AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Her har alle optikere stengt. Det vil si at har du -8 og brillene blir ødelagt, så får du ikke hjelp. Da kan du ikke kjøre til butikken, gå på jobb, lage mat osv. Tannlegen ber om at de som får tannverk ikke oppsøker tannlegen, men mikser Ibux og Paracet istedet for. Er det virkelig verdt det? Disse tiltakene? Når folk ikke får helt nødvendig helsehjelp? Anonymkode: 2530d...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Jeg syns det er bra Norge har restriksjoner og prøver å forhindre smitte. MEN, å stenge ned viktige helsetjenester som tannlege... det sliter jeg med å forstå. selv sitter jeg her med tannverk i en visdomstann. Den må trekkes og jeg får bare beskjed om å ta Ibux og Paracet (Som ikke hjelper)... jeg får ikke i meg mat og har siden torsdag spist mer smertestillende enn jeg har gjort hele mitt over 30 år lange liv sammenlagt. Problemet for min del er ikke å måtte vente på time hos tannlegen, men at jeg ikke vet når det evt kan bli. Også er jeg livredd det å vente gir større konsekvenser for meg i lengden 😣 Anonymkode: cf29e...70b 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Hvis du ikke er avhengig av tannlege der du bor så er det flere tannleger som fortsatt tilbyr akutthjelp. Briller klarer man fikse selv. Folk er jo ekstra forsiktige med sånne ting nå forhåpentligvis. Anonymkode: 27120...858 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har alle optikere stengt. Det vil si at har du -8 og brillene blir ødelagt, så får du ikke hjelp. Da kan du ikke kjøre til butikken, gå på jobb, lage mat osv. Tannlegen ber om at de som får tannverk ikke oppsøker tannlegen, men mikser Ibux og Paracet istedet for. Er det virkelig verdt det? Disse tiltakene? Når folk ikke får helt nødvendig helsehjelp? Anonymkode: 2530d...b4a Du har sannsynligvis minst ett par gamle briller med -7,5 eller -8 når du er såpass nærsynt. Det er jo ikke optimalt, men da plukker du fram en av de gamle brillene og bruker dem. Anonymkode: e45a8...21b 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er bra Norge har restriksjoner og prøver å forhindre smitte. MEN, å stenge ned viktige helsetjenester som tannlege... det sliter jeg med å forstå. selv sitter jeg her med tannverk i en visdomstann. Den må trekkes og jeg får bare beskjed om å ta Ibux og Paracet (Som ikke hjelper)... jeg får ikke i meg mat og har siden torsdag spist mer smertestillende enn jeg har gjort hele mitt over 30 år lange liv sammenlagt. Problemet for min del er ikke å måtte vente på time hos tannlegen, men at jeg ikke vet når det evt kan bli. Også er jeg livredd det å vente gir større konsekvenser for meg i lengden 😣 Anonymkode: cf29e...70b Tannleger er fryktelig utsatt for smitte fordi de jobber inni munnen til folk. Anonymkode: 27120...858 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Du kan jo bestille briller fra nett hvis du ødelegger brillene dine. Flere tannleger tilbyr akutttime selv om de I utgangspunktet er stengt. Anonymkode: c03a0...7c3 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke er avhengig av tannlege der du bor så er det flere tannleger som fortsatt tilbyr akutthjelp. Briller klarer man fikse selv. Folk er jo ekstra forsiktige med sånne ting nå forhåpentligvis. Anonymkode: 27120...858 Hvordan klarer man å fikse knust brilleglass? Anonymkode: 2530d...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo bestille briller fra nett hvis du ødelegger brillene dine. Flere tannleger tilbyr akutttime selv om de I utgangspunktet er stengt. Anonymkode: c03a0...7c3 Ikke her. Her har man fått beskjed om å bruke smertestillende. Anonymkode: 2530d...