Gå til innhold

Jeg føler at jeg er i et mareritt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle bare skrive litt om hva jeg føler akkurat nå, for jeg tør ikke dele det på sosiale media, og jeg har ikke kontakt med så mange som jeg kan si det til heller.

Jeg våkner hver dag nå og føler jeg er i en surrealistisk drøm. Hvordan har alle kjøpt denne absurde forklaringen på at vi må holde oss hjemme og stenge ned samfunnet, ikke gå nærmere hverandre enn en meter, ikke håndhilse, ikke trene på fotballbaner, ikke gå på konserter, legge ned kulturlivet, ja, legge ned livet! Hvordan skjedde dette, og hvordan skjedde det så fort? Jeg skjønner ikke at folk tror på dette? Folk jeg holdt for noenlunde oppegående er jo helt med på det, jeg føler det som de er zombier?

Og nei, jeg fornekter ikke viruset, jeg fornekter ingen virus. Jeg har aldri lyst til å få noen virus, fordi jeg er kronisk syk og trenger ikke noen infeksjoner. Jeg vasker meg på hendene, spiser ikke rå mat på restaurant, unngår helst offentlige toalett osv. Men jeg stenger meg jo ikke inne? Dette viruset er kanskje hakket verre for meg enn en vanlig influensa, selv om influensa faktisk kan være ganske ille.. Jeg har også hatt matforgiftning, og det er mye farligere for meg. Så ja, verden er farlig, men dette som de gjør nå er jo ikke løsningen?

Jeg ser rundt meg og føler alle har blitt gale, og nå godtar de absolutt alt som myndighetene foreslår. Alt er greit, og de skriker etter mer kontroll til og med.

Jeg vil bare gråte, men mest av alt vil jeg våkne opp fra dette. Si det er et mareritt? Det må jo være det, dette kan ikke skje?

Anonymkode: 864ad...8e6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mer et mareritt for de tusener som har mistet noen i Italia.

Dessuten er det for deg og andre kronisk syke vi gjør disse tingene. Jeg har ingen underliggende sykdommer men jeg ønsker å bidra til at de som har det ikke blir syke og dør.

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre slik det må gjøres for at helsevesen osv ikke skal bryte sammen totalt. 
det er slik for at de heletatt skal ha en mulighet til å redde de under en viss alder. Og at de skal klare å håndtere andre kritiske skader og sykdommer. 

Anonymkode: 270df...c00

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte jeg skulle bare skrive litt om hva jeg føler akkurat nå, for jeg tør ikke dele det på sosiale media, og jeg har ikke kontakt med så mange som jeg kan si det til heller.

Jeg våkner hver dag nå og føler jeg er i en surrealistisk drøm. Hvordan har alle kjøpt denne absurde forklaringen på at vi må holde oss hjemme og stenge ned samfunnet, ikke gå nærmere hverandre enn en meter, ikke håndhilse, ikke trene på fotballbaner, ikke gå på konserter, legge ned kulturlivet, ja, legge ned livet! Hvordan skjedde dette, og hvordan skjedde det så fort? Jeg skjønner ikke at folk tror på dette? Folk jeg holdt for noenlunde oppegående er jo helt med på det, jeg føler det som de er zombier?

Og nei, jeg fornekter ikke viruset, jeg fornekter ingen virus. Jeg har aldri lyst til å få noen virus, fordi jeg er kronisk syk og trenger ikke noen infeksjoner. Jeg vasker meg på hendene, spiser ikke rå mat på restaurant, unngår helst offentlige toalett osv. Men jeg stenger meg jo ikke inne? Dette viruset er kanskje hakket verre for meg enn en vanlig influensa, selv om influensa faktisk kan være ganske ille.. Jeg har også hatt matforgiftning, og det er mye farligere for meg. Så ja, verden er farlig, men dette som de gjør nå er jo ikke løsningen?

Jeg ser rundt meg og føler alle har blitt gale, og nå godtar de absolutt alt som myndighetene foreslår. Alt er greit, og de skriker etter mer kontroll til og med.

Jeg vil bare gråte, men mest av alt vil jeg våkne opp fra dette. Si det er et mareritt? Det må jo være det, dette kan ikke skje?

Enig. Vi ender i et diktatur om dette fortsetter. 

