Gå til innhold

Russland har ikke noe med dette å gjøre?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Russland var tidlig ute med å stenge grensene og innføre tiltak. Russerne er solidariske folk, de lytter til myndighetene og bruker sunn fornuft. Slikt har vi det ikke her i verdens beste Norge. Her er vi rebeller, smartinger og gjør hva vi vil. Coronavirus? pfff! Drar på fest je!

Russland har dessuten genomsekvensert viruset og er i tidlig fase med utvikling av vaksine, så litt gjør de der. :)

Anonymkode: c8062...283

Naboen min har hatt fest både Torsdag fredag lørdag siden dette startet. Nå fikk vi høre av sykepleier igår at det er mange unge som må legges inn at det man antok at bare gamle og svake ble rammet var feil. Dette går utover oss som sitter hjemme for jo lengere disse idiotene går rundt så vil ikke smitten gi seg og vi må isolere oss lengere.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet
3 minutter siden, Curlyme skrev:

Veldig bra. Her synes jeg norske myndigheter har noe å lære. Liker ikke han til vanlig,men dette synes jeg var sikkelig bra gjort.

Helt enig i at Norge burde gjort det samme. Vi burde satt i gang samme tiltaket med en gang den første smitten ble kjent. Hadde alle holdt seg inne fra starten av, og folk som kom hjem fra utlandet blitt satt i automatisk karantene, hadde vi kanskje ikke fått så mange smittede.

Turister burde ikke fått lov til å lande heller, men blitt sendt tilbake, og satt automatisk i karantene i sitt hjemland.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Villfisker skrev:

Bra tiltak. 

Det er bare fake fra Facebook. 

Anonymkode: 4a105...b38

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare fake fra Facebook. 

Det vet jeg ikke noe om. Jeg har kun forholdt meg til denne tråden. Har ikke facebook ;) 

Skrevet
2 minutter siden, Villfisker skrev:

Helt enig i at Norge burde gjort det samme. Vi burde satt i gang samme tiltaket med en gang den første smitten ble kjent. Hadde alle holdt seg inne fra starten av, og folk som kom hjem fra utlandet blitt satt i automatisk karantene, hadde vi kanskje ikke fått så mange smittede.

Turister burde ikke fått lov til å lande heller, men blitt sendt tilbake, og satt automatisk i karantene i sitt hjemland.

Helt enig. Det er helt utrolig hvor mye folk ikke bryr seg. Norge og norske myndigheter er altfor snille. Hører på alt og alle.Skulle nesten ønske det ble portforbud slik som italia.

Gjest Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, Curlyme skrev:

Helt enig. Det er helt utrolig hvor mye folk ikke bryr seg. Norge og norske myndigheter er altfor snille. Hører på alt og alle.Skulle nesten ønske det ble portforbud slik som italia.

Helt enig. Skremmende hvor mange som faktisk mener at vi bare burde åpne alt igjen, så vi bare kan bli smitta og bli ferdige med det. Problemet med det, er at da vil helsevesenet kollapse. Da vil mange som ville klart seg dø, fordi de ikke får behandling.

Snakket med en som sa at i Italia fikk de 1500 i bot, hvis de var ute uten noe spesiell grunn. Hadde ikke vært så dumt det. Kunne godt gjort det samme her, og plusset litt på den boten. Evt. Fengsel i noen tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/verden/i/XgAVyo/landet-deler-grense-med-norge-men-i-russland-ser-koronahverdagen-annerledes-ut

Det er ikke bare fryd og gammen i Russland, altså. 

Til dags dato har jeg ikke møtt én russer som tror at tallene fra myndighetene stemmer. Det henger sammen med:

Arven fra Sovjetunionen og erfaringen med Tsjernobyl-ulykken.

Økning i antall lungebetennelser.

Putins politiske prosjekt

Men naive nordmenn som tror på portforbud sitter her og mener russerne er heldige som har Putin til å ordne opp? Altså, dra huet ut av navlen deres, det er jo helt latterlig. Russland beveger seg mot et diktatur. At Norge ikke har innført portforbud skyldes for det første at vi har et velfungerende demokrati, og for det andre at det foreløpig er fullstendig unødvendig. 

Anonymkode: a1637...309

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I Russland tviles det nå på det meste som handler om viruset. Særlig to ting skiller seg ut:

1. Konspirasjonsteorien om at koronaviruset ikke finnes. Det er funnet opp av amerikanere for å skade Kina og kinesisk økonomi. En av de mest delte sakene i Russland, er intervjuet med professor Pavel Vorobjov i avisen Argumenti i Fakti som ber folk reflektere over hvem som «trenger denne epidemien».

2. Oppfatningen om at myndighetene lyver om smittetallene. Til nå er det kun rapportert om syv smittetilfeller i verdens største land.

https://www.aftenposten.no/verden/i/0nxQyA/lave-smittetall-mange-kinesere-og-grunnleggende-mangel-paa-tillit-det-er-en-oppskrift-paa-konspirasjonsteorier

Anonymkode: a1637...309

Skrevet

Det er litt mistenkelig at russerne ikke får Covid-19.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange russere som tenker at Putin holder igjen informasjonen. Selvsagt gjør de det. Ikke minst, fordi han gjør det ALLTID. Hilsen også en russer. 

1) Det har nesten ikke vært noe informasjonen om de smittede - og ingen ble testet bortsett fra få i de to største byer. Så det var absolutt ingen fare, i følge medier, da det ble plutseling innført streng karantene. Det skaper ikke akkurat tillit til styreledere, men heller bekrefter at ja, også denne gangen ble det skjult informasjonen fra folket.

2) Folk begynte å hamstre, butikkene begynte å sette opp priser, det er tomt for mange varer. Igjen, en symptom som viser mistillitt. 

3) Jeg følger en del russiske bloggere. Ikke politiske, bare "vanlige", type klær, livstil osv. Alle er nå i frivillig isolasjon, social distancing tas seriøst. Virker det som uttad ihvertfall. 

Problemet er jo at når befolkning ikke stoler på staten for 5 øre, er det helt uforutsigbart hvordan de kommer til å reagere når staten kommer med rettningslinjer, selv fornuftige. Akkurat nå er jeg ekstra glad at jeg bor i Norge, hvor vi (vel, de fleste) stoler på informasjonen de får fra offisielle kilder.

Anonymkode: 70031...848

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men en annen ting. Som spiller litt inn kanskje. Største risikogruppa for Korona døden, menn over 70 år, finnes omtrent ikke i Russland. Snitt forventet levealder for en mann i russland er på 65 år. Alkohol, mord/selvmord, trafikkulykker er grunnen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mange russere som tenker at Putin holder igjen informasjonen. Selvsagt gjør de det. Ikke minst, fordi han gjør det ALLTID. Hilsen også en russer. 

1) Det har nesten ikke vært noe informasjonen om de smittede - og ingen ble testet bortsett fra få i de to største byer. Så det var absolutt ingen fare, i følge medier, da det ble plutseling innført streng karantene. Det skaper ikke akkurat tillit til styreledere, men heller bekrefter at ja, også denne gangen ble det skjult informasjonen fra folket.

2) Folk begynte å hamstre, butikkene begynte å sette opp priser, det er tomt for mange varer. Igjen, en symptom som viser mistillitt. 

3) Jeg følger en del russiske bloggere. Ikke politiske, bare "vanlige", type klær, livstil osv. Alle er nå i frivillig isolasjon, social distancing tas seriøst. Virker det som uttad ihvertfall. 

Problemet er jo at når befolkning ikke stoler på staten for 5 øre, er det helt uforutsigbart hvordan de kommer til å reagere når staten kommer med rettningslinjer, selv fornuftige. Akkurat nå er jeg ekstra glad at jeg bor i Norge, hvor vi (vel, de fleste) stoler på informasjonen de får fra offisielle kilder.

Hei «russer».

Jeg er så innmari lei av sånne som deg. Som om det ikke er nok dritt skrevet om Russland og nok negative holdninger og fordommer fra før av, så skal dere kaste ved på bålet i tillegg. 

Anonymkode: c3665...8c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei «russer».

Jeg er så innmari lei av sånne som deg. Som om det ikke er nok dritt skrevet om Russland og nok negative holdninger og fordommer fra før av, så skal dere kaste ved på bålet i tillegg. 

Anonymkode: c3665...8c9

Jeg kan ikke se hva er det så negativt jeg skriver? 😳 Skriver jeg ikke at fra mitt synspunkt, tar russere dette seriøst og fornuftig? Det at russere ikke stoler på myndighetene er nok ingen nasjonall hemmelighet. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Curlyme said:

Putin ga dem 2 valg. 5 år i fengsel eller hjemme i 15 dager. Her tar man hensyn til hva alle skal mene spesielt hyttefolk.

Dette er ikke sant. Folk må ikke tro på alt som står på nett. 

Anonymkode: 7e878...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting blir ikke rapportert i Russland. Mange leger unnlater å fortelle om folk er smittet grunnet at dem er redde for å gå i karantene. I karantene betyr, ingen jobb og det har dem ikke rå til. 

Det ryktes at innbyggerne tror det er over 25 000 som er smittet. Mange er likevel ikke så redde for dette viruset. Foreløpig så er det meste som normalt i Russland. Selv om fly til utlandet som regel er innstilt, går det fortsatt innland fly. 

Kino, treningsstudio, største museum er stengt i Moskva. Skoler og barnehager er nå også stengt. 

Og som noen sier her at eldre har fått karantene er heller ikke sant. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ting blir ikke rapportert i Russland. Mange leger unnlater å fortelle om folk er smittet grunnet at dem er redde for å gå i karantene. I karantene betyr, ingen jobb og det har dem ikke rå til. 

Det ryktes at innbyggerne tror det er over 25 000 som er smittet. Mange er likevel ikke så redde for dette viruset. Foreløpig så er det meste som normalt i Russland. Selv om fly til utlandet som regel er innstilt, går det fortsatt innland fly. 

Kino, treningsstudio, største museum er stengt i Moskva. Skoler og barnehager er nå også stengt. 

Og som noen sier her at eldre har fått karantene er heller ikke sant. 

Det er sant. Mine foreldre er i karantene, fordi de er eldre. Har også snakket med flere av mine venners foreldre, de er også i karantene eller såkalt "hjemmeregime". 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sant. Mine foreldre er i karantene, fordi de er eldre. Har også snakket med flere av mine venners foreldre, de er også i karantene eller såkalt "hjemmeregime". 

Det kryr av eldre mennesker i gatene. Nei dem eldre har ikke automatisk fått karantene. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kryr av eldre mennesker i gatene. Nei dem eldre har ikke automatisk fått karantene. 

Ikke overalt. Men i enkelte storbyer. 

• Opprett ny...