Gå til innhold

Hvordan sjekke at skattemeldingen stemmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter fortsatt i spenning på å motta skattemeldingen, og tror jeg kommer til å få en del tilbake på skatten, men så lurer jeg på; hvordan skal jeg vite at tallene stemmer? Jeg er relativt ung og synes det er vanskelig å finne ut hvor jeg skal finne korrekte tall på ting, da jeg fylte ut skattekortet gjorde jeg det etter ca. og gjetting. Kan dette få negative konsekvenser dersom det er feil? Derfor vil jeg åpenbart finne korrekte tall når jeg mottar skattemeldingen så jeg ikke går på en bommert, men det finnes kanskje ingen fasit på hvor denne infoen ligger? Synes det er så fryktelig komplisert og vanskelig å sette seg inn i.

Noen som kan oppklare litt?

Anonymkode: ce622...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekke alle årsoppgavene (fra bank, borettslag etc..) du har fått mot opplysningene som står på skattemeldingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synsing har lite med skattekortmå gjøre, går på inntekt versus gjeld. Så kan man lite er manmpå sikre siden ved å kun skrive inn inntekt.

Ellers har du fått brev ang alt du har fradrag på av bankene du er involvert i. Samme med fagforbund. Du skal fylle ut reisevei turretur hver 5 dager pr uke å se om det kommer over satt sats.

Anonymkode: a7489...206

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sosialt skrev:

Sjekke alle årsoppgavene (fra bank, borettslag etc..) du har fått mot opplysningene som står på skattemeldingen.

Men hvor kan man finne det? Høres sikkert dumt ut å spørre om det, skulle ønske vi hadde lært dette på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Gå inn på skatteetaten.no, der finner du det meste av informasjon. Ganske lett tilgjengelig.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synsing har lite med skattekortmå gjøre, går på inntekt versus gjeld. Så kan man lite er manmpå sikre siden ved å kun skrive inn inntekt.

Ellers har du fått brev ang alt du har fradrag på av bankene du er involvert i. Samme med fagforbund. Du skal fylle ut reisevei turretur hver 5 dager pr uke å se om det kommer over satt sats.

Anonymkode: a7489...206

Jeg lot gjeld stå slik det sto, regner med at det er riktig i og med at jeg har studiegjeld. Inntekten fikk jeg sjekket og var riktig, men så er det alle disse andre tallene.

Takk for svar forresten:)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sosialt skrev:

Gå inn på skatteetaten.no, der finner du det meste av informasjon. Ganske lett tilgjengelig.

Okei, husker at alt det jeg fylte inn av informasjon fant jeg på skatteetaten, så da har jeg kanskje gjort noe riktig. Er bare redd det er mer, som jeg ikke har forstått noe av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor kan man finne det? Høres sikkert dumt ut å spørre om det, skulle ønske vi hadde lært dette på skolen.

Det er mulig forskjellige banker gjør ting litt forskjellig, men alle sender ut et skriv om alt du har i banken. Jeg har DNB, der fikk jeg rundt årsskiftet et dokument i innboksen i nettbanken min som het "årsoppgave". Den beskrev hvor mye jeg hadde stående inne i banken totalt og hvor mye jeg har i lån i den banken. Disse tallene skal du også finne i skattemeldingen d\in, de skal matche tallene fra banken.

Jeg har lån i lånekassen, de sender også ut en årsoppgave ved årsskiftet, denne ligger i innboksen din på www.lanekassen.no.

Du skal også ha fått et brev/skriv av jobben din (hvis du har jobb) som ser litt annerledes ut enn vanlige lønnsslipper og inneholder informasjon om hvor mye du har fått i lønn totalt det året, hvor mye du har skattet og hvor mye du har betalt inn til pensjonssparing. 

Alle disse tallene skal sammenlignes med og matche tallene som står i skattemeldingen din. Hvis du eier leilighet i borettslag skal du også ha fått en tilsvarende skriv fra dem som forteller deg hva din andel i borettslaget er verdt og hvor mye av fellesgjelden du er ansvarlig for. Igjen tall som skal stå i skattemeldingen.

Anonymkode: c6671...26f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig forskjellige banker gjør ting litt forskjellig, men alle sender ut et skriv om alt du har i banken. Jeg har DNB, der fikk jeg rundt årsskiftet et dokument i innboksen i nettbanken min som het "årsoppgave". Den beskrev hvor mye jeg hadde stående inne i banken totalt og hvor mye jeg har i lån i den banken. Disse tallene skal du også finne i skattemeldingen d\in, de skal matche tallene fra banken.

Jeg har lån i lånekassen, de sender også ut en årsoppgave ved årsskiftet, denne ligger i innboksen din på www.lanekassen.no.

Du skal også ha fått et brev/skriv av jobben din (hvis du har jobb) som ser litt annerledes ut enn vanlige lønnsslipper og inneholder informasjon om hvor mye du har fått i lønn totalt det året, hvor mye du har skattet og hvor mye du har betalt inn til pensjonssparing. 

Alle disse tallene skal sammenlignes med og matche tallene som står i skattemeldingen din. Hvis du eier leilighet i borettslag skal du også ha fått en tilsvarende skriv fra dem som forteller deg hva din andel i borettslaget er verdt og hvor mye av fellesgjelden du er ansvarlig for. Igjen tall som skal stå i skattemeldingen.

Dette var veldig bra🥰

Anonymkode: 99bfe...dd0

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Så oversiktlig. Skulle nesten ha stått på skatteetaten sine sider dette. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Så oversiktlig. Skulle nesten ha stått på skatteetaten sine sider dette. Hehe. 

Bare hyggelig å hjelpe, har revet meg i håret over skattemeldingen selv før :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...