Anonymkode: db87c...94a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring 116 123 dersom du vil snakke med noen. De er veldig flinke! Anonymt og gratis ;)

Anonymkode: afa8d...8b4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper det fordi all verdens forskere er relativt enige om at dette må til. Noen vil helst gå enda lengre også. Jeg har ikke lyst å betale tannlegen for å rotfylle heller, men jeg stoler på at han vet hva han gjør når han sier at jeg må. Jeg tror ingen land i verden ville gjort tiltak som velter hele økonomien uten at det var en god grunn. 

Hva som er farligst for deg av dette og matforgiftning vet du ikke før du har hatt det, men matforgiftning er ikke spesielt vanskelig å unngå, det er forskjellen. 

Hvorfor mener du vi ikke skal gjøre noe?

Anonymkode: c993a...86f

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: 53f94...722

• Liker 14
Skrevet

Jeg kan skjønne følelsen din. Jeg tenker også hver morgen på dette. At jeg skulle ønske at det var en drøm. 

Men så er jeg ikke med deg lenger. Vi er nødt for å ta dette på alvor. Klart alt virker merkelig og skremmende, men her handler de fleste myndigheter i alle land med samme råd og intensjoner. Det er ikke galskap. De gjør det rette som situasjonen dessverre er. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør vi. Bra at det iallefall er noen som ser det! Men vi er vel ikke så mange at det hjelper? Vi er vel ikke mange nok til å gjøre en forskjell? Gah....håper det slår tilbake på makta, at de ødelegger seg selv samtidig som de prøver å ødelegg oss. TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg kan skjønne følelsen din. Jeg tenker også hver morgen på dette. At jeg skulle ønske at det var en drøm. 

Men så er jeg ikke med deg lenger. Vi er nødt for å ta dette på alvor. Klart alt virker merkelig og skremmende, men her handler de fleste myndigheter i alle land med samme råd og intensjoner. Det er ikke galskap. De gjør det rette som situasjonen dessverre er. 

Det er bare det at jeg ikke tror intensjonene er gode. Men de fleste tror jo det.. TS

AnonymBruker
Skrevet

Nå, Ts, vet du inn i ryggmargen hvor fort et regime går fra «helt ok» til «total kontroll».

Dette er nemlig det samme som skjedde i Afghanistan. Bare at folket der ikke var redde for viruset, men for å havne hos gamleErik. 

Folk som er redde er lette å styre. De er lette å lure. Og de er lette å få med på helt absurde tankerekker som ikke finnes logiske. Det er derfor absolutt alle regimer som styrer med makt bruker frykt aktivt. Og det er grunnen til at regimer som USA ønsker at folket skal være redde. Hele tiden. Helst for hverandre.

Vil endel folk dø av covid-19? Ja. Vil flere folk dø i verden i 2020 enn det som var normalt i et helt standard år når bestemoren din var barn? Nei. Vi har bare fått så lav dødelighet i verden at normal dødelighet for 70-100 år siden skremmer vettet av oss. 

Misforstå meg rett. Jeg tror at covid-19 har en dødelighet på ca 0,7%. Og at vi bør sørge for at ikke hele 0,7% kommer på en uke eller måned. Men 0,7%, aller flest over 70 er et utfall jeg lever helt fint med. Det er ikke dramatisk. Få ting unna så raskt som logistisk mulig så verden kan starte opp igjen, 0,7% folk fattigere. 

Og så håper jeg de gjenlevende 99,3% i Norge husker hvor lettlurte de var. Hvor raske de var til å angi 16-åringer som spilte fotball og 77-åringer som koste seg på kafé. Og akseptere at myndigheter krever angiveri. Og huske at neste gang er myndighetene som krever det villige til å drepe 77-åringene og torturere 16-åringene. Og du må ikke innbille deg at du ville angitt en sjel færre om du visste at de bøtet med livet. Det ville du nemlig ikke. Så forson deg med å være en som angir.

Anonymkode: 73913...214

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det gjør vi. Bra at det iallefall er noen som ser det! Men vi er vel ikke så mange at det hjelper? Vi er vel ikke mange nok til å gjøre en forskjell? Gah....håper det slår tilbake på makta, at de ødelegger seg selv samtidig som de prøver å ødelegg oss. TS

Hvis dere ikke er mange nok, så er det jo ikke demokrati dere fremmer. Tvert imot faktisk.

