AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Hei! Jeg har to spørsmål, et i forhold til min situasjon, og et mer generelt som flere kanskje kan ta nytte av. Kan først starte med det generelle: Hva slags studentby er best av Oslo og Bergen? Kom gjerne med erfaringer og begrunnelser. For min egen del: Jeg har et år igjen av studiet og er litt usikker på hvor jeg skal ta det nå etter sommeren. Burde jeg velge den byen hvor jeg mest sannsynlig får jobb etter studiet, eller burde jeg velge den byen jeg helst ønsker å studere i, men som jeg kanskje blir nødt til å flytte fra etter et års tid fordi jeg kanskje ikke får jobb? Jeg skal kun ta valgemner på høsten, da jeg skriver bachelor på våren, så kommer teknisk sett til å studere ved universitetet i kun et halvt år, med mindre jeg tar et fag ved siden av bacheloren på våren. Setter virkelig pris på all slags hjelp da jeg sliter veldig med hva jeg burde gjøre og ikke helt vet hvor jeg skal få svar på dette ellers💕 Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Jeg personlig elsker Oslo! Har ikke angret et sekund på valget. Vet ikke hvor du tenker å studere, men der jeg studerer på UiO på Blindern er det masse tilbud for studentene. God mat, butikker, kaffebarer osv. Pluss tannlege, lege og apotek osv på campus. Kollektivtilbudet er helt supert, og mye å utforske i byen. Bra vær er det stort sett også. Nært Gardermoen = enkelt og billig å reise utenlands. Blir nok boende noen år her etter jeg er ferdig med studiene også. Anonymkode: 85063...6cd
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig elsker Oslo! Har ikke angret et sekund på valget. Vet ikke hvor du tenker å studere, men der jeg studerer på UiO på Blindern er det masse tilbud for studentene. God mat, butikker, kaffebarer osv. Pluss tannlege, lege og apotek osv på campus. Kollektivtilbudet er helt supert, og mye å utforske i byen. Bra vær er det stort sett også. Nært Gardermoen = enkelt og billig å reise utenlands. Blir nok boende noen år her etter jeg er ferdig med studiene også. Anonymkode: 85063...6cd Skal sies at jeg har bodd i Oslo en del år tidligere. Da bodde jeg derimot med foreldre og var i tenårene, så det ville nok blitt en litt annerledes opplevelse når jeg skal bo alene og er student/snart ute i arbeid. Har hørt mye dårlig om studentmiljøet i Oslo. Jeg har ikke så god kontakt med de jeg kjenner derifra ettersom jeg har bodd et par år borte, så hvordan tror du det vil være å finne seg nye venner nå? Og hvordan er f.eks. prisene på campus? Tror du det er enkelt å bli kjent med folk som enkeltemne-student? - Trådstarter Anonymkode: 8ca15...f10 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Det er flere jobber i Oslo og rundt Oslo i pendleavstand. Færre jobber i Bergen. Kommer an på hva du studerer. Personlig er jeg glad i Bergen som studentby, men må sannsynligvis finne jobb på distriktet fordi det er lettere i yrket jeg har valgt. Anonymkode: 47253...364
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere jobber i Oslo og rundt Oslo i pendleavstand. Færre jobber i Bergen. Kommer an på hva du studerer. Personlig er jeg glad i Bergen som studentby, men må sannsynligvis finne jobb på distriktet fordi det er lettere i yrket jeg har valgt. Anonymkode: 47253...364 Det er det jeg er klar over. Jeg tror at jeg mest sannsynlig kommer til å ende opp i Oslo etterhvert grunnet jobbmuligheter uansett. Jeg lurer bare på om det er verdt det å gå et års tid i Bergen vel vitende om at jeg mest sannsynlig ikke får jobb der og må flytte, eller om jeg bare burde legge det til side og flytte til Oslo med en gang? Alle jeg kjenner som bor i Bergen sier at det er en helt fantastisk og episk by å bo i, så det er jo litt fristende å prøve det ut også. - TS Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 jeg har studert både i oslo og bergen, og har alltid likt meg godt i bergen. men nå er oslo favoritten. synes det er en spennende by, bedre jobbtilbud, bedre kollektiv tilbud. har blitt kjent med flere her enn i bergen; opplevde at flere tok kontakt i oslo enn i bergen. men du får tenke deg godt om. mine kriterier er ikke nødvendigvis som dine. men hvis du er redd for å bli ensom må du ikke være det; her er vennskap/bekjente for de som ønsker det. trenger ikke finne alle dine bekjente på studiet Anonymkode: ef1c1...552
