AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Hei! Jeg har et barn på 4 år. Jeg har en samboer som ikke er barnets far. Dette er et seriøst forhold og barnet elsker samboeren min. De to har fått et godt og nært forhold. Barnet har også en pappa som barnet er veldig glad i, og som det er samvær med annenhver helg + en dag annenhver uke. Det har seg nå sånn at barnet har begynt å kalle min samboer for pappa. Det skal sies at dette kommer fra barnet selv og aldri noe vi har nevnt eller noe i den duren. Dette har far fått med seg og blitt irritert/lei seg for og ønsker at vi skal rette på barnet når det skjer. Jeg er litt usikker for jeg synes barnet må få si det som føles rett for seg selv. Barnet sier ikke bare pappa, men veksler mellom navn og pappa. Det er ingen tvil om hvem som er den ordentlige pappaen. Jeg har frem til nå sagt «navn er bonuspappaen din» men blir litt vel tungvint å skulle si bonuspappa hele tiden? Hva tenker dere? Rette på barnet eller la det si hva det selv ønsker? Anonymkode: aba6e...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Ikke stress med det, tenker jeg. Har tanteunger som rett som det er sier mamma til meg, vi omgåes relativt tett, uten at de er noe forvirret over hvem mammaen er. Blir nok bare sånn litt, at enhver trygg voksenperson de kjenner godt kan få mamma/pappa når barn snakker - og det må jo være en god ting? vet jo ei som jobber i barnehage sier det samme, at opplever rett som det er å bli kalt mamma - de retter ikke på det heller, men tar det som et tegn på at barnet har det bra i barnehagen Anonymkode: 4f390...a93 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 du blir ikke erstattet uansett Anonymkode: 30018...991
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Tenk fra barnet sin side - om ‘pappa’ brukes om en mann som føles som en trygg, god omsorgsperson, hvor forvirrende må det ikke oppleves å få dette korrigert? Kan det oppleves, for barnet, som en beskjed om at denne mannen må de ikke stole helt på, knytte seg for nært til? Anonymkode: 4f390...a93 7
Addie Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Hvordan ville du følt hvis det var omvendt? Hva tenker du da? 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 Forstår pappaen godt - barnet har 1 pappa. Om dere ikke akkurat korrigerer barnet, så kan dere si "jada samboer, kommer" Anonymkode: 22c4e...45d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 Jeg skjønner at det er sårt for barnets far. Hva med å finne et annet navn på stefar i steden? «Onkel» er jo koselig, eller «pappa-(navn)», eller «far» eller «fatter’n» eller hva som helst annet enn pappa. Anonymkode: 88403...716
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår pappaen godt - barnet har 1 pappa. Om dere ikke akkurat korrigerer barnet, så kan dere si "jada samboer, kommer" Anonymkode: 22c4e...45d Barnet har to pappaer. En biologisk pappa og en ikke-biologisk pappa. Til ts: vi hadde det likedan, bortsett fra at biologisk far aldri har sagt noe på det. Våre barn kaller begge pappaene for pappa, og vi har aldri rettet dem. De er halvsøsken. Anonymkode: 1eff5...564 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 Jeg tenker dere kan ha en prat med barnet å si at det er fint at han har blitt glad i samboeren din, men at det bare er pappa som er pappa. Og at det er fint å kalle samboeren din med navn. Anonymkode: 261de...50d 2
C8H10N4O2 Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 Hvem skal man ta mest hensyn til? En voksen mann, eller et lite barn? Joda, jeg har forståelse for at biologisk far synes dette er sårt, men det er nok mer sårt for barnet om hen blir retta på når hen omtaler bonusfar som pappa. 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 I mange andre tråder her på forumet der det er barn som sier mamma til stemor så synes de fleste at det må mor til barnet bare finne seg i. I denne tråden derimot så mener samme gjengen at det er uaktuelt at barnet sier pappa til stefar siden far til barnet blir såret...dobbeltmoral lenge leve Anonymkode: dbd56...32e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Heidu! Denne problemstillingen er veldig vanlig, og ikke noe du skal bekymre deg over. Jeg jobber som familierådgiver. Barnet har ikke vondt av å bli rettet på, de tåler det hvis han hadde sagt «per i barnehagen er storebroren min» Så hadde dere jo sagt at nei, per er vennen din. Ikke vær streng når dere sier det, bare helt rolig kan samboeren din si at «Jeg heter ole jeg!:)» med glad stemme. Da blir det en positiv greie. Dere kjenner barnet best å vet best hvordan det reagerer. Men ofte er det fint å kunne bruke en lettbeint vei istedet for å irettesette Barnet sier nok pappa da det er naturlig for han at mamma og pappa bor sammen. Det er fint for barnet å forstå det som er riktig, at pappa bor et annet sted. jeg tror det er mer forvirrende for barn å skulle ha fler med samme kallenavn. Derfor folk gjerne kaller farmor for mimmi og mormor for bestemor f eks. Så de vet hvem som er hvem Anonymkode: bdc8d...a44 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Her kalles biologisk pappa for pappa, stefar er far. Et bevisst valg. Mine og stefars barn sier også far, så det blir lettere og de alle sier likt. Anonymkode: baa68...b1a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Hvis barnefar får en samboer og barnet ditt vil kalle henne for "mamma", er det greit for deg? Anonymkode: cb959...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå