Gå til innhold

20 200 smitta i Norge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke 20 200 smittet i Norge. Det er 20 200 som har diagnostisert seg med korona, selv om deres symptomer også kan være forkjølelse, astma, influensa eller pollenallergi. 

Anonymkode: 2a4ad...3f8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke 20 200 smittet i Norge. Det er 20 200 som har diagnostisert seg med korona, selv om deres symptomer også kan være forkjølelse, astma, influensa eller pollenallergi. 

Nei. Det er 20 200 som har fått korona-diagnose fra fastleger. Dette er data fra systemet som brukes av 40% av fastlegene i Norge. Og det er en diagnosekode som ikke skal brukes dersom det like gjerne kan være forkjølelse eller annet. Fra samme linken:

Sitat

Helsemyndighetene har også sendt ut en veileder til fastlegene som forklarer hvordan koden skal brukes. Hvis legen er i tvil skal ikke den nye koden brukes. Hvis for eksempel influensasykdom er like sannsynlig som covid-19, skal fastlegen i stedet bruke koden R80 for influensa.

Anonymkode: 83a96...dc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig ganske bra, og jeg håper utviklingen fortsetter i omtrent samme tempo. Da blir flere og flere immune, samtidig om helsevesenet har kapasitet til å håndtere de som blir alvorlig syke.

Det er jo hele poenget med de store tiltakene som er innført.

Anonymkode: dd2ca...cd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg hypokonder nok så har kreft symptomer og, så tror ikke folk skal gi seg selv diagnose 

Anonymkode: 70f75...247

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vanskelig å vurdere sannheten i diagnostiseringen til legene, men hvis vi antar den er mest mulig korrekt, og dette er tall på hvor mange som har vært så dårlige at de har gått til legen men ikke dårlige nok til test/sykehus. Da vil det stadig være store mørketall på de som ikke har så veldig mye symptomer og som derfor ikke har tatt kontakt med helsevesenet i det hele tatt. Dette beskrives som en stor andel av alle smittede i mediene, så hvis dette stemmer tenker jeg at dette er en god nyhet. Da er for det første immuniteten ved å spre seg, vi er kommet lengre i epidemien enn antatt og det er en lavere andel som blir veldig dårlige og dør enn antatt.

Anonymkode: 02715...f5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og så? Jeg håper å bli smittet så jeg blir ferdig med det. Man kan ikke utrydde et virus, ikke uten vaksine hvert fall.

Anonymkode: 32b1e...6ca

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Jeg håper å bli smittet så jeg blir ferdig med det. Man kan ikke utrydde et virus, ikke uten vaksine hvert fall.

Nettopp! Hvis vi som er ganske friske og raske sitter hjemme med smitten vår er mission completed!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2626 bekreftet smittet i Norge (altså, testet), men det er et stort mørketall her. Vi har ikke nok testutstyr eller maskiner til å teste alle. Det kan være 10.000 eller 20.000. Uansett så er prognosen gode og vi blir smittet litt etter litt slik at flokkimmunitet forhåpentligvis oppstår.

Jeg er spent på hvordan det går i Sverige - der de satser på flokkimmunitet. Dette er en gambling når vi ikke vet så mye om viruset. Det kan vise seg at de gjør det rette - eller omvendt. Håper at de slipper italiensk- eller spansktilstand der. 

Anonymkode: 3bcfa...5a6

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Samtidig er det under 5% av de som testes som har corona, så det er nok mye overdiagnostisering ute og går også. 

Komplett umulig å si hvor mange totalt som er smittet. Flesteparten av de med riktige symptomer har ikke corona, mens det er en haug uten symptomer som aldri oppdages... 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får sørge for å bli smittet da, men hold deg langt unna andre i så fall.

Anonymkode: 2ead2...a61

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig ganske bra, og jeg håper utviklingen fortsetter i omtrent samme tempo. Da blir flere og flere immune, samtidig om helsevesenet har kapasitet til å håndtere de som blir alvorlig syke.

Det er jo hele poenget med de store tiltakene som er innført.

Anonymkode: dd2ca...cd8

Det er vel ikke sagt at man bli blir immun? Flere som har blitt friske har fått det igjen...

Anonymkode: d986d...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke sagt at man bli blir immun? Flere som har blitt friske har fått det igjen...

Sverige gambler på at man blir flokkimmunitet. Jeg antar at vi får se hvor rett eller feil det er om 2-3 uker.

Anonymkode: 3bcfa...5a6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d986d...95d

Det er tull. Les litt om virus og sykdom og immunitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tull. Les litt om virus og sykdom og immunitet.

Det er mange virus man kan få igjen. Noen er til og mer mer farlig andre gang man får de.

Denne f.eks

https://nhi.no/livsstil/reise/denguefeber/

Anonymkode: 27063...fbe

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo utsette det til man har medisin som virker eller vaksinen er ferdig - just in case 😊

AnonymBruker
Skrevet

Diagnosen settes når symptomene ikke lenger stemmer med influensa. Det er altså ganske høye kriterier som skal oppfylles. Og det er ikke lov å sette den om symptomene kan skyldes influensa.

Tallene representerer samtidig kun dem som har tatt kontakt med lege. Hvis 80% i teorien kun får svært milde symptomer, tror jeg ikke disse tar kontakt med lege. Dessuten vil dette symptomer være så diffuse at det like gjerne kan være forkjølelse, og da vil jo heller ikke diagnosen settes.

Så selv om tallet kan være overrapportert, vil jeg fremdeles tro at det er langt flere enn dette som er smittet. De bare har ikke kontaktet lege fordi FHI sier tydelig at man kun skal kontakte lege om man trenger hjelp.

Mannen min har fått diagnosen på denne måten. Jeg er også syk, naturlig nok, som bor sammen med ham, men har ikke hatt behov for legehjelp og har derfor ikke diagnosen.

Anonymkode: 5d366...d82

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo utsette det til man har medisin som virker eller vaksinen er ferdig - just in case 😊

Og hva tenker du å leve av i mellomtiden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er 20 200 som har fått korona-diagnose fra fastleger. Dette er data fra systemet som brukes av 40% av fastlegene i Norge. Og det er en diagnosekode som ikke skal brukes dersom det like gjerne kan være forkjølelse eller annet. Fra samme linken:

Anonymkode: 83a96...dc4

Det er umulig å vite om det er influensa, forkjølelse eller corona. Da alle som kom fra utlandet og hadde corona-symptomer kunne bli testet så var det vel over 90% som testet negativt. Det er ingen grunn til å tro at det gjettes feil sjeldnere når legen skal diagnostisere over telefon eller Skype, og legen i tillegg vil være sikker på at personen holder seg hjemme. Den eneste personen jeg kjenner til som fikk denne diagnosen var etter all sannsynlighet bare forkjølet.

Anonymkode: 74851...bf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å vite om det er influensa, forkjølelse eller corona. Da alle som kom fra utlandet og hadde corona-symptomer kunne bli testet så var det vel over 90% som testet negativt. Det er ingen grunn til å tro at det gjettes feil sjeldnere når legen skal diagnostisere over telefon eller Skype, og legen i tillegg vil være sikker på at personen holder seg hjemme. Den eneste personen jeg kjenner til som fikk denne diagnosen var etter all sannsynlighet bare forkjølet.

Anonymkode: 74851...bf8

Eller pollenallergi. 

• Opprett ny...