. Men ikke alle med korona trenger respiratorer, så de mest i risiko bør får det. Anonymkode: 46c6c...ce2 Så du synes en ed max 5 år igjen å leve ( mest sannsynlig ikke så gode) og en med 50 år igjen å lve, så er dt den som først trenger hjelp som skal få den? Hurra for mennesker som driter i konsekvenser og fremtiden til alle Anonymkode: 2c581...042 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig sjeldent at små barn trenger respirator på grunn av korona, da. Anonymkode: 46c6c...ce2 Men nå var vel det heller ikke hva jeg svarte på. Anonymkode: 2c581...042
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Først til mølla. Alle bør jo få uansett alder. Men ikke alle med korona trenger respiratorer, så de mest i risiko bør får det. Anonymkode: 46c6c...ce2 Jeg er klar over at ikke alle med korona trenger respirator. Hva mener du mest i risiko? Anonymkode: 6a463...0ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig sjeldent at små barn trenger respirator på grunn av korona, da. Anonymkode: 46c6c...ce2 Det er jeg klar over, men jeg sa det som et enkelt eksempel på at man i enkelte situasjoner ikke bare kan si jajajaja. Det er helt opplagt at man ønsker at alle får den hjelpa de trenger, det er en helt uinteressant problemstilling. Poenget er om man MÅ velger, hva velger man? Anonymkode: 6a463...0ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så du synes en ed max 5 år igjen å leve ( mest sannsynlig ikke så gode) og en med 50 år igjen å lve, så er dt den som først trenger hjelp som skal få den? Hurra for mennesker som driter i konsekvenser og fremtiden til alle Anonymkode: 2c581...042 Mange over 60 år har ikke bare 5 år igjen å leve. Mange lever jo i dag til de er over 90 år. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er klar over at ikke alle med korona trenger respirator. Hva mener du mest i risiko? Anonymkode: 6a463...0ce Risikogrupper,les helsenorge.no Anonymkode: 46c6c...ce2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du synes en ed max 5 år igjen å leve ( mest sannsynlig ikke så gode) og en med 50 år igjen å lve, så er dt den som først trenger hjelp som skal få den? Hurra for mennesker som driter i konsekvenser og fremtiden til alle Anonymkode: 2c581...042 Helt enig.. Anonymkode: 6a463...0ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange over 60 år har ikke bare 5 år igjen å leve. Mange lever jo i dag til de er over 90 år. Risikogrupper,les helsenorge.no Anonymkode: 46c6c...ce2 Men hvilken forskjell gjør det om en 5 åring og en 60 åring er i en risikogruppe eller ei? De trenger respirator, hvem får den? Anonymkode: 6a463...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange over 60 år har ikke bare 5 år igjen å leve. Mange lever jo i dag til de er over 90 år. Risikogrupper,les helsenorge.no Anonymkode: 46c6c...ce2 Men kjære deg, jeg kom med et bilde, sa ikke at de over 60 levde i 5 år til. Men at hvis man !å velge mellom Ola 79 år, har hjertefeil, høyt blodtrykk overvekt og diabetes og Ola 43 frisk og rask ellers, hvem skulle du ha gitt respiratoren? Ola 79, fordi han ble innlagd dagen før Ola 43? Samfunsnytten i det vil da være? Hvordan tror du Ola 79 synes om det forresten? Anonymkode: 2c581...042
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen skal nedprioriteres. Anonymkode: 46c6c...ce2 Jeg tror det er mange nordmenn som ikke får inn i skallen at vi et stykke ut i koronabølgen rett og slett ikke klarer å hjelpe alle. At noen ikke kommer til å få hjelp. At noen må prioriteres ned for å prioritere andre opp. Ikke så rart, for vi er så privilegerte at vi aldri har opplevd dette. Men sånn kan det faktisk bli. Det kuttes allerede i blant annet kreftkontroller og operasjoner som ble booket for mange måneder siden. Tror du de gjør dette for gøy? Det er ikke nok til alle nå, og kommer i hvert fall ikke til å være det et stykke ut i epidemien!! Anonymkode: f6d94...c20 2
Anbefalte innlegg