likestilling Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 For de som er smittet, så er det viktig at dere oppsøker hjelp når det er klart at man får pusteproblemer som forverrer seg. Da har ikke lungene det bra. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnGW/akershus-universitetssykehus-om-corona-pasienter-noen-av-dem-burde-kommet-til-sykehuset-tidligere Sitat Mange av pasientene som blir behandlet ved intensivavdelingen på Ahus, gikk med alvorlige symptomer i en til to uker før de tok kontakt med helsevesenet. Flere måtte kobles rett til respirator. Jeg synes egentlig at det er rart at det ikke er noe særlig oppfølgning av pasienter som er hjemme med sykdom? Vi har en ganske høy terskel for innleggelse og da må i alle fall folk bli informert om når det er på tide å be om hjelp... Jeg har sett noen tråder fra folk som har rimelig alvorlige symptomer her, og det er viktig at man oppsøker hjelp når det er vanskelig å puste...da er sykdommen forbi "influensa" og man trenger hjelp og tilsyn, det kan veldig fort bli verre i denne perioden om man er uheldig. Jeg tar meg litt friheter med å sitere litt ekstra, siden det er så viktig for helse: Sitat – Det er viktig at man ikke går for lenge hjemme og føle seg tungpustet, sier Sørensen. Avdelingsoverlege ved infeksjonsavdelingen på Ahus, Jan Erik Berdal, sier han ser et mønster hos pasientene. Viruset ser ut til å operere i et tofaset forløp, forteller overlegen. De første dagene er pasienten forkjølet. På dag fem-syv kommer tungpusten. – Det er noe å være oppmerksomme på. Noen av de pasientene som har kommet hit, har ligget 10–12 dager og kjent på dette, sier Berdal. Videre...pasientene er yngre enn de trodde. De er fortsatt gjerne 40-50 men man trenger ikke å være gammel og syk for å trenge sykehushjelp... Sitat Pasientene som nå ligger innlagt ved Ahus, samsvarer ikke med de tidligere prognosene fra Folkehelseinstituttet om hvem som blir alvorlig syke. Det forteller avdelingsleder på infeksjonsavdelingen, Jan Erik Berdal, til VG. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, Rumle skrev: Ja, dette er utrolig viktig å få med seg! Nettopp. Ved å søke hjelp i tide slipper man å oppta respiratorkapasitet. Anonymkode: a4912...c93 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Dessverre blir man avvist av de lokale legene, helt frem til man må ringe 113 selv. Jeg har vært syk nå i over 14 dager, det var skikkelig ille i helgen. Hostet blod og hadde pustevansker. Kom til lege og fikk konstatert at jeg hadde virusinfeksjon og nedsatt oksygenmetning, til tross for det ble jeg sendt hjem med beskjed om å drikke vann, og uten å bli testet. Fikk bare bedkjed om at han kunne ikke hjelpe meg og at jeg fikk ringe 113 dersom jeg stoppet å puste helt. Er i tillegg gravid... Jeg syns dette er uansvarlig av lege å kommer til å sende inn en klage når jeg er frisk igjen. De to siste døgnene har vært grusomme, men jeg føler meg heldigvis noe bedre i dag. Anonymkode: 273f8...fe7 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Man blir avvist. Har selv ringt legevakt med pusteproblemer. Fikk beskjed om at siden jeg kunne snakke i hele setninger så var jeg ikke dårlig nok. De har begynt med knallharde prioriteringer allerede. Anonymkode: 5b75f...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir avvist. Har selv ringt legevakt med pusteproblemer. Fikk beskjed om at siden jeg kunne snakke i hele setninger så var jeg ikke dårlig nok. De har begynt med knallharde prioriteringer allerede. Anonymkode: 5b75f...ff6 😳 Anonymkode: 4a051...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre blir man avvist av de lokale legene, helt frem til man må ringe 113 selv. Jeg har vært syk nå i over 14 dager, det var skikkelig ille i helgen. Hostet blod og hadde pustevansker. Kom til lege og fikk konstatert at jeg hadde virusinfeksjon og nedsatt oksygenmetning, til tross for det ble jeg sendt hjem med beskjed om å drikke vann, og uten å bli testet. Fikk bare bedkjed om at han kunne ikke hjelpe meg og at jeg fikk ringe 113 dersom jeg stoppet å puste helt. Er i tillegg gravid... Jeg syns dette er uansvarlig av lege å kommer til å sende inn en klage når jeg er frisk igjen. De to siste døgnene har vært grusomme, men jeg føler meg heldigvis noe bedre i dag. Anonymkode: 273f8...fe7 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir avvist. Har selv ringt legevakt med pusteproblemer. Fikk beskjed om at siden jeg kunne snakke i hele setninger så var jeg ikke dårlig nok. De har begynt med knallharde prioriteringer allerede. Anonymkode: 5b75f...ff6 Da er det viktig at dere to kontakter en av riksavisene (gjerne VG) og forteller om det dere har oppplevd. Viktig å holde deres opplevelser opp mot det legen fra Ahus sier. - og dette er ferskvarenytt så 'Husj' bort for å ta kontakt med VG nå. Anonymkode: 5997d...47d 8
Søgni Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Jeg mener ikke å skremme noen, eller å bringe skam over helsevesenet, som sikkert har sine årsaker til vurderinger og prioriteringer de gjør. Noen ganger kan det være vanskelig for en vanlig innbygger uten helsefaglig kompetanse å fullt ut forstå bakgrunnen for det som skjer. Det jeg er kritisk mot, handler kanskje like mye om retningslinjer og myndighetenes rolle i det hele. Likevel må det være grunn til å stille spørsmål ved noen av historiene man hører om, hvis man legger til grunn at det stemmer. Alt fra han i risikogruppa som fikk beskjed om å kjøre sin coronasyke bror til legevakta, til historier man hører om pasienter som har opplevd å ikke bli tatt på alvor. Vi er nå i en situasjon hvor "hele Norge" ansvarliggjøres som del av en dugnad, og ansvaret individualiseres totalt. På ei side er det riktig, evalueringen av myndigheter og retningslinjer kommer nok etterhvert. Samtidig blir jeg provosert over det jeg ser på som et misforhold mellom ansvarliggjøringen den jevne innbygger får for for situasjonen, sammenlignet med ansvaret oppover. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Jeg lever tett på en legevaktlege, og det er et stort problem akkurat med enorm pågang av mennesker som selv tror de er dødssyke, men som egentlig har milde symptomer (som gjerne oppleves forsterket på grunn av angst). På grunn av alle disse, får legene mindre tid og kapasitet til de virkelig syke som faktisk trenger hjelpen. Det er viktig å vite hvilke symptomer man skal være på jakt etter for å faktisk gå det steget å få hjelp, men det er også viktig å vite at man stjeler dyrebar tid dersom man ber om hjelp når man egentlig ikke trenger det. Anonymkode: f1d5f...2b2 4
likestilling Skrevet 24. mars 2020 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre blir man avvist av de lokale legene, helt frem til man må ringe 113 selv. Jeg har vært syk nå i over 14 dager, det var skikkelig ille i helgen. Hostet blod og hadde pustevansker. Kom til lege og fikk konstatert at jeg hadde virusinfeksjon og nedsatt oksygenmetning, til tross for det ble jeg sendt hjem med beskjed om å drikke vann, og uten å bli testet. Fikk bare bedkjed om at han kunne ikke hjelpe meg og at jeg fikk ringe 113 dersom jeg stoppet å puste helt. Er i tillegg gravid... Jeg syns dette er uansvarlig av lege å kommer til å sende inn en klage når jeg er frisk igjen. De to siste døgnene har vært grusomme, men jeg føler meg heldigvis noe bedre i dag. Anonymkode: 273f8...fe7 Hårreisende! Hostet blod og pustevansker? Fikk du prøveresultater og o2-metning etc.? Det er bra du føler deg bedre i dag... er pusten bedre? 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir avvist. Har selv ringt legevakt med pusteproblemer. Fikk beskjed om at siden jeg kunne snakke i hele setninger så var jeg ikke dårlig nok. De har begynt med knallharde prioriteringer allerede. Anonymkode: 5b75f...ff6 Ikke noe hjelp i det hele tatt? Hvor ille er pusteproblemene? Skumle greier... 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever tett på en legevaktlege, og det er et stort problem akkurat med enorm pågang av mennesker som selv tror de er dødssyke, men som egentlig har milde symptomer (som gjerne oppleves forsterket på grunn av angst). På grunn av alle disse, får legene mindre tid og kapasitet til de virkelig syke som faktisk trenger hjelpen. Det er viktig å vite hvilke symptomer man skal være på jakt etter for å faktisk gå det steget å få hjelp, men det er også viktig å vite at man stjeler dyrebar tid dersom man ber om hjelp når man egentlig ikke trenger det. Anonymkode: f1d5f...2b2 Derfor er det skummelt når folk er så hysteriske på grunn av all opphausing av viruset i media. Anonymkode: a4912...c93 1
likestilling Skrevet 24. mars 2020 Forfatter #12 Skrevet 24. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever tett på en legevaktlege, og det er et stort problem akkurat med enorm pågang av mennesker som selv tror de er dødssyke, men som egentlig har milde symptomer (som gjerne oppleves forsterket på grunn av angst). På grunn av alle disse, får legene mindre tid og kapasitet til de virkelig syke som faktisk trenger hjelpen. Det er viktig å vite hvilke symptomer man skal være på jakt etter for å faktisk gå det steget å få hjelp, men det er også viktig å vite at man stjeler dyrebar tid dersom man ber om hjelp når man egentlig ikke trenger det. Anonymkode: f1d5f...2b2 Ja, helt enig der, men når noen hoster blod er det åpenbart noe galt... Man kan helt klart "tenke på seg" symptomer også, så det er viktig at folk ser an litt. Jeg har sagt i andre tråder at man kan måle O2 selv, og det er noe som ville gitt et ganske objektivt svar for de aller fleste, spesielt om man vet hva man normalt skal ligge på. Friske mennesker skal i alle fall ikke noe særlig under 95%, selv om de som blir lagt inn trolig har et stykke under dette. Spesielle symptomer her er gjerne tap av lukt/smakssans og en spesiell hodepine, som høres nevrologisk ut... 1
Anbefalte innlegg