Gå til innhold

Bør man kutte ut foreldre som mener man skal «klare seg selv»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har foreldre som sitter godt i det (millioner på bok, nedbetalt hus osv) men nekter å hjelpe til med egenkapital eller kausjon når jeg er ferdig med studiene. De har heller ikke hjulpet meg mens jeg har studert, har måttet bo under ganske kummerlige kår i flere år i utlandet (by med høye boligpriser og mye konkurranse). De visste at jeg bodde både helseskadelige og ulovlige steder uten å hjelpe.

Bør jeg kutte dem ut? Er det noe poeng i å ha kontakt med folk som blåser i hvordan jeg har det? Som har muligheten til å hjelpe men mener man skal «klare seg selv» samme hva?

Anonymkode: caf26...c80

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bestemmer du jo selv.  Det er jo bare å fortsette å bo langt unna.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff så synd det er på deg som må lære deg å ta ansvar for eget liv. Nesten så jeg synes du burde grave deg ned og gå i traumeterapi for det. Foreldrene dine er bare fornuftige. 

Anonymkode: aafb3...6ab

• Liker 29
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Du bør fluksens gi dem et fint kort der det står: Tusen takk for at jeg får muligheten til å ta ansvar for egne valg og å klare meg selv! 

Jeg kjenner folk som enda ikke klarer seg selv, enda de er over 40 og i full jobb, fordi de har hatt velstående foreldre som har hjulpet dem ihjel. Disse takler vanskeligheter mye dårligere enn oss andre, fordi de aldri har fått sjansen til å takle noe helt selv. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som du vil du. Kutt ut folk fordi du ikke får penger, flott verdi å ha. 

Anonymkode: fded9...54a

• Liker 16
Skrevet

Nei. Dette høres ut son foreldre man bør omfavne. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, absinthia skrev:

Du bør fluksens gi dem et fint kort der det står: Tusen takk for at jeg får muligheten til å ta ansvar for egne valg og å klare meg selv! 

Jeg kjenner folk som enda ikke klarer seg selv, enda de er over 40 og i full jobb, fordi de har hatt velstående foreldre som har hjulpet dem ihjel. Disse takler vanskeligheter mye dårligere enn oss andre, fordi de aldri har fått sjansen til å takle noe helt selv. 

Så det er bedre å bo i en kjeller med tjukk mugg i alle rom og å være konstant forkjølet og syk enn å faktisk få hjelp av foreldre som ikke merker det økonomisk? Man skal bare drite i å hjelpe til om man kan? Hvorfor skal jeg da hjelpe dem når de blir gamle og trenger hjelp? Da må jo det samme gjelde dem, at selv i sårbare situasjoner skal man "klare seg selv" samme hva?

• Liker 15
Skrevet

Fikk du ikke bra nok svar om dette emnet i forrige tråd?

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre å bo i en kjeller med tjukk mugg i alle rom og å være konstant forkjølet og syk enn å faktisk få hjelp av foreldre som ikke merker det økonomisk? Man skal bare drite i å hjelpe til om man kan? Hvorfor skal jeg da hjelpe dem når de blir gamle og trenger hjelp? Da må jo det samme gjelde dem, at selv i sårbare situasjoner skal man "klare seg selv" samme hva?

Var det dine foreldre som tvang deg til de stedene for studier?

• Liker 15
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har heller ikke hjulpet meg mens jeg har studert, har måttet bo under ganske kummerlige kår i flere år i utlandet

Hvis forholdene i utlandet var så ekstremt dårlige, så har jeg en revolusjonerende tankegang: studer i Norge.

Det å studere i utlandet er per dags dato ikke en menneskerett, og Norge er i utlandet kjent for å ha et bra og - til sammenligning med andre land - ekstremt billig utdanningsvesen. Hva er så problemet?

• Liker 22
Skrevet

Er ikke ditt liv ditt ansvar da? Selv om de sitter godt i det som voksne, så har vel de gjort sitt selv for å være der de er i dag. Synes foreldrene dine er fornuftige som lærer deg at penger ikke vokser på trær.
Du sier de ikke bryr seg om deg, føler du at de ikke er en del av livet ditt ellers også? Penger er ikke alt, men noe en må ha for å leve i dag. Penger en jobber og sliter for har mye mer verdi enn storslåtte pengegaver.
Nå i disse usikre koronatider så er det mange vanlige folk med ok jobber og normal inntekt som ikke vet om de får livet til å gå rundt hvis jobbene deres forsvinner.

