Gå til innhold

Dere som mener at de økonomiske konsekvensene av tiltak ikke er noe alvorlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NAV har i løpet av 11 dager fått inn 240 000 søknader om dagpenger. Mange av de som jobber som saksbehandlere i NAV er småbarnsforeldre. Dvs at enten jobber de tregere fra hjemmekontor fordi de må undervise barna og passe smårollinger samtidig, systemene er kanskje ikke optimale hjemmefra, eller så har de tatt ut omsorgsdager for å passe barna. 

En så stor mengde søknader vil nok ikke bli behandlet før om noen måneder. Hva skal folk som er permittert leve av i mellomtiden? Særlig der både mann og kone er permittert? 

Anonymkode: bb3cd...e2b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det finnes folk der ute som mener at vi kan leve uten mat.

Anonymkode: 1c769...4e8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Buffer. Som de fleste burde ha vil folk svare da. Men så er det mange som ikke har buffer pga ulike ting så det blir jo et mareritt for mange. Nav anbefaler arbeidsgivere å betale ut 20 dager om de har økonomi til det og deretter få tilbake pengene fra nav. Men om arbeidsgiver ikke har penger så er man like langt

Anonymkode: a1e80...39c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Buffer. Som de fleste burde ha vil folk svare da. Men så er det mange som ikke har buffer pga ulike ting så det blir jo et mareritt for mange. Nav anbefaler arbeidsgivere å betale ut 20 dager om de har økonomi til det og deretter få tilbake pengene fra nav. Men om arbeidsgiver ikke har penger så er man like langt

Anonymkode: a1e80...39c

De fleste har ikke buffer til å være helt uten lønn i flere måneder. 

• Liker 8
Skrevet

Det absurde i dette er at hele søknad om dagpenger kunne automatiseres. NAV-ansatte er stort sett bare dødvekt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ajarRun skrev:

Det absurde i dette er at hele søknad om dagpenger kunne automatiseres. NAV-ansatte er stort sett bare dødvekt.

Hjelper lite når systemet ikke betaler ut penger hvis det har gått mindre enn 16 dager siden permitteringen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er selvsagt et antall som opplever å være blakke inntil de får utbetalingene. Men det er ikke det som er det største  problemet med konsekvensene. Det største problemet er at det vil føre til massiv økning i ledigheten. 

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev:

Det er selvsagt et antall som opplever å være blakke inntil de får utbetalingene. Men det er ikke det som er det største  problemet meemd konsekvensene. Det største problemet er at det vil føre til .asdiv økning i ledigheten. 

Det er jo veldig midlertidig. Med en gang jeg får lov til å jobbe, vil jeg jo jobbe. Regner med det er slik for mange.

Og sånn, håret til folk slutter jo ikke å gro.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg kan overleve en stund uten inntekt. Men Norge A/S kan ikke det. Barna våre burde vel også ha et samfunn?  Og mang har så liten lønn at man får ikke spart stort. 

Anonymkode: 04858...a4f

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, ajarRun skrev:

Det er jo veldig midlertidig. Med en gang jeg får lov til å jobbe, vil jeg jo jobbe. Regner med det er slik for mange.

Og sånn, håret til folk slutter jo ikke å gro.

Da er vi tilbake til det at folk ikke nødvendigvis har råd til å kjøpe tjenestene.

Det å klippe håret selv krevet f.eks ikke stort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk på KG som tjener 1,2 millioner hver i året synes alle som ikke sitter på en pandemi-buffer på 1 million er ansvarsløse og burde ikke får barn eller ha livets rett. Sånn er KG anno mars 2020. 

Anonymkode: 15036...ab7

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk på KG som tjener 1,2 millioner hver i året synes alle som ikke sitter på en pandemi-buffer på 1 million er ansvarsløse og burde ikke får barn eller ha livets rett. Sånn er KG anno mars 2020. 

Jeg synes absolutt det burde være et nedre inntekskrav for å få barn. 600 000 eller noe per forelder. 

Skrevet
8 minutter siden, ajarRun skrev:

Jeg synes absolutt det burde være et nedre inntekskrav for å få barn. 600 000 eller noe per forelder. 

Det er selvsagt lov å synes. Jeg synes ikke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som mener økonomi ikke betyr noe er de samme som ikke vil kutte ei krone i trygd, pensjoner og helse...

Anonymkode: cedc0...941

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV har i løpet av 11 dager fått inn 240 000 søknader om dagpenger. Mange av de som jobber som saksbehandlere i NAV er småbarnsforeldre. Dvs at enten jobber de tregere fra hjemmekontor fordi de må undervise barna og passe smårollinger samtidig, systemene er kanskje ikke optimale hjemmefra, eller så har de tatt ut omsorgsdager for å passe barna. 

En så stor mengde søknader vil nok ikke bli behandlet før om noen måneder. Hva skal folk som er permittert leve av i mellomtiden? Særlig der både mann og kone er permittert? 

Store deler av dagpengeprosessen er automatisert. Det er ingen grunn til at dette skal stoppe nevneverdig, så lenge teknisk leder er i loopen av NAV og departementet.

Dette er en dyktig person som kan fikse at de justeringene som trengs blir prioritert og blir satt igang. NAV sin nye tekniske løsning er ganske sunn sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Druid skrev:

Store deler av dagpengeprosessen er automatisert. Det er ingen grunn til at dette skal stoppe nevneverdig, så lenge teknisk leder er i loopen av NAV og departementet.

Dette er en dyktig person som kan fikse at de justeringene som trengs blir prioritert og blir satt igang. NAV sin nye tekniske løsning er ganske sunn sånn sett.

Jepp, det har vi jo sett for to dager siden der systemet ikke klarte å betale ut penger fordi det har gått mindre enn 16 dager. Til og med myndighetene ber om å ha forståelse for at pengene kommer sent. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det er selvsagt lov å synes. Jeg synes ikke det.

Og jeg synes de som ikke har egen enebolig ikke skal få lov til å få barn. 🙄

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes de som ikke har egen enebolig ikke skal få lov til å få barn. 🙄

Det er også lov å synes. (Selv om jeg oppfatter din sarkasme).

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det har vi jo sett for to dager siden der systemet ikke klarte å betale ut penger fordi det har gått mindre enn 16 dager. Til og med myndighetene ber om å ha forståelse for at pengene kommer sent. 

Poenget mitt var at dette ikke står på saksbehandlingskapasitet.
Når man over natten bytter regler på ett regelstyrt system, så vil det ta tid å implementere, men det tar ikke måneder, det tar uker. Og det er en lettere oppgave enn å distribuere saksbehandlerkompetanse.

Og involverer man den personen som vet hvor grensene er, kan det ta 2 uker.  Jeg vet ikke om teknisk sjef ER involvert, men hvis hen ikke er det, så er ikke det en defekt i NAV som system, men NAV ledelsen og politisk ledelse.

AnonymBruker
Skrevet

NAV baserer seg på folketrygdeloven. Når det nå kommer større endringer, så vil dette ta tid å implementere i de tekniske løsningene. Dette er ikke gjort på en dag. 

Anonymkode: 2835a...b74

• Opprett ny...