Gå til innhold

Tar du barna med på biblioteket?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest spør

Jeg og ungene var på biblioteket i dag og lånte masse bøker til ungene. Dette er noe vi pleier å gjøre ca. hver tredje uke. Da låner vi masse bøker og når ungene kommer hjem storkoser de seg med hver sin haug. Både hun som kan lese og de som ikke kan lese.

Det jeg reagerer på er at det nesten aldri er unger på det biblioteket der vi bor. Da tenker jeg på de foreldrene som klager og syter over at ungene er så vanskelige til å få til å lese osv.

Jeg har tro på at leselysten kommer når de får gå på biblioteket og finne noe de interesserer seg for, fotballbøker, prinsessebøker osv.osv.

Hvordan er det hos dere? Tar dere ungene med på biblioteket eller har dere ikke tro på at det styrker leselysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Ja vi bruker biblioteket. Ikke så flittig og ofte som dere kanskje, men vi bruker det sånn til og fra, når vi har tid. Biblioteket er et fantastisk tilbud... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men er storbruker av biblioteket.

Ser på lørdager særlig her i Tønsberg er det MASSE unger der med foreldre. Noe mindre i hverdagen, men det er kanskje naturlig.

Barna har egen etage der, noe pc-spill de kan holde på med, aviskrok for foreldre der og masse filmer.

Åpen kafeteria på lørdager ihvertfall.

Ser ut som et kjempeflott tilbud og er godt benyttet.

"Alltid" hatt lånekort på biblioteket og det kommer mine barn en gang i fremtiden til å få også. Det er noe jeg gladelig kommer til å skrive under på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender at vi tar med ungene på bibiloteket ja. Synes det altid er masse barn der. iallefall på lørdager.

Barna er også medlem i hver sin bokklubb, og får masse bøker i gaver fra leseglade slektninger. Ungene mine veldig mange bøker, derfor er vi ikke på bibiloteket så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt med på biblioteket da jeg var liten, og det har medført at jeg elsker bøker!!!! Husker første gangen jeg kunne lese en bok alene, og hvilken fantastisk følelse det ga meg.

Syns det er flott at du inspirerer barna dine til å lese, og går foran som et godt eksempel. Dette vil de få mye glede av senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på biblioteket annenhver uke med fireåringen min, noe jeg har gjort siden han var rundt året. Vi er heldige som har bibliotek 10 minutters gange hjemmefra.

Møter alltid mange foreldre med små og store barn der. Det virker som de fleste barn syns det er stor stas.

Barnehagen drar også ofte på tur til biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar ofte med min 16 måneder gamle datter til biblioteket hvis det er planleggingsdag i barnehagen eller en annen grunn til at vi er hjemme en dag. De har en egen krok for dem som ikke leser selv ennå, med både trepuslespill, et lite hus man kan krabbe inn i, bamser og dukker fra kjente bøker og en slags sofa der det "bor" en kjempestor bamse. Datteren synse også det er stas med de små stolene og borden der som passer akkurat for henne. Hun tar pekebøker ut og inn av hyller og er kjempefornøyd når hun finner en som handler om Tassen, Lille Leo eller Mumi som hun også har hjemme.

Har dessverre samme erfaring som trådstarter, har aldri sett noen andre foreldre og barn der. Men kanskje det er bedre i helgene? I sommer har jeg ferie en måned. Da er biblioteket definitivt en del av ukeplanene for hva vi skal gjøre. Fint avbrekk fra aktiviteter i sandkassa eller turer til stranden (enda mere sand å leke med :) )

Jeg tror det er kjempeviktig å ta barna med på biblioteket. Når det blir noe morsomt som de gjør sammen med mamma eller andre voksne vil det helt sikkert bidra til lesergleden. Selvom man har mange barnebøker hjemme er det en spesiell stemning der og det er fint å være et sted hvor "bøkene bor" eller hva jeg skal si. Av og til har de jo eventyrstunder og slikt der også. En dag vi var der var det en skoleklasse som var der og fulgte ivrig med på sang og høytlesning. Ikke tvil om at de koste seg. Gleder meg til hun blir stor nok til å være med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt med på biblioteket da jeg var liten, og det har medført at jeg elsker bøker!!!! Husker første gangen jeg kunne lese en bok alene, og hvilken fantastisk følelse det ga meg.

Syns det er flott at du inspirerer barna dine til å lese, og går foran som et godt eksempel. Dette vil de få mye glede av senere :)

Helt enig. Jeg ble også tatt med på biblioteket som barn og det har gjort at jeg ennå elsker å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Ja, det hender at vi tar med ungene på bibiloteket ja. Synes det altid er masse barn der. iallefall på lørdager.

Barna er også medlem i hver sin bokklubb, og får masse bøker i gaver fra leseglade slektninger. Ungene mine veldig mange bøker, derfor er vi ikke på bibiloteket så veldig ofte.

Ja, det er fullt opp av unger. Jeg har også vært der på andre dager, og da er det også masse unger. Tror mange barnehager tar utflukter til biblioteket. Og så kan de jo faktisk spise nista si i kafeen!

Jeg har vært noe på biblioteket med datteren min, men moren min er utrolig flink til å ta henne med. De to storkoser seg med bøkene, og jeg lar dem få ha den kosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid brukt bibloteket mye, her vi bor er det alltid mye folk på bibloteket - spesielt når skolen slutter, mange 3-4 klassinger som gjør lekser der. :-)

Får meg var det et høydepunkt og gå på biblotek når jeg var liten - noe jeg fikk gjøre 1 gang i halvåret :evil:

Men mitt barn har fått biblotek med morsmelka :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg tar med ungene til biblioteket ca en gang i mnd. Det er viktig å lære ungene å bli glad i å lese. Jeg har også merket meg at det er lite unger på biblioteket når vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

Her i huset er vi storforrukere av biblioteket, og jeg synes bestandig at det er masse barn der de dagene vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...