AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Vi er maaange som ikke jobber lokalt som også trenger jobbene våre! Dessuten; Små, lokale butikker er ofte ikke spesielt lønnsomme og prisene blir deretter. Jeg må derfor selv ofte velge kjedebutikker pga pris. Så jeg tenker at for mangfoldets skyld, er jo fint med både lokale og mer sentrale og urbane aktører. Men jeg er ikke ensidig for å støtte alt lokalt bare fordi det er lokalt. Jeg mener at ikke alt har livets rett av ulønnsomme butikker. Anonymkode: 36548...12e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er maaange som ikke jobber lokalt som også trenger jobbene våre! Dessuten; Små, lokale butikker er ofte ikke spesielt lønnsomme og prisene blir deretter. Jeg må derfor selv ofte velge kjedebutikker pga pris. Så jeg tenker at for mangfoldets skyld, er jo fint med både lokale og mer sentrale og urbane aktører. Men jeg er ikke ensidig for å støtte alt lokalt bare fordi det er lokalt. Jeg mener at ikke alt har livets rett av ulønnsomme butikker. Anonymkode: 36548...12e Poenget er å handle lokalt, altså på butikker nær deg og ikke på nett. Kjeder som feks Norli trenger også at kunder handler lokalt. Anonymkode: d1bd6...748 11
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Man børe handle på butikker man liker. Er det ali express, så handler man der. Liker man kjøkkenbutikken på hjørnet bør man ta seg en skikkelig handletur etter at dette roer seg. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er å handle lokalt, altså på butikker nær deg og ikke på nett. Kjeder som feks Norli trenger også at kunder handler lokalt. Anonymkode: d1bd6...748 Poenget er at det også jobber mennesker i nettbutikkene som trenger jobbene sine. Anonymkode: 36548...12e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at det også jobber mennesker i nettbutikkene som trenger jobbene sine. Anonymkode: 36548...12e De som foretrekker å handle på nett kommer til å fortsette med dette så det er ikke like stor fare for at de som jobber i nettbutikker mister jobbene sine. Men man kan ikke klage på priser i butikkene eller at butikker forsvinner, hvis man ikke handler der. Færre kunder gir økte priser og etterhvert stengte butikker. Å støtte lokalsamfunnet er ikke ensbetydende med å slutte å handle på nett, men det går an å tenke seg om. Variere litt hvor man handler... personlig handler jeg lite på nett, men det betyr ikke at jeg aldri gjør det. Anonymkode: d1bd6...748 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at det også jobber mennesker i nettbutikkene som trenger jobbene sine. Anonymkode: 36548...12e Det gjør de nok, men de betaler ikke skatt til min kommune. Det er vinn vinn for meg å handle lokalt - sikrer arbeidsplasser og skatteinngang i min kommune. Skatteinngangen gjør at kommunale tilbud kan bli bedre, flere har lyst til å flytte til kommunen - og kommunen får flere og bedre tilbud. Også støtter jeg de butikkene jeg liker her jeg bor (og ellers), fordi jeg ønsker de skal eksistere i framtida Anonymkode: 58a25...c88 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 Mer en nok av folk på bygda med to klesbutikker som også kan støtte nettbutikker. Hilsen ei som har bodd på bygda med kun Cubus og handla der, men også på nettet for variasjon. Anonymkode: d511a...d15
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at det også jobber mennesker i nettbutikkene som trenger jobbene sine. Anonymkode: 36548...12e Det jobber folk på Albanske asylmottak som trenger jobber, betyr det at vi bør søke asyl i Albania? Det finnes prostituerte som trenger jobbene sine, betyr det at vi bør drive hor? Det finnes snikskytere som trenger jobbene sine, betyr det at jeg bør kjøpe elfenbein? Idioitisk og substansløst argument. 4
emilie123 Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de nok, men de betaler ikke skatt til min kommune. Det er vinn vinn for meg å handle lokalt - sikrer arbeidsplasser og skatteinngang i min kommune. Skatteinngangen gjør at kommunale tilbud kan bli bedre, flere har lyst til å flytte til kommunen - og kommunen får flere og bedre tilbud. Også støtter jeg de butikkene jeg liker her jeg bor (og ellers), fordi jeg ønsker de skal eksistere i framtida Anonymkode: 58a25...c88 Helt enig. Selv handler jeg ikke på nett. Jeg ønsker at vi skal ha butikker som vi fysisk kan gå inn i. Og for å få det, så må jeg handle i dem også. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 Det er kun helsevesenet som har flere ansatte enn handelsstanden, så butikkmangfolk er en viktig del av den norske arbeidskraften. Om alle handler på nett fra butikker med lager i utlandet osv. så har det mye å si for både sysselsettingen og mengden skattepenger inn i kommunen du bor. Anonymkode: 12dfa...7ea 2
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, emilie123 skrev: Helt enig. Selv handler jeg ikke på nett. Jeg ønsker at vi skal ha butikker som vi fysisk kan gå inn i. Og for å få det, så må jeg handle i dem også. Om bare disse idiotbutikkene skjønte at de må være åpen hele døgnet, kvitte seg med betjeningen og ikke kreve at man scanner varer.
-jk- Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 Jeg handler ting på nettet fordi jeg ikke får tak i de i lokale butikker. Vi drar også på storbyferie en gang i året og gjør unna mesteparten av klesshoppingen da jeg finner lite lokalt som jeg liker. Men om de lokale butikkene har det jeg skal ha så handler jeg der. F.eks handler jeg alt av byggevarer, verktøy og matvarer lokalt (samt en god del av elektronikken), men altså nesten ikke noe klær.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 Liker ikke mye folk, så jeg koser meg med en kald Pepsi boks om kvelden, med mye shopping på nett 😍 Anonymkode: 5fefc...c10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 22 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det jobber folk på Albanske asylmottak som trenger jobber, betyr det at vi bør søke asyl i Albania? Det finnes prostituerte som trenger jobbene sine, betyr det at vi bør drive hor? Det finnes snikskytere som trenger jobbene sine, betyr det at jeg bør kjøpe elfenbein? Idioitisk og substansløst argument. Ikke enig. Det finnes mange norske nettbutikker, ergo forblir pengene i Norge. Det er også sundt med litt konkurranse fra utlandet. Anonymkode: 36548...12e 2
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke enig. Det finnes mange norske nettbutikker, ergo forblir pengene i Norge. Det er også sundt med litt konkurranse fra utlandet. Anonymkode: 36548...12e Ja, hvis ikke politikerne la på enorme gebyrer for å betale fem kroner i moms.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 Jeg driver en nettbutikk og jeg og mine ansatte er også avhengig av at folk handler hos oss for å kunne beholde jobbene våre. Og jeg skal love deg at det man må ut med i markedsføring for å være synlig på nett ikke er noe rimeligere enn leie av butikk lokale. (Husk at vi også leier kontorlokaler, så har man it utvikling og vedlikehold +++ som fysiske butikker slipper samme press på). Jeg kan love deg at det betales massevis av skatt og aga fra oss som kommer samfunnet til gode. For all del må man jo gjerne handle i fysisk butikk om man foretrekker det - supert det, vi skal ha rom for alt! Tilbud og etterspørsel. Men jeg missliker denne svart malingen og nærmest boikot av nettbutikker enkelte pusher på! (Ikke siktet til noen spesielle her i tråden) Anonymkode: e9965...06d 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de nok, men de betaler ikke skatt til min kommune. Det er vinn vinn for meg å handle lokalt - sikrer arbeidsplasser og skatteinngang i min kommune. Skatteinngangen gjør at kommunale tilbud kan bli bedre, flere har lyst til å flytte til kommunen - og kommunen får flere og bedre tilbud. Også støtter jeg de butikkene jeg liker her jeg bor (og ellers), fordi jeg ønsker de skal eksistere i framtida Anonymkode: 58a25...c88 Hvorfor er din kommune viktigere enn resten? Anonymkode: 36548...12e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 Dytter på denne. Anonymkode: 36548...12e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Handler sjelden lokalt. Når dyrebutikken i nærheten er 30% dyrere på alt, og jeg i tillegg må ta meg bryet å kjøre 2 mil og betale parkeringsavgift i tillegg, så sier det seg selv at jeg handler det på nett. 30% billigere, fraktfritt levert ved inngangsdøra. Enklere matte enn det finner man ikke engang på småtrinnet i barneskolen. Men om den lokale dyrebutikken senker prisen med 30% og leverer varene på døra mi, da skal jeg selvsagt handle lokalt. Kan komme med mange eksempler, et annet er at de ikke har varen, ikke har rett størrelse etc. Da er det like greit å handle det på nett og motta varen i postkassa etter et par dager. Anonymkode: d152f...372
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 Kommer nok an på hva en skal ha, tenker jeg. Jeg handler lokalt når det er dagligvarer og støtter også lokale resturantene med take-away. Jeg har ikke handla en knappenål engang på nettet den siste måneden. Rett og slett fordi jeg handler ikke bare for å handle. Anonymkode: 82044...71e
Anbefalte innlegg