Så inntil dere er mange nok, så tror jeg ikke vi ender med diktatur, men heller fortsetter med det representative demokratiet vi lever godt av.

Anonymkode: 6fda5...288

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare det at jeg ikke tror intensjonene er gode. Men de fleste tror jo det.. TS

Men hva tror du intensjonene er da? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig: en ytre fiende får skylden for alt og man er villig til å kaste alt av menneskrettigheter. Har en følelse av at noe liknende skjedde i Europa for ca 80 år siden.

Anonymkode: 92d81...f85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Massehysteri.

Her oppe i Nordland har vi kun hatt 2 smittede. Allikevel synes alle det er helt greit å fortsatt holde skoler og bedrifter stengt til de står på konkursens rand. Det er helt sykt. 

Synes det er greit at folk holder seg i karantene når de har vært på reisefot og at man er ekstra renslig og tar forhåndsregler. Men sånn som vi holder på nå er skummelt. Det verste er at ingen tørr å si ifra, for da blir man ganske kjapt dømt som empatiløs, dum, hensynsløs osv. Man får rett og slett svi dersom man våger å fundere på situasjonen.

Tiden får vise hva som var det rette... tipper det dukker opp enda et nytt kontrollsystem i etterkant av epedimien. Og folket er nå så redde at de kommer til å godta det. Bare håper de ikke begynner å samle inn folks dna i tillegg til personopplysninger. Da har vi virkelig ingen frihet igjen... 

Anonymkode: 51bb2...253

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Massehysteri.

Her oppe i Nordland har vi kun hatt 2 smittede. Allikevel synes alle det er helt greit å fortsatt holde skoler og bedrifter stengt til de står på konkursens rand. Det er helt sykt. 

Synes det er greit at folk holder seg i karantene når de har vært på reisefot og at man er ekstra renslig og tar forhåndsregler. Men sånn som vi holder på nå er skummelt. Det verste er at ingen tørr å si ifra, for da blir man ganske kjapt dømt som empatiløs, dum, hensynsløs osv. Man får rett og slett svi dersom man våger å fundere på situasjonen.

Tiden får vise hva som var det rette... tipper det dukker opp enda et nytt kontrollsystem i etterkant av epedimien. Og folket er nå så redde at de kommer til å godta det. Bare håper de ikke begynner å samle inn folks dna i tillegg til personopplysninger. Da har vi virkelig ingen frihet igjen... 

og du klarer ikke å tenke at nettopp DERFOR, har dere bare to smittet. Fordi alt er i lock-down! 

Anonymkode: 270df...c00

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er visst et helvete å ha covid-19 også. Så heller at du har et mareritt, enn at tusenvis besøker helvette for kortere eller lengre tid. 

Anonymkode: 5655f...f68

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er visst et helvete å ha covid-19 også. Så heller at du har et mareritt, enn at tusenvis besøker helvette for kortere eller lengre tid. 

Anonymkode: 5655f...f68

Faktisk er det sagt at det oppleves som en mild forkjølelse for minst 80% av alle smittede. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i deler av dette. Det er veldig skremmende å se hva folk godtar når de er redde, og jeg tenker at myndighetene snart kunne bedt oss om det aller meste og vi hadde godtatt det. Vi kjøper alt som blir sagt, vi angir hverandre over en lav sko, og håner meningsmotstandere og skeptikere og trykker dem ned med hersketeknikker. Psykologien bak dette er veldig spennende og skremmende, og viser godt hvordan for eksempel 2.verdenskrig kunne gå som den gikk. 

Når man ser på tallene versus tiltakene så henger det ikke på greip, men det er det ikke lov til å si. 

Og for å ha det sagt, jeg holder meg inne, og jeg fornekter ikke viruset; det er litt skremmende for alle og enhver, men det skjer andre skremmende ting i verden og i norge og, det er helt sikkert. 

Anonymkode: 57b6e...c38

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Massehysteri.

Enig, helt unødvendig.

Dette viruset får nok ikke så veldig mye større konsekvenser enn en vanlig sesonginfluensa.

Å stenge ned samfunnet derimot, det får langt større konsekvenser. Barna er de minst utsatte så det gir ingen mening å stenge skoler og barnehager. Man bør heller verne om utsatte grupper.

Anonymkode: b5027...d0f

• Liker 7
  • Opprett ny...