AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #21 Skrevet 23. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Massehysteri. Her oppe i Nordland har vi kun hatt 2 smittede. Allikevel synes alle det er helt greit å fortsatt holde skoler og bedrifter stengt til de står på konkursens rand. Det er helt sykt. Synes det er greit at folk holder seg i karantene når de har vært på reisefot og at man er ekstra renslig og tar forhåndsregler. Men sånn som vi holder på nå er skummelt. Det verste er at ingen tørr å si ifra, for da blir man ganske kjapt dømt som empatiløs, dum, hensynsløs osv. Man får rett og slett svi dersom man våger å fundere på situasjonen. Tiden får vise hva som var det rette... tipper det dukker opp enda et nytt kontrollsystem i etterkant av epedimien. Og folket er nå så redde at de kommer til å godta det. Bare håper de ikke begynner å samle inn folks dna i tillegg til personopplysninger. Da har vi virkelig ingen frihet igjen... Anonymkode: 51bb2...253 Jeg er faktisk så opprørt nå at jeg klarer ikke holde kjeft stort lenger. Men ja, man blir stemplet. Og det er jo slik regjeringen får folket selv til å være vaktbikkjer og passe på at folk oppfører seg pent og ikke sier "feil" ting. De samler jo faktisk inn folks DNA med ulike "test ditt opphav"-tjenester. Når de kan sette bort personvernet for å "beskytte folk mot pandemier", så kan de vel sette det bort av andre grunner også? Og da ligger jo alt DNAet klart der inne... TS Anonymkode: 864ad...8e6 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #22 Skrevet 23. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå, Ts, vet du inn i ryggmargen hvor fort et regime går fra «helt ok» til «total kontroll». Dette er nemlig det samme som skjedde i Afghanistan. Bare at folket der ikke var redde for viruset, men for å havne hos gamleErik. Folk som er redde er lette å styre. De er lette å lure. Og de er lette å få med på helt absurde tankerekker som ikke finnes logiske. Det er derfor absolutt alle regimer som styrer med makt bruker frykt aktivt. Og det er grunnen til at regimer som USA ønsker at folket skal være redde. Hele tiden. Helst for hverandre. Vil endel folk dø av covid-19? Ja. Vil flere folk dø i verden i 2020 enn det som var normalt i et helt standard år når bestemoren din var barn? Nei. Vi har bare fått så lav dødelighet i verden at normal dødelighet for 70-100 år siden skremmer vettet av oss. Misforstå meg rett. Jeg tror at covid-19 har en dødelighet på ca 0,7%. Og at vi bør sørge for at ikke hele 0,7% kommer på en uke eller måned. Men 0,7%, aller flest over 70 er et utfall jeg lever helt fint med. Det er ikke dramatisk. Få ting unna så raskt som logistisk mulig så verden kan starte opp igjen, 0,7% folk fattigere. Og så håper jeg de gjenlevende 99,3% i Norge husker hvor lettlurte de var. Hvor raske de var til å angi 16-åringer som spilte fotball og 77-åringer som koste seg på kafé. Og akseptere at myndigheter krever angiveri. Og huske at neste gang er myndighetene som krever det villige til å drepe 77-åringene og torturere 16-åringene. Og du må ikke innbille deg at du ville angitt en sjel færre om du visste at de bøtet med livet. Det ville du nemlig ikke. Så forson deg med å være en som angir. Anonymkode: 73913...214 Dødelighet på verdensbasis 3-4% skyhøyt i italia. ....ellers For de under 40 ca.0,2%. Av noen friskmeldte med ille forløp har de fått varige lungeskader. Vet også om 3 eldre som døde i februar i kina. Ja, jeg er fra Kina. Jeg forstår IKKE hvorfor VG ikke skriver om bivirkningene av å få viruset. De fleste overlever men mange vil få bivirkninger som gir dårligere livskvalitet og kan ende opp som delvis uføre og pådrar seg dårlig psykisk helse i tillegg. Dette må begrenses eller går økonomien til helvete uansett hva man gjør. Anonymkode: a05a5...674 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #23 Skrevet 23. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre slik det må gjøres for at helsevesen osv ikke skal bryte sammen totalt. det er slik for at de heletatt skal ha en mulighet til å redde de under en viss alder. Og at de skal klare å håndtere andre kritiske skader og sykdommer. Anonymkode: 270df...c00 Men det vil helsevesenet gjøre uansett da alle skal lage unger oppi dette.’forstår ikke logikken til folk eller samfunnet vårt som vanlig... Anonymkode: 6d673...cff
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #24 Skrevet 23. mars 2020 Jeg er mest bekymret for alle barna som lider hjemme. Synes det får altfor lite oppmerksomhet. Ble kvalm over hvordan NRK la frem historiene om de familiene som drev med hjemmeundervisning. I mitt hode var det ren idyll! Anonymkode: 1ca94...e96 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #25 Skrevet 23. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, helt unødvendig. Dette viruset får nok ikke så veldig mye større konsekvenser enn en vanlig sesonginfluensa. Å stenge ned samfunnet derimot, det får langt større konsekvenser. Barna er de minst utsatte så det gir ingen mening å stenge skoler og barnehager. Man bør heller verne om utsatte grupper. Anonymkode: b5027...d0f Vennligst ta deg en tur til kina og møt hele familier som har dødd. Mange unge i dag er ikke 100% friske og har underliggende sykdommer. Hvis du lurer på hvor jeg har det fra er det familie i helsevesenet i nettopp kina. La oss ikke snakke om nedsatt lungefunksjon i ettertid for de som ble alvorlig syke men overlevde. Nav har ikke råd til så mamge delvis UFØRE i samfunnet. Anonymkode: a05a5...674 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #26 Skrevet 23. mars 2020 47 minutter siden, kakaokrem said: Tror det er mer et mareritt for de tusener som har mistet noen i Italia. Dessuten er det for deg og andre kronisk syke vi gjør disse tingene. Jeg har ingen underliggende sykdommer men jeg ønsker å bidra til at de som har det ikke blir syke og dør. Viruset lar seg ikke stoppe. Så lenge det finnes én virus fri person vil det fortsette. Anonymkode: c66ea...537
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #27 Skrevet 23. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i deler av dette. Det er veldig skremmende å se hva folk godtar når de er redde, og jeg tenker at myndighetene snart kunne bedt oss om det aller meste og vi hadde godtatt det. Vi kjøper alt som blir sagt, vi angir hverandre over en lav sko, og håner meningsmotstandere og skeptikere og trykker dem ned med hersketeknikker. Psykologien bak dette er veldig spennende og skremmende, og viser godt hvordan for eksempel 2.verdenskrig kunne gå som den gikk. Når man ser på tallene versus tiltakene så henger det ikke på greip, men det er det ikke lov til å si. Og for å ha det sagt, jeg holder meg inne, og jeg fornekter ikke viruset; det er litt skremmende for alle og enhver, men det skjer andre skremmende ting i verden og i norge og, det er helt sikkert. Anonymkode: 57b6e...c38 Det er akkurat det. Og dette har vi lært at måtte aldri skje igjen? TS Anonymkode: 864ad...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #28 Skrevet 23. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: og du klarer ikke å tenke at nettopp DERFOR, har dere bare to smittet. Fordi alt er i lock-down! Anonymkode: 270df...c00 Jo selvfølgelig er det årsaken. At vi stengte kommunegrenser og lot alle som har vært å reist være i kantene bidro masse til å minke spredningen. Nå har vi testet og testet og 99% av testene er negative. Hva med å da i det minste la skolene åpnes og la folk begynne å jobbe igjen? Alt må ikke være stengt overalt. Hver enkelt kommune burde få bestemme dette selv. Anonymkode: 51bb2...253 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #29 Skrevet 23. mars 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte jeg skulle bare skrive litt om hva jeg føler akkurat nå, for jeg tør ikke dele det på sosiale media, og jeg har ikke kontakt med så mange som jeg kan si det til heller. Jeg våkner hver dag nå og føler jeg er i en surrealistisk drøm. Hvordan har alle kjøpt denne absurde forklaringen på at vi må holde oss hjemme og stenge ned samfunnet, ikke gå nærmere hverandre enn en meter, ikke håndhilse, ikke trene på fotballbaner, ikke gå på konserter, legge ned kulturlivet, ja, legge ned livet! Hvordan skjedde dette, og hvordan skjedde det så fort? Jeg skjønner ikke at folk tror på dette? Folk jeg holdt for noenlunde oppegående er jo helt med på det, jeg føler det som de er zombier? Og nei, jeg fornekter ikke viruset, jeg fornekter ingen virus. Jeg har aldri lyst til å få noen virus, fordi jeg er kronisk syk og trenger ikke noen infeksjoner. Jeg vasker meg på hendene, spiser ikke rå mat på restaurant, unngår helst offentlige toalett osv. Men jeg stenger meg jo ikke inne? Dette viruset er kanskje hakket verre for meg enn en vanlig influensa, selv om influensa faktisk kan være ganske ille.. Jeg har også hatt matforgiftning, og det er mye farligere for meg. Så ja, verden er farlig, men dette som de gjør nå er jo ikke løsningen? Jeg ser rundt meg og føler alle har blitt gale, og nå godtar de absolutt alt som myndighetene foreslår. Alt er greit, og de skriker etter mer kontroll til og med. Jeg