Gå til innhold

Barn som nekter å vaske hender

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

5-åringen har plutselig bestemt seg for å nekte å vaske hendene. Jeg forklarer hvor viktig det er, ham bare skriker nei jeg vil ikke! Trodde egentlig trassalderen var over nå men tydeligvis ikke. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 45fa2...a77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gir deg ikke helt til han har vasket dem. 
3-åringen min prøvde å nekte hun og,vi sa hver gang at hun måtte «fordi det er mange syke nå og du må vaske hendene så du holder deg frisk»

Så får hun velge såpe selv og er storfornøyd. 
Du må tørre å være voksen. 

Anonymkode: c5019...025

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt - sett hardt mot hardt, siden du allerede har forklart hvorfor.

Nei, du kan ikke spise før fingrene er vaska. 
Nei, du må bli på badet til hendene er vaska. 
osv...

Selvfølgelig skader det ikke om du legger ved en liten forklaring, men det trengs ikke hver gang, siden du har forklart viktigheten tidligere (og sikkert utallige ganger også)

Anonymkode: c2173...76a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må tørre å være voksen. 

Dette er et råd flere foreldre bør ta til seg, syns jeg.

Anonymkode: d7bd5...53f

• Liker 22
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5-åringen har plutselig bestemt seg for å nekte å vaske hendene. Jeg forklarer hvor viktig det er, ham bare skriker nei jeg vil ikke! Trodde egentlig trassalderen var over nå men tydeligvis ikke. Hva gjør jeg?

Du sier at hendene skal vaskes, og han går ingen steder før det er gjort. Forklar også flere ganger hvorfor det er viktig.

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forklare til du blir blå i trynet - dette er en kamp man tar. Barnet kommer ikke ut fra badet før han har vasket hendene, eller han får ikke sette seg til middagsbordet før han har vasket hendene...

• Liker 10
Skrevet

Kan du lirke det til ved å ha flere farger med pumpesåpe stående og la barnet fylle på beholderen ved vasken med ønsket såpefarge/blande farger? Spille av Lanosangen med 'Vask de henda!'? Kjøpe dispenser med sensor?

Enig i at du ikke kan gi deg på kravet om håndvask, men det ER jo slitsomt å krangle om noe hele tida... Særlig når man kanskje går større deler av dagen oppå hverandre enn til vanlig. 

• Liker 1
Skrevet

På kort sikt? Som sagt i tråden, handler ikke om å forklare. På lang sikt? Les en bok om å fasilitere barns psykiske utvikling, prøv å forstå hvorfor.

Skrevet

Neste gang tar du med deg bok eller noe på badet... Til deg selv, altså. For det kan hende dere blir der en stund. Barnet kommer ikke ut av badet før hendene er vasket. Noen ting må man bare gjøre, vaske hender er en av dem (og pusse tenner, ta på bilbeltet, bruke redningsvest i båt for eksempel). Enten gjør man det på to minutter og blir fort ferdig, eller så blir man på badet uten andre ting å drive med i evigheter, til man har gjort det. Hyl, skrik, furting, protester osv ignoreres, den eneste reaksjonen han får er, i samme rolige tonefall HVER gang "vi må vaske hendene før vi går ut fra badet"....

Gjentas sikkert noen ganger (du kan få lest mye da ;) ), men så finner han ut at han ikke gidder den kampen lenger...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vis han det pepper trikset som er overalt på sosiale medier for tiden. 

Du trenger 2 skåler. En med vann og pepper. En med såpe. (Vi brukte zalo). Pepper er bakterier, barnet putter oppi en skitten finger i pepperet, det fester seg på hånden. Snakk og forklar. Så tar han en annen finger i vannet med såpe, så putter man den i skålen med pepper. 

Tilogmed min trasne 3åring forsto dette. Skolebarna syns det var moro. 

Anonymkode: d59fe...21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han sier han vil ikke.

Da svarer du enkelt og greit: enten vasker du hendene dine, eller så gjør jeg det. Om han hyler og skriker hvis du må vaske dem, så la han gjøre det. Han får ikke fysisk vondt av det. Enkelte ting er bare ikke valgfritt. 

Anonymkode: 6f4ce...5d3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier. Bli på badet til hendene er vasket. Vask før mat, etter dere har vært ute, etter dobesøk osv. Så ofte som mulig der anledningen byr seg (trenger ikke vaske på måfå), så får han se hvor gøy det er å bruke halve dagen på badet. 

Anonymkode: f54a0...b18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips alle sammen. Er en del trassing, men gir meg ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3 åringen er i verste trassalder. Vil ikke verken det ene eller det andre. Jeg kan ikke bøye av for tull og tøys, så hendene skal vaskes, tennene skal pusses og klær skal skiftes. Ikke noe dilling, og ikke rom for diskusjoner.

Anonymkode: 30e57...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en ting jeg har lært meg etter å ha jobbet med barn i noen år, så er det at man aldri må gi seg. Har du sagt en beskjed så følger du opp!! Ellers vet jo ungen at du gir deg, da er ikke dine ord så viktige plutselig. Det innebærer at man må ta noen kamper, og ja det er irriterende å stå der og se på hverandre i 10-20 minutter og høre på hylingen og gråtingen og uffingen og nei-ingen til ungen mens du ikke lar ungen gå å leke/spise før hendene er vaska.

Anonymkode: f792c...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene har ikke noe valg, enten vasker de hendene eller så gjør jeg det for dem. Hadde -aldri- orka å begynne med verken sang, såper i alle regnbuens farger eller andre pakke inn i bomull tiltak for å gjøre noe så helt elementært som å vaske fingrene etter å ha vært på do. Det er like selvfølgelig som å pusse tenna før man legger seg.

Anonymkode: b7e73...884

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det gøy å vaske hendene, krakk til vasken og få lov til å leke med vann og såpe selv. Bare 2 år, men likevel. 

Anonymkode: 16ae7...83e

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2020 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Da må han fysisk tvinges. Du må vaske hendene hans til tross for hans protester.

Anonymkode: 2d5c7...49d

• Liker 3
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde satt meg på badet med en bok eller dillet med ulike såper pga en trassig femåring. Det er bare å ta tak i ungen og vaske hendene. Basta.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...