AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Så det blir gjort mange tiltak for å begrense spredningen av viruset. Men jeg har ikke hørt en tøddel om å styrke immunforsvaret, selv om det finnes mange studier som viser at bedre mat osv. gjør en forskjell på om man blir syk av infeksjonssykdommer eller ikke. Hvorfor det? Det under er for det meste fra denne posten på facebook: https://www.facebook.com/Ornish/photos/a.194773718210/10157881362743211/?type=3&theater C-vitamin: RESULTS: Overall, reported flu and cold symptoms in the test group decreased 85% compared with the control group after the administration of megadose Vitamin C. CONCLUSION: Vitamin C in megadoses administered before or after the appearance of cold and flu symptoms relieved and prevented the symptoms in the test population compared with the control group. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583 Sosial kontakt: Those that had only 1-3 social ties—defined as a phone call or visit from a friend every two weeks—were 4.2 times more likely to develop a cold than those with 6 or more social ties during that time. https://jamanetwork.com/journa…/jama/article-abstract/417085 Mindre stress: In an earlier study, Cohen dripped five types of respiratory viruses (rhinovirus type 2, 9, or 14, respiratory syncytial virus, or coronavirus type 229E, a less deadly form than the current coronavirus) into volunteers. The rates of both respiratory infection and clinical colds increased significantly in a dose-response manner with increases in the degree of psychological stress. Infection rates ranged from approximately 74 percent to approximately 90 percent, according to levels of psychological stress, and the incidence of clinical colds ranged from approximately 27 percent to 47 percent. In other words, stress suppressed their immune function. Because of this, the more stressed they felt, the more likely they were to get infected and sick. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199108293250903 And in a more recent study, he found that those who he infected with rhinoviruses who had positive emotions such as happy, pleased, and relaxed had a 2.9 times lower risk of developing a cold than those who did not in a dose-response fashion. In other words, feeling happy and peaceful enhances your immune system.https://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/Abstract/2003/07000/Emotional_Style_and_Susceptibility_to_the_Common.25.aspx?fbclid=IwAR2xHS2Er3pH7hLESTT019IxoRgsRSGO1JXgc_Iaca80bs3Iy5P7xQATdFI Spis sunt: Numerous studies have clearly shown that a healthful whole foods plant-based diet enhances your immune function. There are thousands of substances in fruits, vegetables, whole grains, legumes, and soy products that are protective against infections. https://www.pcrm.org/…/exam-…/incredible-vegan-immune-system Bevegelse Many studies have shown a clear, inverse relationship between moderate exercise and risk of a wide variety of illnesses, including infectious diseases. It enhances immune regulation. Just walking 15-30 minutes/day makes a big difference in your immune function. https://www.sciencedirect.com/…/artic…/pii/S2095254618301005 Anonymkode: e3464...f2d 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Hvorfor? Fordi det lærte vi på skolen og er allmennkunnskap. Anonymkode: 030af...a7a 16
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Jeg er helt enig og det som jeg synes er sykt provoserende er at allmennleger ikke "tror" på dette. Det er så masse saker om at de kritiserer folk som sier det er bra å spise C vitaminer og sier at dette bare er kynisk markedsføring som ikke hjelper mot korona. Det er jo selvfølgelig ikke snakk om at C vitaminer dreper korona, det er det ingen som påstår heller! Men et bra immunforsvar er viktig for å klare et hard sykdomsløp. Men neida, leger er i hvert fall veldig imot alt som hjelper immunforsvaret virker det som. Anonymkode: cb4d8...517 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Jeg skjønner ikke hva du mener, vi hører masse om å styrke immunforsvaret, de snakker jo hele tiden om å utvikle en vaksine? Anonymkode: e1078...d5a 10
Nerine_ Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Du styrker ikke immunforsvaret ditt over natta. Også tenker jeg uansett at hva som er bra/ikke bra bør være allmenn kunnskap, og barneskolepensum. 5
addict Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Synes ikke de gjlr annet enn å oppfordre til å få frisk luft og mosjon jeg, så lenge du ikke går og trøkker oppi andre. 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Du styrker ikke immunforsvaret ditt over natta. Dette. Et sterkt immunforsvar er mye genetisk og noe livsstil, og veldig langt fra noe man kan ta i skippertak. Anonymkode: 9cec8...68c 16
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Nytter ikke å bortforklare at de ikke fokuserer på dette. Vi skal stole på myndighetene og de skal være løsningen. Ingenting vi kan gjøre selv, ikke en gang å ta C-vitamin. Anonymkode: e3464...f2d 2
GrønnNellik68 Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Jeg begynte å peise på med vitaminer og omega 3 pluss høytidelig c vitaminer for 3 uker siden tenkte i hvertfall burde kroppen ha den skulle av vitaminer og mineraler .. ikke sikkert det hjelper men det skader ikke å gjøre det. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Og ingen sier noe om vitamin A når man scorer dårlig på synstest. Anonymkode: f68ce...b65 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Å stappe i seg vitaminer styrker ikke immunforsvaret. Å spise sunt, sove nok og bevege seg holder. Vaksinen kommer, men det tar tid. Det viktigste er jo hygienen og ikke stå nære, som vi får beskjed om. Anonymkode: f6c21...057 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Vi dør av et for sterkt immunforsvar, kroppen angriper seg selv (enkelt sagt). Jeg tror leger også leser et og annet, kanskje ikke poster på facebook, men de leser klart forskning. Hadde det vært noe i det, så hadde legene kommet ut og anbefalt det, selvfølgelig. Jeg har større lit til våre leger enn brukere her, eller innlegg på facebook. FB er IKKE akkurat arenaen hvor man leser akademia og forskningsresultater. Anonymkode: 48707...629 11
Gjest Villfisker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 29 minutter siden, Bente1234 skrev: Høydose ikke høytidelig Fantastisk skrivefeil av autokorrekt da
Jdz Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å stappe i seg vitaminer styrker ikke immunforsvaret. Å spise sunt, sove nok og bevege seg holder. Vaksinen kommer, men det tar tid. Det viktigste er jo hygienen og ikke stå nære, som vi får beskjed om. Anonymkode: f6c21...057 Korrekt. Det finnes absolutt ikke noe som helst vitenskapelig belegg for å påstå at C-vitaminer styrker immunforsvaret. Det er heller ikke sånn at jo mer, jo bedre. Å ta vitaminer utover det kroppen faktisk er behov for kan faktisk være skadelig. 6
Gjest Villfisker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tror absolutt vi har mye å vinne på å ta vare på helsa. Spise næringsrikt, balanse mellom mosjon og hvile, nok søvn, osv. Det kan nok forebygge mye sykdom, og gjøre at man ikke får sykdom så hardt, når det først rammer en. Men at det beskytter mot å få f.eks Corona, håper jeg ikke det er noen som prøver å innbille folk. Likevel tror jeg flere sjarlataner ser sitt snitt til å selge mer av sine produkter akkurat nå. De spiller kynisk på folks frykt, og det tjener de på. Men det er veldig stygt, og det er nok først og fremst dette leger reagerer på.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 jeg tror for min egen del at stress er det som har redusert immunforsvaret mest, og dette er jo også mye forskning på. så jeg har gjort tiltak lenge for å prøve å redusere det. men vil heller ikke pakke meg inn i bomull, og slutte helt å leve. jeg har fått påvist vitamin mangel, så jeg tar noe tilskudd, spiser sunt og trener(ikke tung trening). men man får ikke et bedre immunforsvar over natten nei. dette er vårt eget ansvar; spise sunt, trene, prioritere søvn, forsøke å redusere stress, gjerne unngå flatfylla😁 Anonymkode: 35a5d...997 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å stappe i seg vitaminer styrker ikke immunforsvaret. Å spise sunt, sove nok og bevege seg holder. Vaksinen kommer, men det tar tid. Det viktigste er jo hygienen og ikke stå nære, som vi får beskjed om. Anonymkode: f6c21...057 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi dør av et for sterkt immunforsvar, kroppen angriper seg selv (enkelt sagt). Jeg tror leger også leser et og annet, kanskje ikke poster på facebook, men de leser klart forskning. Hadde det vært noe i det, så hadde legene kommet ut og anbefalt det, selvfølgelig. Jeg har større lit til våre leger enn brukere her, eller innlegg på facebook. FB er IKKE akkurat arenaen hvor man leser akademia og forskningsresultater. Anonymkode: 48707...629 8 minutter siden, Jdz skrev: Korrekt. Det finnes absolutt ikke noe som helst vitenskapelig belegg for å påstå at C-vitaminer styrker immunforsvaret. Det er heller ikke sånn at jo mer, jo bedre. Å ta vitaminer utover det kroppen faktisk er behov for kan faktisk være skadelig. Gidd å lese? C-vitamin: RESULTS: Overall, reported flu and cold symptoms in the test group decreased 85% compared with the control group after the administration of megadose Vitamin C. CONCLUSION: Vitamin C in megadoses administered before or after the appearance of cold and flu symptoms relieved and prevented the symptoms in the test population compared with the control group. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583 Anonymkode: e3464...f2d 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Det beste hadde vært å omstilt kroppen til å bruke ketonlegeme for energi. Da dette er immunestyrkende. Dette er noe absolutt ikke myndighetene vil du skal vite. Eksperter prøver å fraråde dette kostholdet (lurer på hvorfor de bruker så mye energi på det?) hmm: https://www.express.co.uk/life-style/health/1256467/coronavirus-update-symptoms-cases-keto-diet-will-not-protect-you Anonymkode: c5513...701 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 Noe har ihvertfall skjedd. Deter stadig utsolgt for vit. C. Jeg har brukt dette i 20 år, men nå er det problemer å få tak i det. Anonymkode: cf8de...f9f 1
Anbefalte innlegg