vil bare gråte, men mest av alt vil jeg våkne opp fra dette. Si det er et mareritt? Det må jo være det, dette kan ikke skje? Anonymkode: 864ad...8e6 Jeg har ligget nesten tre uker på sykehus med barnet mitt på grunn av annen sykdom. Følelsen av at koronabakterier fra etasjen under kan komme snikende fra alle leger og sykepleiere som er innom er ganske ekkel. Jeg er ikke redd for egen del men for mitt kronisk syke barn. Behandlingen kan kun gjøres på sykehus så noe hjemmeopplegg er utelukket. Hjemmekarantene blir piece of cake etter dette. Eneste er mye angst for å komme tilbake på sykehus. Det må vi før eller siden, men håper det ikke blir før koronakaoset i helsevesenet er borte. Anonymkode: 6f120...525 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #30 Skrevet 23. mars 2020 35 minutter siden, ikkevoksen skrev: Faktisk er det sagt at det oppleves som en mild forkjølelse for minst 80% av alle smittede. Det vil jeg gjerne ha link på. Jeg vet at de fleste opplever det som går under milde symptomer, men ikke nødvendigvis mild forkjølelse. Jeg har coronaviruset og går under mildt tilfelle. Det var er helt grusomt, smerter ved hoste, andpusten av ingenting, på det værste så føltes det ut som å puste igjennom et sugerør og måtte holde meg i ro. Dette var INGEN mild forkjølelse, ikke i nærheten. Ts, så klart er det skummelt for deg når du ikke forstår situasjonen og tenker at det er en konspirasjonsteori inni bilde. De lovendringene vi har er imidlertidig, og vi har et godt nok etablert demokrati til at det også forblir imidlertidig. Men kort og enkelt forklart, det må til for å ikke overbelastet helsetjenesten slik at det ikke også går utover andre syke, det vil ha en enorm ringvirkninger på hele Norge uten tiltakene som er satt i gang. Og kanskje er ikke det godt nok heller og flere tiltak må inn. Og du? Hvis de fleste er enige og inneforstått med tiltakene og lovendringene staten gjør, er ikke det da nærmest demokrati og ikke diktatur? Anonymkode: a854d...615 10
Frøkensina Skrevet 23. mars 2020 #31 Skrevet 23. mars 2020 Litt av en konspirasjon du kommer med TS, en GIGA konspirasjon da i tilfelle siden dette gjelder et par milliarder mennesker allerede i mange land. Jeg våknet med mareritt i går om hvordan dette kan eksplodere i India og Afrika. Hvor enormt mange er fattige og ikke har muligheter til vanlig hygiene en gang. Et annet mareritt utspiller seg nå i nord-Italia hvor de må ha hæren inn for å få hentet ut alle døde. Mange har dødd hjemme helt alene, flere har dødd i en leilighet med andre beboere og de får ikke de døde hentet på flere dager. Hvordan er det mulig å ikke forstå alvoret? 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #32 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte jeg skulle bare skrive litt om hva jeg føler akkurat nå, for jeg tør ikke dele det på sosiale media, og jeg har ikke kontakt med så mange som jeg kan si det til heller. Jeg våkner hver dag nå og føler jeg er i en surrealistisk drøm. Hvordan har alle kjøpt denne absurde forklaringen på at vi må holde oss hjemme og stenge ned samfunnet, ikke gå nærmere hverandre enn en meter, ikke håndhilse, ikke trene på fotballbaner, ikke gå på konserter, legge ned kulturlivet, ja, legge ned livet! Hvordan skjedde dette, og hvordan skjedde det så fort? Jeg skjønner ikke at folk tror på dette? Folk jeg holdt for noenlunde oppegående er jo helt med på det, jeg føler det som de er zombier? Og nei, jeg fornekter ikke viruset, jeg fornekter ingen virus. Jeg har aldri lyst til å få noen virus, fordi jeg er kronisk syk og trenger ikke noen infeksjoner. Jeg vasker meg på hendene, spiser ikke rå mat på restaurant, unngår helst offentlige toalett osv. Men jeg stenger meg jo ikke inne? Dette viruset er kanskje hakket verre for meg enn en vanlig influensa, selv om influensa faktisk kan være ganske ille.. Jeg har også hatt matforgiftning, og det er mye farligere for meg. Så ja, verden er farlig, men dette som de gjør nå er jo ikke løsningen? Jeg ser rundt meg og føler alle har blitt gale, og nå godtar de absolutt alt som myndighetene foreslår. Alt er greit, og de skriker etter mer kontroll til og med. Jeg vil bare gråte, men mest av alt vil jeg våkne opp fra dette. Si det er et mareritt? Det må jo være det, dette kan ikke skje? Anonymkode: 864ad...8e6 Beklager, men dette har du ikke forstått. Det er ikke isolasjonen som er marerittet ditt her. Anonymkode: 15f3a...5e6 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #33 Skrevet 23. mars 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dødelighet på verdensbasis 3-4% skyhøyt i italia. ....ellers For de under 40 ca.0,2%. Av noen friskmeldte med ille forløp har de fått varige lungeskader. Vet også om 3 eldre som døde i februar i kina. Ja, jeg er fra Kina. Jeg forstår IKKE hvorfor VG ikke skriver om bivirkningene av å få viruset. De fleste overlever men mange vil få bivirkninger som gir dårligere livskvalitet og kan ende opp som delvis uføre og pådrar seg dårlig psykisk helse i tillegg. Dette må begrenses eller går økonomien til helvete uansett hva man gjør. Anonymkode: a05a5...674 Har du kilder på dette? Anonymkode: efd36...e83