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer man å fikse knust brilleglass? Anonymkode: 2530d...b4a Du trenger ikke begge glassene for å se. Masse folk som er bare har syn på ett øye. Når du er så avhengig av briller så tar du dem ikke av deg og slenger de fra deg noe sted. Anonymkode: 27120...858 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke her. Her har man fått beskjed om å bruke smertestillende. Anonymkode: 2530d...b4a Da har du det ikke vondt nok. Har du det vondt nok så drar du til nærmeste akuttannlege uten å blunke. Anonymkode: 27120...858 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du det ikke vondt nok. Har du det vondt nok så drar du til nærmeste akuttannlege uten å blunke. Anonymkode: 27120...858 Vi har ikke akutt tannlegeordning her. Hvis man ringer til de forskjellige tannlegekontor, får du telefonsvarer som sier at det er stengt. Og det er ikke jeg som ser dårlig og har knust briller, det er en situasjon som har oppstått hos en bekjent i går. Anonymkode: 2530d...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du det ikke vondt nok. Har du det vondt nok så drar du til nærmeste akuttannlege uten å blunke. Anonymkode: 27120...858 Det er anmodet om at folk ringer til tannlegen for time, og ikke bare møter opp. Anonymkode: c1447...e5f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har ikke akutt tannlegeordning her. Hvis man ringer til de forskjellige tannlegekontor, får du telefonsvarer som sier at det er stengt. Og det er ikke jeg som ser dårlig og har knust briller, det er en situasjon som har oppstått hos en bekjent i går. Anonymkode: 2530d...b4a Har du ringt den offentlige tannhelsetjenesten der du bor? Alle fylkeskommunene har ordnet akuttberedskap. Anonymkode: c1447...e5f 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du ringt den offentlige tannhelsetjenesten der du bor? Alle fylkeskommunene har ordnet akuttberedskap. Anonymkode: c1447...e5f Vi har ikke tannlegevakt her jeg bor, man må ringe til tannlegene privat. Anonymkode: 2530d...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 Optikere har lov i nødstilfeller å åpne opp for å hjelpe kunder. Skal stå ett tlf nr på de fleste dørene hvor man kan nå eier. Anonymkode: 65e7a...127 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Problemet er jo at det begynner å minke på tilgangen til smittevernutstyr som munnbind og hansker. Derfor prioriteres kun de mest akutte tilfellene. Har man luftveissymptomer, feber eller er i karantene skal tannlegebesøk utsettes. Det er ikke rimelig å forvente at tannlegene skal eksponere seg selv for smitte. Anonymkode: c1447...e5f 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke tannlegevakt her jeg bor, man må ringe til tannlegene privat. Anonymkode: 2530d...b4a Det finnes vel en offentlig tannklinikk, der blant annet barn og unge går? Søk på fylkeskommunens nettsider, der skal det stå hvilke klinikker som er åpne for akuttbehandling. Anonymkode: c1447...e5f 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke tannlegevakt her jeg bor, man må ringe til tannlegene privat. Anonymkode: 2530d...b4a Hvor bor du om du ikke hører innunder en fylkeskommune? Anonymkode: ea155...89d 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det finnes vel en offentlig tannklinikk, der blant annet barn og unge går? Søk på fylkeskommunens nettsider, der skal det stå hvilke klinikker som er åpne for akuttbehandling. Anonymkode: c1447...e5f Nei. Sist gang min syv år gamle sønn fikk tannverk på fredag ettermiddag, har vi fått beskjed hos legevakten å ringe tannlegene privat, og ingen kunne ta ham før mandagen etter. Det var to og en halv grusomme dager. Og nå vet man jo ikke om det forblir stengt i uker eller måneder.. Anonymkode: 2530d...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 Jeg overlever uten briller en stund selv, men tenker at de aller fleste har flere par briller eller et par gamle briller de kan bruke. Om man ikke har det så kan man faktisk bestille briller på nett. Fylkestannlegekontorene er vel i alle fall åpne, så er det totalt krise kan man nok ringe dit om absolutt ingen private eller lokale tannleger tar i mot akutte tilfeller (noe jeg egentlig betviler stemmer med mindre man bor på Finnmarksvidda og har 1 tannlege de nærmeste 30 mil). Anonymkode: 1cff0...8c2 5
Anbefalte innlegg