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har studert både i oslo og bergen, og har alltid likt meg godt i bergen. men nå er oslo favoritten. synes det er en spennende by, bedre jobbtilbud, bedre kollektiv tilbud. har blitt kjent med flere her enn i bergen; opplevde at flere tok kontakt i oslo enn i bergen. men du får tenke deg godt om. mine kriterier er ikke nødvendigvis som dine. men hvis du er redd for å bli ensom må du ikke være det; her er vennskap/bekjente for de som ønsker det. trenger ikke finne alle dine bekjente på studiet Anonymkode: ef1c1...552 Hm, ja.. Veldig vanskelig valg dette😅 Kan være at Bergen er mer spennende for meg en liten stund, enn Oslo som jeg har bodd i flere år tidligere. Men det er helt klart at Oslo har mye bedre tilbud og muligheter både når det gjelder jobb, transport o.l. For meg virker det som at bergensere er veldig kontaktsøkende og inkluderende, men jeg skal ikke si noe for sikkert. Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Hvorfor ikke ta Bergen bare for å ha prøvd det? Siden du regner med å ende opp i Oslo etterhvert uansett? Anonymkode: 1a518...36b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke ta Bergen bare for å ha prøvd det? Siden du regner med å ende opp i Oslo etterhvert uansett? Anonymkode: 1a518...36b Det frister litt, er bare så innmari usikker! Særlig ift. hva jeg skal gjøre på våren. Kan fort bli kjedelig å bo i en helt ny by når man ikke skal studere på universitetet (med mindre jeg tar et fag til på våren). Blir det derimot veldig kjedelig så kan jeg jo flytte til Oslo på våren, men ønsker jo å bli boende så lenge som mulig hvis jeg først velger å flytte til Bergen. Er også slik at jeg ønsker å ta master etterhvert, og den må jeg mest sannsynlig ta i Stavanger. Ønsker å ha det LITT stabilt også, blir så ekstremt mye flytting. Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 I Oslo kan det være vanskelig å få venner, snakker om mine venninners erfaringer. Noen av de ble direkte fryst ut. Når det er sagt, så er jeg veldig glad i Oslo som by, selv om Bergen er litt mer meg personlig(men byen er for liten). I begge byene er det mye å finne på, men selvsagt mer i Oslo. Det er der de store konsertene er, enkelt å reise hvor enn du vil og det er mye mer å utfolde seg i. Men jeg har bare studert i Bergen, og det angrer jeg ikke på! Anonymkode: 81dbc...b61
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I Oslo kan det være vanskelig å få venner, snakker om mine venninners erfaringer. Noen av de ble direkte fryst ut. Når det er sagt, så er jeg veldig glad i Oslo som by, selv om Bergen er litt mer meg personlig(men byen er for liten). I begge byene er det mye å finne på, men selvsagt mer i Oslo. Det er der de store konsertene er, enkelt å reise hvor enn du vil og det er mye mer å utfolde seg i. Men jeg har bare studert i Bergen, og det angrer jeg ikke på! Anonymkode: 81dbc...b61 Ja, har hørt det kan være utfordrende.. Men nå har jo jeg en del bekjente der fra før, så vet ikke hvor lett det er å få kontakt med noen av de igjen. Føler derimot ikke at det sosiale er det viktigste dersom jeg velger Oslo, men at det kanskje har en del mer å si for hvis jeg velger Bergen og trivselen der. Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tenker at vi lever bare en gang, og at vi vokser av å oppleve nye steder! Du ender uansett opp i Oslo etter hvert, hvorfor ikke ta ett år i Bergen og se hvordan det er? For alt du vet blir du værende der lenger hvis du plutselig trives kjempegodt, får deg jobb, kjæreste hvis du ikke har det allerede osv. Man vet aldri hvordan ting kan snu, men jo lenger du er på samme plass, jo mindre sannsynlig er det at ting endrer seg i livet. Trivdes selv godt i Bergen det 1,5 året jeg bodde der og ville ikke vært det foruten. Opplever at Bergen har mye mer «sjarm» enn Oslo. Anonymkode: bffaf...5d3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at vi lever bare en gang, og at vi vokser av å oppleve nye steder! Du ender uansett opp i Oslo etter hvert, hvorfor ikke ta ett år i Bergen og se hvordan det er? For alt du vet blir du værende der lenger hvis du plutselig trives kjempegodt, får deg jobb, kjæreste hvis du ikke har det allerede osv. Man vet aldri hvordan ting kan snu, men jo lenger du er på samme plass, jo mindre sannsynlig er det at ting endrer seg i livet. Trivdes selv godt i Bergen det 1,5 året jeg bodde der og ville ikke vært det foruten. Opplever at Bergen har mye mer «sjarm» enn Oslo. Anonymkode: bffaf...5d3 Joda, høres veldig fornuftig ut. Nå har jo jeg allerede bodd flere steder i Norge og blir nødt til å flytte et par ganger til.. Så tror ikke jeg skal bekymre meg så mye for å bli stuck på en plass uansett. Men frister litt å prøve ut Bergen, ja! Er veldig mange kjekke gutter der virker det som ihvertfall, så kanskje jeg burde dra dit for å finne en "livspartner"🤣 Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 Flere innspill? 🙂 - TS Anonymkode: 8ca15...f10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 Hvis du regner med at du skal jobbe i Oslo når du er ferdig, og det er der du ønsker å bo og etablere deg, hadde jeg valgt Oslo. Dersom det er lettere å få jobb der, har du gjerne bedre muligheter for å få deg relevant deltidsjobb og bygge kontakter ila det siste året på studiet og. Når det er sagt; hvor har du tatt de første årene av bacheloren? Er det ikke like greit å fullføre siste året i den byen der du sikkert har fått deg venner og er kjent? Jeg hadde enten fullført bacheloren min på samme sted, eller flyttet og fullført bacheloren i den byen der jeg ser for meg å etablere meg/skaffe meg jobb, dersom jeg var deg 😌 Virker slitsomt å begynne på nytt med det sosiale og helt ny by siste året på en bachelor. Anonymkode: 491a2...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå