Gå til innhold

Overpronasjon hos små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har et barn på 20 mnd som nå har begynt å slippe seg å går lenger og lenger strekk selv. Vi har hatt oppfølging tidligere av fysio knyttet til helsestasjon grunnet litt treg grovmotorisk utvikling, men ingenting galt, bortsett fra at hun antagelig har hypermobile ledd. Det var samme greia med storebror. Derimot ser vi mer og mer tydelig at hun har en ganske stor overpronasjon i føttene ved gange, den ene foten litt verre. Spurte fysio om dette, som sa seg enig, men fikk ellers bare diffuse svar. Vi fikk beskjed om at hun skulle bruke sandaler med god støtte i hælkappen inne i barnehagen (den gang barnehagen var oppe..) og vi tenker at hun kan bruke disse inne her hjemme også. Ellers gå litt barbeint.

Jeg lurer på om dere som har erfaring med overpronasjon hos så små kan si noe om veien videre? Fysioterapeut nevnte at ortoped kunne vurdere ved 2 års alder, men at de er ganske restriktive med innleggssåler. Har noen opplevd at dette retter seg etterhvert som barnet blir eldre? Har dere fått råd om noe dere kan gjøre selv? 

Jeg må innrømme jeg er litt bekymret for fotens utvikling iom at det er en ganske synlig overpronasjon, og at hun eventuelt skal få plager senere i livet pga dette. Er ikke akkurat så lett å komme til helsestasjonen eller annet helsepersonell i disse dager, vi har nettopp flyttet også. 

Håper noen vil dele noen erfaringer :)

Anonymkode: b68b6...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...