AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Har igjen 1 år før generell studiekompetanse er på plass for å komme inn på sykepleien.... Er dette galskap i min alder? Noen som er intensivsykepleiere som kan fortelle litt om jobben og om dette er en utdannelse som er å anbefale? Lønn? Anonymkode: 9e180...d67
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Mange som er 30 som vil bli sykepleier Anonymkode: c05ce...82e 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har igjen 1 år før generell studiekompetanse er på plass for å komme inn på sykepleien.... Er dette galskap i min alder? Noen som er intensivsykepleiere som kan fortelle litt om jobben og om dette er en utdannelse som er å anbefale? Lønn? Anonymkode: 9e180...d67 nei det er ikke galskap, det er og kommer til å bli den nye normalen at voksne mennesker tar skole. begynte på en bachelor selv da jeg var 38, beste valget jeg har tatt Anonymkode: 1d975...bd6 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei det er ikke galskap, det er og kommer til å bli den nye normalen at voksne mennesker tar skole. begynte på en bachelor selv da jeg var 38, beste valget jeg har tatt Anonymkode: 1d975...bd6 Så godt å høre:) Hvilken utdanning tok du? Jeg jobber kun i butikk, så det er ikke noe å leve av dessverre:( Var det tungt å gå på skole? Anonymkode: 9e180...d67
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Var yngre selv når jeg studerte men trenden er i større grad å bytte karriere senere i livet. Anonymkode: f6aa2...4e7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Jeg er 34 og går første året på sykepleien, med mål om å bli intensivsykepleier. Mange i kullet mitt som er i førtiårene. Du vil jo fortsatt ha 20-25 år igjen av arbeidslivet når du er ferdig, det er det verdt:) Anonymkode: c7e56...310 2
Energidronning Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 (endret) hvorfor tar det 1 hele år å utdanne en sykepleier?! på første verdenskrigen tok det bare en dagskurs!!! (ja, noen timer bare!) å utdanne vanlige hjemmefruer til sykepleiere! behovet til sykepleiere ble plutselig så stor i årene 1914-15...at de bare rekrutterte tusenvis av damer... de har lærte seg de grunnleggende, og så lærte seg resten av jobben på praktikken, fra erfarte og kompetente sykepleiere! jeg skjønner at teknologi er annerledes, mer avansert, men alt i alt burde ikke hele utdanningen være så komplisert? jeg synes at en så lang sykepleierutdanning er bare sløsning med resurser! Endret 24. mars 2020 av Energidronning
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Jeg er 32 år, og har tenkt til å starte på sykepleien til neste år. Skulle gjerne ha gjort det nå til høsten, men må dessverre forbedre snittet mitt i fra VGS, fra før har jeg en bachelor innenfor økonomi, men føler ikke jeg får brukt denne utdannelsen Jeg er veldig glad i mennesker, og tror jeg passer til å jobbe som sykepleier. Eneste jeg gruer meg til er stell, men det blir man vel kanskje vant til? Anonymkode: 5c41e...329 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 32 år, og har tenkt til å starte på sykepleien til neste år. Skulle gjerne ha gjort det nå til høsten, men må dessverre forbedre snittet mitt i fra VGS, fra før har jeg en bachelor innenfor økonomi, men føler ikke jeg får brukt denne utdannelsen Jeg er veldig glad i mennesker, og tror jeg passer til å jobbe som sykepleier. Eneste jeg gruer meg til er stell, men det blir man vel kanskje vant til? Anonymkode: 5c41e...329 Jeg selv er ikke så interessert i pleie i seg selv. Jeg er svært interessert i det medisinske og tekniske. Vil ha litt action og variert arbeid.... Drømmen er å jobbe på legehelikopter.... TS Anonymkode: 9e180...d67
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg selv er ikke så interessert i pleie i seg selv. Jeg er svært interessert i det medisinske og tekniske. Vil ha litt action og variert arbeid.... Drømmen er å jobbe på legehelikopter.... TS Anonymkode: 9e180...d67 Det er absolutt en mulighet. Vi har alltids bruk for helsepersonell. Ikke noe galt å starte nå. Anonymkode: 3ab0a...906 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre:) Hvilken utdanning tok du? Jeg jobber kun i butikk, så det er ikke noe å leve av dessverre:( Var det tungt å gå på skole? Anonymkode: 9e180...d67 jeg tok en helse/sosialfaglig utdanning fordi heldigvis så matchet interessen med muligheten til å få jobb 🙂 Jeg vil absolutt si det var MYE å gjøre, men herregud så mye mer spennende å studere som voksen enn når man var helt ung. Man tilegner seg stoffet på en helt annen måte og føler jeg forsto det bedre. Jeg ville ha gode karakterer så jeg brukte mye tid på skole, var absolutt verdt det! Jeg var heller ikke den eldste i klassen, vi var alt fra 21 til 56. Helt nydelig med variasjon i alder synes jeg, vi har mye å lære av hverandre uansett alder. Anonymkode: 1d975...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Bachelor er 3 år, deretter må du jobbe som sykepleier i 2 år før du kan videreutdanne deg. Denne tar også 2 år. Så tilsammen tar det 8 år. Dèt er jo ikke så mye. Det går bra Anonymkode: 3aa45...b62 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg selv er ikke så interessert i pleie i seg selv. Jeg er svært interessert i det medisinske og tekniske. Vil ha litt action og variert arbeid.... Drømmen er å jobbe på legehelikopter.... TS Anonymkode: 9e180...d67 Ok, du er 38 og har et år igjen før du får generell studiekompetanse. La oss si at du søker neste år når du er 39. Det tar 3 år med studiene hvis du har det på heltid. Så må du jobbe minst 2 år med relevant jobb før du kan søke på videreutdanning som har ganske høy snitt for å komme inn. Og den tar 2 år. Så i beste fall hvis du jobber knall hardt så har du mulighet til å blir intesivsykepleier når du er 45. Det er et fysisk PG psykisk tøft yrke med 3 delt turnus. Lønn er ca 500000- 525000. Sier absolutt ikke at det er umulig men tenkt godt gjennom. Pleie slipper du ikke unna uansett, det er jo en del av yrket og studiene. Jeg begynte selv på Bachleor som 37-åring, da jeg ikke orker å jobbe som sykeleier lenger. Anonymkode: 480cc...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Åå gud for en deilig tråd. Skal forhåpentligvis begynne på et studium neste år:) finner ikke jobb med det jeg har nå, og vil ha en trygg jobb. Jeg er 29,snart 30. Anonymkode: 9a9bd...abe
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, du er 38 og har et år igjen før du får generell studiekompetanse. La oss si at du søker neste år når du er 39. Det tar 3 år med studiene hvis du har det på heltid. Så må du jobbe minst 2 år med relevant jobb før du kan søke på videreutdanning som har ganske høy snitt for å komme inn. Og den tar 2 år. Så i beste fall hvis du jobber knall hardt så har du mulighet til å blir intesivsykepleier når du er 45. Det er et fysisk PG psykisk tøft yrke med 3 delt turnus. Lønn er ca 500000- 525000. Sier absolutt ikke at det er umulig men tenkt godt gjennom. Pleie slipper du ikke unna uansett, det er jo en del av yrket og studiene. Jeg begynte selv på Bachleor som 37-åring, da jeg ikke orker å jobbe som sykeleier lenger. Anonymkode: 480cc...ff5 Åh:( Hva utdannet du deg til da? Må velge en utdanning hvor jeg er helt sikker på å få jobb.... TS Anonymkode: 9e180...d67
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Åh:( Hva utdannet du deg til da? Må velge en utdanning hvor jeg er helt sikker på å få jobb.... TS Anonymkode: 9e180...d67 Det er ikke relevant for deg hva jeg tar nå da jeg har sykepleie i bakgrunn og kommer til å kombinere med den, men har valgt innen ledelse. En har ingen garantier for å få jobb. Det gjelder alle yrker. Mange sykepleiere sliter med å få fast jobb. Og ihvertfall 100% er vanskelig å få. Kanskje du kan prøve å snakke med en rådgiver? Du må også ta i betraktning at å studere er hardt, du kommer til å ha stort inntekts bortfall mens du studerer. Jeg jobber kun 30-40% hver måned og får min del går det greit pga en mann som tjener greit, men er viktig å være klar over Anonymkode: 480cc...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg selv er ikke så interessert i pleie i seg selv. Jeg er svært interessert i det medisinske og tekniske. Vil ha litt action og variert arbeid.... Drømmen er å jobbe på legehelikopter.... TS Anonymkode: 9e180...d67 Hvis du drømmer om å jobbe på legehelikopter kan det være tiden løper litt fra deg. Du må se på kravene. De har noen alderskrav mener jeg, men det viktigste er de fysiske kravene og kompetansekravene. Intensivsykepleier kvalifiserer, men tviler på at du får jobb på helikopter uten videre rett etter fullført intensiv. Så legg deg i fysisk trening og kom i gang med studiene hvis det er drømmen! Anonymkode: ebadf...25c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Skrevet 25. mars 2020 22 timer siden, Energidronning skrev: hvorfor tar det 1 hele år å utdanne en sykepleier?! på første verdenskrigen tok det bare en dagskurs!!! (ja, noen timer bare!) å utdanne vanlige hjemmefruer til sykepleiere! behovet til sykepleiere ble plutselig så stor i årene 1914-15...at de bare rekrutterte tusenvis av damer... de har lærte seg de grunnleggende, og så lærte seg resten av jobben på praktikken, fra erfarte og kompetente sykepleiere! jeg skjønner at teknologi er annerledes, mer avansert, men alt i alt burde ikke hele utdanningen være så komplisert? jeg synes at en så lang sykepleierutdanning er bare sløsning med resurser! Det betyr jo bare at du ikke har noen anelse om hva en sykepleier egentlig er. Anonymkode: 3bc99...5f3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 Kjenner til folk som har videre utdannet seg helt frem til de gikk av med pensjonen. Aldri for seint å begynne. Anonymkode: fcf22...962
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Er selv 35 og har søkt på bachelor til høsten. Har allerede en bachelor men ønsker ikke å jobbe i det yrket mer. 3 år går fort, og det er enda mange år igjen av arbeidslivet:) Anonymkode: a3b58...730
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå