Gå til innhold

Hvordan holde hodet over vannet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i samfunnskritisk yrke, mye overtid. Min mann er hjemme med barna fortiden for han er sykemeldt. Barna er 4 og 12 år, og har sine utfordringer. Når jeg kommer hjem må jeg være både lærer, husmor, kokk, mamma og kjæreste. Mannen min klarer ikke å følge opp begge to hjemme nå, da 4 åringen er ekstremt aktiv, urolig, krever mye ++. Han er veldig sensitiv for regn, vind, for mye sol ++ så vi kan ikke være ute nå som været er som det er. 12 åringen har store konsentrasjonsvansker, så klarer ikke å sette seg ned å gjøre lekser når lillebror flyr høyt og lavt... Det her har såvidt startet, og jeg aner ikke hva vi skal gjør.. 

Anonymkode: 35012...d42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være 100% "lærer, husmor, mamma, kokk osv". Mannen din må: Kontakte læreren til 12-åringen, og sørge for at han blir fulgt opp i løpet av formiddagen, hver dag. Lærer kan ringe, skype, osv. 12-åringen må sitte på fast sted, og ha skole fra 09-til 12.00 for eksempel. Også en økt (etter "spising") fra 13-14. 12-åringen må sitte på eget rom med lukket dør, og ha pc, telefon tilgjengelig og eksklusiv. Han må ha spill/bok osv. der inne, ikke gå ut og plage lillebror i "pausene". På ettermiddag/kveld skal det ikke være noen læreroppgaver til deg. Det som blir gjort, blir gjort. Læreren kan selv ringe/maile 12-åringen og gjennomgå dagens plan med han/henne. Mannen din må følge opp fireåringen så godt det lar seg gjøre. TV. Ipad/spill. Matlaging. Badekar/balje. Brettspill. Lek. Hyttebygging. TV. Sykle.Det dere vanligvis gjør i helgene. Det er jo ikke mer vind/sol/regn nå enn en vanlig søndag. Den viktigste jobben til faren er å holde fireåringen unna 12-åringen i skoletiden. Blir det tv, blir det tv. Så kan 12-åringen lage mat (regn med frossenpizza osv). Eller se film med 4-åring. Så når du kommer hjem, hjelper du til med husarbeid (du skal da ikke være husmor!), fikser litt kveldsmat til deg selv og alle, og planlegger dagen etter med mannen (noe mer kjæreste enn det er vel utelukket). 

Du skal ikke være lærer. Du skal ikke være noe mer kokk, mamma, kjæreste eller husmor enn ellers og til vanlig. Hvis mannen din er sykmeldt fordi han er helt ute av stand til å ta vare på seg selv og en fireåring, må du ta omsorgsperm. Men det høres ikke ut som det er jobben din som er problemet i det hele tatt.

Anonymkode: be9f3...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Klassen til 12 åringen har ikke ett skikkelig opplegg. Kjenner mange der dem har undervisning på nett, og må levere inn oppgaver via padden. Her har vi bare fått tilsendt på mail oppgavene som skal gjøres, så ringer hun en dag i uka. Nevte det forge uke at vi sliter, fikk bare beskjed om at så lenge det ble gjort så var ikke det så nøye når tid på døgnet det ble gjort. 12 åringen kan ikke sitte alene på rommet å gjøre lekser, han trenger oppfølging og veiledning hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Klassen til 12 åringen har ikke ett skikkelig opplegg. Kjenner mange der dem har undervisning på nett, og må levere inn oppgaver via padden. Her har vi bare fått tilsendt på mail oppgavene som skal gjøres, så ringer hun en dag i uka. Nevte det forge uke at vi sliter, fikk bare beskjed om at så lenge det ble gjort så var ikke det så nøye når tid på døgnet det ble gjort. 12 åringen kan ikke sitte alene på rommet å gjøre lekser, han trenger oppfølging og veiledning hele tiden. 

Dere må si til læreren at med mindre det blir noe mer oppfølging, så blir det ikke gjort. Fordi faren er sykmeldt, du er på jobb og eleven skal aldeles ikke jobbe på kveldstid (og det skal jo læreren heller ikke). Krev, ikke «nevn». 12-åringen får ringe selv kl. 8.45. Vet h*n ikke hva h*n så skal gjøre og ikke klarer å komme i gang med noe, får faren ringe kl.09.00. Elevene skal ha klare beskjeder. Gi krystallklar beskjed om at det ikke er noen hjemmelærer hjemme hos dere, og at eleven trenger oppfølging daglig og at det nå overhodet ikke fungerer. 

Anonymkode: be9f3...72e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...