• Liker 5
Skrevet

Det er bedre om en fikser dette selv, i steden for å sette seg ned og vente at mamma og pappa skal ordne opp.  De har antagelig hjulpet deg da du var liten og ikke kunne selv, men nå kan du det.  - Du fikser forøvrig å spare til egenandel til den boligen du gjerne vil ha nå, dersom du velger å bo litt trangt en stund. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, absinthia skrev:

Det er bedre om en fikser dette selv, i steden for å sette seg ned og vente at mamma og pappa skal ordne opp.  De har antagelig hjulpet deg da du var liten og ikke kunne selv, men nå kan du det.  - Du fikser forøvrig å spare til egenandel til den boligen du gjerne vil ha nå, dersom du velger å bo litt trangt en stund. 

Så det er bare de som får foreldrehjelp som skal studere i utlandet da? Andre skal måtte ta til takke med dårlig helse?

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare de som får foreldrehjelp som skal studere i utlandet da? Andre skal måtte ta til takke med dårlig helse?

Greia er, med mindre man har råd, så kan man ikke få alt man vil her i verden. Mange får kanskje hjelp av foreldrene sine, men dette er ikke noe man kan kreve. At du faktisk vurderer å kutte ut foreldrene dine pga dette høres helt sykt ut i mine ører. Med mindre de faktisk tvang deg til det spesifikke studiet, så er ikke det noe du kan skylde på de for. Du er vel over myndighetsalder og har ansvar for ditt eget liv. Skjerpings.

Endret av Amber Everglow
*skrivefeil
  • Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

absinthia skriver vel strengt tatt det motsatte.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Amber Everglow skrev:

Hvis forholdene i utlandet var så ekstremt dårlige, så har jeg en revolusjonerende tankegang: studer i Norge.

Det å studere i utlandet er per dags dato ikke en menneskerett, og Norge er i utlandet kjent for å ha et bra og - til sammenligning med andre land - ekstremt billig utdanningsvesen. Hva er så problemet?

Så jeg skal la være å følge drømmene mine (som gir meg en bedre CV enn studier i Norge ville gjort) fordi jeg ikke får hjelp av foreldre? Skal jeg la dem ødelegge for meg da?

Du konkluderer jo selv med at jeg skal la være å gjøre noe jeg ønsker og som gagner meg på lang sikt, fordi foreldrene mine ikke bidrar. Da mener du at utenlandsstudier bare er forbeholdt de som får foreldrehjelp? Da er du faktisk enig i at økende forskjeller er greit.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev:

absinthia skriver vel strengt tatt det motsatte.

Hun skriver at jeg skal fikse det selv, ergo bli værende et sted jeg blir syk. Da er det bare studenter med foreldrehjelp som skal kunne bo under verdige forhold, mens alle andre kan bare ha det så godt.

Skrevet

Så jeg skal la være å følge drømmene mine (som gir meg en bedre CV enn studier i Norge ville gjort) fordi jeg ikke får hjelp av foreldre? Skal jeg la dem ødelegge for meg da?

Du konkluderer jo selv med at jeg skal la være å gjøre noe jeg ønsker og som gagner meg på lang sikt, fordi foreldrene mine ikke bidrar. Da mener du at utenlandsstudier bare er forbeholdt de som får foreldrehjelp? Da er du faktisk enig i at økende forskjeller er greit.

Snakk om å tillegge folk meninger de ikke har ytret, herregud.

Jeg mener at du ikke kan kreve at foreldrene dine skal hjelpe deg. Foreldre har ansvar for barna sine fram til de fyller atten, da har de ikke lenger et juridisk ansvar for å hjelpe deg. Ønsker du å studere utenlands er det ikke noe du kan kreve at de skal hjelpe deg med.

Forøvrig mener jeg heller ikke at utenlandsstudier kun er forbeholdt de som får hjelp fra foreldrene sine, men jeg mener at utenlandsstudier i stor grad er forbeholdt de som
a. sparer opp penger til å ha råd til et unormalt studieløp
b. er villig til å leve under dårligere forhold

Husk også på at vi har meget høy levestandard i Norge.

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...