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #34 Skrevet 23. mars 2020 Syns du skal ta rådet til hypokonder-legen, Ingvard Wilhelmsen, ts: "De som ikke er redde i dag, de må gå i terapi" Anonymkode: a606f...cf1 3
Frøkensina Skrevet 23. mars 2020 #35 Skrevet 23. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilder på dette? Anonymkode: efd36...e83 Det er ikke meg du siterer, men jeg har også lest at sykdommen har forårsaket permanente lungeskader hos mange. Graden av uførhet vet vi ikke enda som så mye annet. Du kan google litt om det på engelsk så finner du sikkert noe, de første studiene om dette er fra Kina. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #36 Skrevet 23. mars 2020 Ja dette er et mareritt... Føler at i de neste månedene kommer vi alle til å miste noen man er glad i , eller kjente. Alle kommer til å kjenne på sorgen over å ha mistet et familiemedlem til dette viruset.. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke kan finne noen jævla behandlign slik at folk ikke dør?? Er virus så vanskelig å behandle? De har til og med rabies vaksine, men dette kommer til å flere år å kurere?? Anonymkode: 65554...a82
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #37 Skrevet 23. mars 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de innfører en kriselov som selv ikke jurister forstår poenget med? TS Anonymkode: 864ad...8e6 Takket være Rødt og Advokatforeningen ble kriseloven sterkt forandret, og er nå ikke så overgripende som regjeringens første forslag var. Anonymkode: 3a744...33a 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #38 Skrevet 23. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du skal ta rådet til hypokonder-legen, Ingvard Wilhelmsen, ts: "De som ikke er redde i dag, de må gå i terapi" Anonymkode: a606f...cf1 Den legen er jo kjent for å skylde veldig mye på hypokonderi.... Anonymkode: 65554...a82 2
jabx Skrevet 23. mars 2020 #39 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg våkner hver dag nå og føler jeg er i en surrealistisk drøm. Hvordan har alle kjøpt denne absurde forklaringen på at vi må holde oss hjemme og stenge ned samfunnet, ikke gå nærmere hverandre enn en meter, ikke håndhilse, ikke trene på fotballbaner, ikke gå på konserter, legge ned kulturlivet, ja, legge ned livet! Hvordan skjedde dette, og hvordan skjedde det så fort? Jeg skjønner ikke at folk tror på dette? Folk jeg holdt for noenlunde oppegående er jo helt med på det, jeg føler det som de er zombier? Og nei, jeg fornekter ikke viruset, jeg fornekter ingen virus. Jeg har aldri lyst til å få noen virus, fordi jeg er kronisk syk og trenger ikke noen infeksjoner. Jeg vasker meg på hendene, spiser ikke rå mat på restaurant, unngår helst offentlige toalett osv. Men jeg stenger meg jo ikke inne? Dette viruset er kanskje hakket verre for meg enn en vanlig influensa, selv om influensa faktisk kan være ganske ille.. Jeg har også hatt matforgiftning, og det er mye farligere for meg. Så ja, verden er farlig, men dette som de gjør nå er jo ikke løsningen? Hva er så løsningen? Å bli som Italia, bare hundre ganger verre fordi vi ikke gjør noe som helst for å hindre smitte? Du skjønner vel at viruset er så ekstremt smittsomt og mange blir såpass syke at de må legges inn, og dermed vil kapasiteten på sykehusene sprenges med det resultat at både de som er alvorlig syke og andre med alvorlige sykdommer og skader dør? Så jeg skjønner ikke helt hva du ikke tror på. 2
jabx Skrevet 23. mars 2020 #40 Skrevet 23. mars 2020 (endret) 1 time siden, Frøkensina skrev: Det er ikke meg du siterer, men jeg har også lest at sykdommen har forårsaket permanente lungeskader hos mange. Graden av uførhet vet vi ikke enda som så mye annet. Du kan google litt om det på engelsk så finner du sikkert noe, de første studiene om dette er fra Kina. Permanent lungeskade skjer nok ikke hos vanlige friske folk. Det er de som har problemer fra før som opplever dette. Endret 23. mars 2020 av jabx 1
Fremhevede innlegg