Gå til innhold

Hvorfor er du ikke redd? Tar uredde mindre ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som ikke er redd viruset.

Anonymkode: ff161...2d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er poenget med å være redd?

Jeg opplever det ikke slik, nei.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt mulig at viruset er farlig for meg, men jeg er i 30-årene, veldig god form og ingen andre sykdommer. Alle mine besteforeldre er døde, og mine foreldre er ikke i risikogruppen. For min del kan jeg gjerne bli smittet med vilje - og holder meg innendørs i de 14 neste dagene.

Anonymkode: 0f538...18b

• Liker 2
Skrevet

Nei, frykt pleier sjeldent føre til noe rasjonelt, i hvert fall ikke over tid.

Så jeg er ikke redd, men jeg tar det alvorlig likevel, ved at jeg blant annet ikke besøker noen, begrenser mine turer ut veldig, er ekstra påpasselig i forhold til egne symptomer på sykdom, og ellers følger råd og retningslinjer gitt fra myndighetene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å være redd, hva får du ut av den frykten?  Du kan ikke kontrollere det som skjer nå med lik linje som andre sykdommer. Tar du dine forholdsregler, lever som normalt så går det her bra. 

Jeg er nøtt til å dra på jobb hver dag. Hilse og snakke med opptil 1000 mennesker hver eneste dag. Så reise hjem til familien. Mener du at jeg skal gå rundt å påføre meg selv angst fordi jeg kanskje blir smittet?  Det kommer jeg til p bli uansett.  Så det får jeg ta som det kommer. Akkurat som foreldre som går og frykter omgangsyken når den herjer i barnehagene. Noen ting får man bare ikke gjort noe med. Fordi oppe i alt dette her så må man faktisk leve. 

Anonymkode: 3a37b...6e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å være redd, hva får du ut av den frykten?  Du kan ikke kontrollere det som skjer nå med lik linje som andre sykdommer. Tar du dine forholdsregler, lever som normalt så går det her bra. 

Jeg er nøtt til å dra på jobb hver dag. Hilse og snakke med opptil 1000 mennesker hver eneste dag. Så reise hjem til familien. Mener du at jeg skal gå rundt å påføre meg selv angst fordi jeg kanskje blir smittet?  Det kommer jeg til p bli uansett.  Så det får jeg ta som det kommer. Akkurat som foreldre som går og frykter omgangsyken når den herjer i barnehagene. Noen ting får man bare ikke gjort noe med. Fordi oppe i alt dette her så må man faktisk leve. 

Anonymkode: 3a37b...6e8

Nei, men tenker på Spania og Italia osv.

AnonymBruker
Skrevet

Frykt trenger da ikke være motivatoren for å oppføre oss som vi skal!

Jeg finnes ikke redd, men det betyr ikke at jeg ikke forholder meg til myndighetenes råd og regler. Vet det vil gå fortere over om folk gjør det. 

Anonymkode: 085d4...208

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frykt trenger da ikke være motivatoren for å oppføre oss som vi skal!

Jeg finnes ikke redd, men det betyr ikke at jeg ikke forholder meg til myndighetenes råd og regler. Vet det vil gå fortere over om folk gjør det. 

Anonymkode: 085d4...208

Visst Italia og Spania info hadde uteblitt hadde vel folk tatt det mindre seriøst, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Hva hjelper det å være redd?

Anonymkode: ae0a7...d33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper det å være redd?

Anonymkode: ae0a7...d33

Då tar man kanskje viruset mer på alvor...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Visst Italia og Spania info hadde uteblitt hadde vel folk tatt det mindre seriøst, eller?

Både ja og nei, vi lærer selvfølgelig av andre. Hadde informasjon fra Kina i tillegg uteblitt, så hadde vi oppdaget viruset på en annen måte, og vi måtte forholdt oss annerledes til å begynne med.

Det er dog en annen diskusjon, spørsmålet er hvorfor man ikke er redd, og om vi som ikke er det tar mindre ansvar. 

Anonymkode: c6cf9...42c

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller så blir man irrasjonell.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Redsel og frykt gjør så man ikke tenker like klart som vanlig, og tar beslutninger man kanskje ellers ikke ville gjort, så jeg tror faktisk det er motsatt.

Frykt i folket gir skumle situasjoner på mange plan.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd. Jobber innen helse, utsettes hver dag for smitte. Er mer redd for å få kreft eller lignende, men ikke særlig redd for det heller. Hvor mange mennesker finnes det i verden? Hvor mange er smittet og døde?

Anonymkode: a5d0c...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd. Men er ansvarsfull og pliktoppfyllende.

Var mye redd og skamfull i oppveksten, men det førte ikke til noe godt. 

Følger rådene som er gjort

Anonymkode: 9d2fd...b75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Eller så blir man irrasjonell.

Hva menes med irrasjonell?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

At frykt gjør mennesker i stand til å gjøre ting de ellers ikke ville gjort. Irrasjonell kontra å være rasjonell, fornuftig osv.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En frykt som er mye større enn det er grunnlag for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jeg være redd et virus? Jeg er redd for å miste demokrati og økonomisk kollaps.

Anonymkode: a88b0...534

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Redsel og frykt gjør så man ikke tenker like klart som vanlig, og tar beslutninger man kanskje ellers ikke ville gjort, så jeg tror faktisk det er motsatt.

Frykt i folket gir skumle situasjoner på mange plan.

Jepp. Det ser man allerede på hvordan folk som etterlever rådene fra myndighetene, men ikke fra ekstreme KG'ere, blir omtalt.

• Liker 2
  • Opprett ny...