Gå til innhold

Sponheim: barnehager og barneskoler 1.- 4. trinn må åpnes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du har hatt det travelt når du ikke har lest aviser på noen uker... Du kan IKKE sammenligne med influensa. Vi er mange i samme båt, men det er få som klager. Du skal ikke gjøre en jobb i tillegg, så du er jo blant de som er heldig. 

Anonymkode: 3fb8f...e4e

Hun er jo i permisjon med babyen. Hun er ikke i permisjon for å passe tre barn, hvorav to av de garantert krever så mye at babyen nesten ikke får oppmerksomhet. Hvordan er hun heldig? Hun får ALDRI en pause. Ektefellen får sikkert i det minste litt kaffepause på hjemmekontoret/jobb hver dag. 

Anonymkode: 1c894...531

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Amber Everglow said:

Altså, hæ?

Barna er vel ikke alene i barnehagen eller på skolen, håper jeg? Ansatte og foreldre, de kan være smittekilder i en mye større grad enn barn. Da er vi tilbake til start.

De samfunnsøkonomiske konsekvensene av stengte skoler er så alvorlige at den lille effekten av skolestenging (iflg FHI) er ikke hensiktsmessig. Da er det bedre å øke smitteraten noe, og heller holde barneskoler og barnehager åpne. Det er ingenting som tyder på at dette vil føre til en smittespredning ute av kontroll som overvelder helsevesenet. 

Anonymkode: 30cff...0ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med på at det er lurt å holde skolene stengt til over påske, men da er det jaggu meg nok!

Anonymkode: 8ba20...537

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ganske likt her også. Tett program. Med de kjeder seg ikke. Synes kanskje det blir litt mye detaljstyring. Det er mye jeg har hatt lyst å lære barna, som jeg synes har vært veldig bra for mine barn... Som fint kan dekke flere læringsmål. Føler kanskje det blir litt lite tilitt til foreldrene. Men ser jo at enkelte sliter, som kanskje ikke har fulgt opp om det ikke var nødvendig.

Det handler ikke om mangel på tillit, men om at det blir lett kaotisk når vi er i gang igjen, om alle har jobbet med forskjellige ting. I tillegg til alle de med foreldre som ikke hadde fulgt opp. På toppen av det har UDIR understreket at man skal ha vurderingsgrunnlag (for de med karakterer) og det blir vanskelig om det er fri flyt på hva man lærer og hvordan. 

Anonymkode: 40d67...4af

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De samfunnsøkonomiske konsekvensene av stengte skoler er så alvorlige at den lille effekten av skolestenging (iflg FHI) er ikke hensiktsmessig. Da er det bedre å øke smitteraten noe, og heller holde barneskoler og barnehager åpne. Det er ingenting som tyder på at dette vil føre til en smittespredning ute av kontroll som overvelder helsevesenet. 

For noe tull! De største økonomiske konsekvensene er at vi ikke får eksportert olje, gass og fisk. Om skoler og barnehager åpner så vil ikke smitten bare spre seg noe mer, men MYE mer. Det er både samfunnsøkonomisk mye dyrere og mye verre på et menneskelig plan da mange fler vil dø enn nødvendig og helsevesenet vil knele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina said:

For noe tull! De største økonomiske konsekvensene er at vi ikke får eksportert olje, gass og fisk. Om skoler og barnehager åpner så vil ikke smitten bare spre seg noe mer, men MYE mer. Det er både samfunnsøkonomisk mye dyrere og mye verre på et menneskelig plan da mange fler vil dø enn nødvendig og helsevesenet vil knele.

Nå er det ingen som har regnet på dette enda, men iflg FHI har skolestenging generelt enorme konsekvenser for norsk økonomi. Det er derfor de advarte mot å innføre dette tiltaket for tidlig og for lenge. 

Det ser heller ikke ut til at du forstår hva samfunnsøkonomi medfører. Du ser f.eks. ikke ut til å forstå forskjellen på eksportinntekter og verdiskapning. 

Skrevet

Flere europeiske land har allerede stengt skoler og barnehager fram til sommeren. Tror virkelig flere av dere at de gjør dette uten grunn? At ikke disse landene får de samme eller større problemer enn Norge med foreldre som er uten jobb eller har hjemmekontor? Det gjøres fordi det er nødvendig.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ingen som har regnet på dette enda, men iflg FHI har skolestenging generelt enorme konsekvenser for norsk økonomi. Det er derfor de advarte mot å innføre dette tiltaket for tidlig og for lenge. 

Det ser heller ikke ut til at du forstår hva samfunnsøkonomi medfører. Du ser f.eks. ikke ut til å forstå forskjellen på eksportinntekter og verdiskapning. 

Om jeg ikke forstår nok samfunnsøkonomi kan jeg enkelt spørre nær familie med flere tiår som professor i det eller flere av dennes kolleger. Du kan ikke skape noen verdier når arbeidskraften ligger syke. Vi kan skape mer verdier om vi kommer oss bedre og fortere ut av dette, det krever at folk faktisk holder seg fra hverandre og at skoler og barnehager er stengt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Frøkensina said:

Flere europeiske land har allerede stengt skoler og barnehager fram til sommeren. Tror virkelig flere av dere at de gjør dette uten grunn? At ikke disse landene får de samme eller større problemer enn Norge med foreldre som er uten jobb eller har hjemmekontor? Det gjøres fordi det er nødvendig.

Om jeg ikke forstår nok samfunnsøkonomi kan jeg enkelt spørre nær familie med flere tiår som professor i det eller flere av dennes kolleger. Du kan ikke skape noen verdier når arbeidskraften ligger syke. Vi kan skape mer verdier om vi kommer oss bedre og fortere ut av dette, det krever at folk faktisk holder seg fra hverandre og at skoler og barnehager er stengt.

En slik nedstengning av samfunnet vil ta mange år/tiår å rette opp. Kostnadene vil bli betydelig større enn selve epidemien, som vil stort sett ramme eldre og syke. 

Skrevet

Skjønner at det gjør folk mindre produktive, men NOE må man ofre i unntakstilstander, og jeg vil heller ofre produktivitet enn liv.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Frøkensina skrev:

Norge er et av de få landene i verden som har høyst arbeidsdeltakende kvinner. Så nei, det er ikke like alvorlig i land der mor uansett er hjemme. 

Du skaper for øvrig ingen verdier av at foreldre tar ut feriedager og omsorgsdager for å være hjemme. 

Anonymkode: 10457...743

AnonymBruker
Skrevet
Just now, LadyLemon said:

Skjønner at det gjør folk mindre produktive, men NOE må man ofre i unntakstilstander, og jeg vil heller ofre produktivitet enn liv.

Så det er ingen begrensninger i hva du er villig til å ofre for å spare liv? Det tviler jeg på. Er du f.eks. villig til å bruke hele oljefondet til å spare ett liv? Nei, selvfølgelig ikke. Dermed er det også for deg et spørsmål om kostnad og nytte. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om mangel på tillit, men om at det blir lett kaotisk når vi er i gang igjen, om alle har jobbet med forskjellige ting. I tillegg til alle de med foreldre som ikke hadde fulgt opp. På toppen av det har UDIR understreket at man skal ha vurderingsgrunnlag (for de med karakterer) og det blir vanskelig om det er fri flyt på hva man lærer og hvordan. 

Anonymkode: 40d67...4af

Du har helt sikkert rett. Jeg har forøvrig fått vite at det ser ut som vår skole er fornøyd. Arbeidsplan og digitalt oppmøte for de fleste også en til en for elever med særlige behov. Det blir spennende når det blir evaluert. Her kan det tenkes at de svakeste elevene blir løftet fram, uten at det går på bekostning av resten. Håper nesten det. Tror det er travelt å være lærer i disse tidene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt sikkert rett. Jeg har forøvrig fått vite at det ser ut som vår skole er fornøyd. Arbeidsplan og digitalt oppmøte for de fleste også en til en for elever med særlige behov. Det blir spennende når det blir evaluert. Her kan det tenkes at de svakeste elevene blir løftet fram, uten at det går på bekostning av resten. Håper nesten det. Tror det er travelt å være lærer i disse tidene. 

Her er det ingen oppfølging bortsett fra at man kan ringe lærer hvis man har spørsmål. Det er foreldre som skal pløye gjennom programmet sammen med barna i skoletiden mens de også jobber fra hjemmekontor. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke tilhenger av å åpne barnehager og skoler fordi foreldre er møkk lei være hjemme med barn de selv har satt til verden.

Anonymkode: 038cf...d09

Her handler det ikke om å være lei av å ha ungene hjemme. Her handler det om at jeg har barn med spesialbehov som nå har mistet all oppfølging men likevel forventes å skulle prestere som før. Med meg som lærer. Som overhodet ikke har kompetansen til det. Hver dag er det skriking, slåing, sparking, biting osv fordi jeg sier skolearbeidet må gjøres. Det skrikes i timesvis med meltdown både her og der. Jeg elsker å ha ungene hjemme, når vi har vanlig fri og jeg slipper å være både lærer, Assistent og  spesialpedagog på toppen av at jeg er forventet å skulle prestere fullt i hjemmekontor på toppen. Men jeg synes skolene like gjerne kan være stengt til påske nå som det bare er en uke igjen snart. 

Anonymkode: 75b5a...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ingen oppfølging bortsett fra at man kan ringe lærer hvis man har spørsmål. Det er foreldre som skal pløye gjennom programmet sammen med barna i skoletiden mens de også jobber fra hjemmekontor. 

Hehe. Det digitale oppmøtet er sikkert bare for at barna skal stå opp. Også gies det tilbakemeldinger på innleveringer dagen før. Det er fortsatt vi foreldre som gjør jobben, men etter arbeidsplan.

Skrevet
35 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hvilke land har gått ut med at de er stengt frem til sommeren?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Her handler det ikke om å være lei av å ha ungene hjemme. Her handler det om at jeg har barn med spesialbehov som nå har mistet all oppfølging men likevel forventes å skulle prestere som før. Med meg som lærer. Som overhodet ikke har kompetansen til det. Hver dag er det skriking, slåing, sparking, biting osv fordi jeg sier skolearbeidet må gjøres. Det skrikes i timesvis med meltdown både her og der. Jeg elsker å ha ungene hjemme, når vi har vanlig fri og jeg slipper å være både lærer, Assistent og  spesialpedagog på toppen av at jeg er forventet å skulle prestere fullt i hjemmekontor på toppen. Men jeg synes skolene like gjerne kan være stengt til påske nå som det bare er en uke igjen snart. 

Anonymkode: 75b5a...a2d

Jeg har en bekjent med et barn som er inni et sånt løp, og hun snakket med skolen og han får 3 og en halv time undervisning på hverdagene. Du burde sjekke mulighetene dine.

For de aller fleste er det jo ikke sånn. Og for de som har det sånn finnes det unntak, men det betyr ikke at vi burde åpne alt.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med på at det er lurt å holde skolene stengt til over påske, men da er det jaggu meg nok!

Anonymkode: 8ba20...537

Helt enig der.

• Opprett ny...