Cya89 Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Det er at jeg ikke får med meg en dritt i forelesningene. Jeg forstår ikke en dritt! Jeg prøver å følge med men det foreleseren sier er altfor komplisert og jeg mister konsentrasjonen. Når jeg leser så er det mye jeg ikke forstår og må bruke masse tid på å forstå de vanskelige tekstene. Og det går veldig treigt og jeg mister mye energi. Når jeg leser så sitter jeg i angst og nervøsitet og er redd det skal dukke opp noe jeg ikke vil forstå. Og det gjør det. Men jeg prøvde nylig å se på youtube videoer der foreleseren underviser i matte r1, jeg forsto alt når jeg kunne spille av igjen de delene jeg ikke fikk med meg. Er det flere sånne trege som meg? eller er alle superraske? Kanskje jeg ikke burde være student?
000VF000 Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Virker som om du studerer noe du ikke burde studere. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Selvfølgelig burde du også være student, men kanskje du må se deg om etter en retning som passer deg bedre? Spol tilbake til start, særlig i matte er det håpløst å hoppe over noe, alt bygger liksom på det forrige. Akkurat det faget tror jeg er vanskelig for veldig mange, og at det i hovedsak dreier seg om mentale sperrer - tanker om at dette er for vanskelig, at det ikke går. Snakk med rådgivningstjenesten hvor du studerer, kanskje de kan hjelpe. Finn grupper å studere sammen med, se om du kan henge deg på. Alle er ikke superraske, jeg er sikker på at det er flere med deg som sliter. Jobb med å få bort stresset og frykten for å ikke nå opp/klare, og du skal se at det går enklere. Stå på, det er hard jobbing, men du kommer deg igjennom til slutt! Anonymkode: 27d4c...c8d 1
Vikkimakaroni94 Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Noen ganger suger det å være student, man føler seg dum og irritert og bortkommen. Høres ut som du har en sånn dag! Men det går over! Jeg syns det er en følelsesmessig berg-og-dal-bane å studere 😂 Selvfølgelig kan det være en ide å vurdere om du liker studiet du har valgt, men uansett om en så ELSKER fagene sine vil det være dager alt er vanskelig og kjipt. Stå på! Legg det bort litt og prøv igjen ❤️ 2
Cya89 Skrevet 23. mars 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig burde du også være student, men kanskje du må se deg om etter en retning som passer deg bedre? Spol tilbake til start, særlig i matte er det håpløst å hoppe over noe, alt bygger liksom på det forrige. Akkurat det faget tror jeg er vanskelig for veldig mange, og at det i hovedsak dreier seg om mentale sperrer - tanker om at dette er for vanskelig, at det ikke går. Snakk med rådgivningstjenesten hvor du studerer, kanskje de kan hjelpe. Finn grupper å studere sammen med, se om du kan henge deg på. Alle er ikke superraske, jeg er sikker på at det er flere med deg som sliter. Jobb med å få bort stresset og frykten for å ikke nå opp/klare, og du skal se at det går enklere. Stå på, det er hard jobbing, men du kommer deg igjennom til slutt! Anonymkode: 27d4c...c8d Jeg har studert i statsvitenskap, estetikk og andre humanoria relaterte fag. Alltid er det et eller annet pain in the ass fag som jeg ikke forstår meg på og stryker. Jeg har tatt pause fra hele utdanningen nå seff for å vurdere hva som foregår her. Jeg har vurdert å ta matte r1 og ta cyber security, i privatskole. Siden jeg ser ut til å ha evne til å forstå filmet digital undervisning der man kan spole tilbake når man ikke forstår, og ikke trenger å henge med huet i klassen der og nikke når jeg ikke har forstått en dritt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 10 timer siden, Cya89 skrev: Jeg har studert i statsvitenskap, estetikk og andre humanoria relaterte fag. Alltid er det et eller annet pain in the ass fag som jeg ikke forstår meg på og stryker. Jeg har tatt pause fra hele utdanningen nå seff for å vurdere hva som foregår her. Jeg har vurdert å ta matte r1 og ta cyber security, i privatskole. Siden jeg ser ut til å ha evne til å forstå filmet digital undervisning der man kan spole tilbake når man ikke forstår, og ikke trenger å henge med huet i klassen der og nikke når jeg ikke har forstått en dritt. jeg kjenner meg igjen i alt du skriver! mye bedre å se på et opptak, kunne pause evt spole. lærerne raser gjennom stoffet på mitt studie, og fordi klassen min består av dyktige akademikere(de kan faget fra før!), legger de nivået deretter🙈har prøvd meg på økonomi, juss og språk-men har mistet troen på meg selv. sliter med ocd og add i tillegg, men pga sykdom kan jeg ikke jobbe fysisk😩hjelpes; hva gjør man når både kropp og hode svikter🧐 Anonymkode: f2e9a...8cf
Gjest Nimbus2000 Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 15 timer siden, Cya89 skrev: Det er at jeg ikke får med meg en dritt i forelesningene. Jeg forstår ikke en dritt! Jeg prøver å følge med men det foreleseren sier er altfor komplisert og jeg mister konsentrasjonen. Jobber du med faget utenom forelesningene og kommer du forberedt til forelesningene? Om du prøver å lære deg matematikk så kommer du jo ikke til å klare å lære det kun ved å møte opp på forelesningene. Du må jobbe med faget i tillegg og du burde passe på å forstå forelesning 1 før du begynner med forelesning 2. Forelesningene er jo kun en liten andel av det å være student, man må jobbe mye med fagene på egenhånd også.
Amber Everglow Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Dersom du studerer samfunnsvitenskapelige fag for eksempel, så kan det være at det holder med å møte opp på forelesninger. Selv studerte jeg internasjonale relasjoner, møtte opp på alle forelesninger og noterte som en idiot på speed under forelesningene. Jobbet ikke med pensum utenom, fikk A og B som karakter. Men, det er nok en vesentlig forskjell når du skal studere matte. Husker tilbake på videregående, samme hvor mye jeg prøvde å følge med i timene, så måtte jeg jobbe mye med det utenom for å henge med. Matte er et fag som ikke ligger naturlig for meg. Som flere andre sier her, så høres det ut for meg som om du studerer noe du kanskje ikke burde studere. Men hvis motivasjonen er der, så tror jeg noe av løsningen kan være å brette opp ermene og få dritten unnagjort.
HalldirV2 Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Konkret hvilke fag sliter du med? Og hva er det med faget du ikke får tak på? Teori? Metode?
Cya89 Skrevet 24. mars 2020 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2020 7 timer siden, HalldirV2 skrev: Konkret hvilke fag sliter du med? Og hva er det med faget du ikke får tak på? Teori? Metode? Vel. Kanskje jeg er selv bare treg person. Har du noen gang snakket med en person, en arbeidsgiver eller noe. Han snakker lenge og med masse detaljer og etter at han er ferdig du sier......"hva?". Jeg forstår ungdoms skole og vgs bøker. Men i høyere utdanning det ser ut som blir et problem å forstå. Det er måten teksten er skrevet på, for mange detaljer på en gang og når jeg er ferdig så husker jeg ikke en dritt av alt det der labyrinten av tanker og uttrykk professoren har skrevet. Det er for mye dybde ikke bare i kapittelet men også ulike underdelene i kappitelet, og underdelene av disse underdelene. 🤓 Kan du huske alt det der?
HalldirV2 Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Men det er virkelig ikke meningen at du skal huske alt det der Du skal huske essensen, slik at den type måte å tenke på - å resonnere på - blir programmert inn i skallen på deg.
Cya89 Skrevet 24. mars 2020 Forfatter #12 Skrevet 24. mars 2020 13 minutter siden, HalldirV2 skrev: Men det er virkelig ikke meningen at du skal huske alt det der Du skal huske essensen, slik at den type måte å tenke på - å resonnere på - blir programmert inn i skallen på deg. Det er ikke det jeg har erfart. Når jeg tok en eksamen i astronomi. bare for å få studiepoeng. Så kunne jeg pensum 80%. Jeg kunne de kompetansemålene i studieemnet siden. Men i eksamen så fikk jeg såpass tilspissede spørsmål at det var umulig å vise allmenn kunnskap, "essensen" "resonemenet" som du tenker på. De var for det meste veldig små detaljer i et stort pensum. Mye jeg kunne i henhold til kompetansemålene fikk jeg ikke bruk for i eksamen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Altså studier er ikke for alle. Det er ingenting galt med fagbrev f.eks. Anonymkode: 08e65...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Jeg har følelsen av at mange ikke møter opp forberedt til forelesninger og seminarer. Og da tror jeg faktisk at det er naturlig at man faller ut av sammenhengen. Jeg vet i hvert fall selv, som student i økonomi, hadde jeg dratt uforberedt til en forelesning i f.eks. mikroøkonomi, hadde jeg hatt store problemer med å følge med i timen. Det å lese pensum på forhånd, bare for å få en liten idé om hva dette handler om og hva som er viktig her, er nøkkelen til å få med seg så mye som mulig på forelesningen. Anonymkode: d47ad...83b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 På 23.3.2020 den 21.46, Cya89 skrev: Det er at jeg ikke får med meg en dritt i forelesningene. Jeg forstår ikke en dritt! Jeg prøver å følge med men det foreleseren sier er altfor komplisert og jeg mister konsentrasjonen. Når jeg leser så er det mye jeg ikke forstår og må bruke masse tid på å forstå de vanskelige tekstene. Og det går veldig treigt og jeg mister mye energi. Når jeg leser så sitter jeg i angst og nervøsitet og er redd det skal dukke opp noe jeg ikke vil forstå. Og det gjør det. Men jeg prøvde nylig å se på youtube videoer der foreleseren underviser i matte r1, jeg forsto alt når jeg kunne spille av igjen de delene jeg ikke fikk med meg. Er det flere sånne trege som meg? eller er alle superraske? Kanskje jeg ikke burde være student? Jeg tar matte R1 som privatist nå. Jeg har betalt for forelesninger på Mattevideo.no! Helt vanvittig bra forklart og du kan spole tilbake så mye du vil ❤️ Koster 99 kr mnd👍 De tar for seg hvert kapittel i boken og løsningsforslag samt oppgaver knyttet til hvert kapittel 😁 Anbefaler på det sterkeste! Anonymkode: 04f21...5d3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tar matte R1 som privatist nå. Jeg har betalt for forelesninger på Mattevideo.no! Helt vanvittig bra forklart og du kan spole tilbake så mye du vil ❤️ Koster 99 kr mnd👍 De tar for seg hvert kapittel i boken og løsningsforslag samt oppgaver knyttet til hvert kapittel 😁 Anbefaler på det sterkeste! Anonymkode: 04f21...5d3 Du glemte å nevne at det er ett års bindingstid på det som koster 99kr, hvis ikke må du nok betale 250kr. Jeg vurderer det. Lover du at det er verdt det? Anonymkode: df0d5...a30
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du glemte å nevne at det er ett års bindingstid på det som koster 99kr, hvis ikke må du nok betale 250kr. Jeg vurderer det. Lover du at det er verdt det? Anonymkode: df0d5...a30 Ikke meg du siterer, men det finnes jo enormt med gratis mattevideoer på YouTube. Anonymkode: 24a9d...a68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå