AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Hei. Vil gjerne høre fra deg som bruker sånne månedslinser hvor man ikke trenger å ta de av hver kveld. Er det trygt? Slik jeg forstår er det laget slik at øyet allikevel får oksygen, og at det faktisk er mindre risiko for betennelser etc da man ikke tar de av/på hver dag. Hva er din erfaring? Hvor fote tar du av/bytter de? Hvilket merke og hvor kjøper/bestiller du? Håper noen kan komme med gode råd/erfaringer! Anonymkode: 42b2e...93d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Det er veldig personlig. Sliter veldig med mine. Har linser som jeg egentlig ikke trenger å ta ut, men er helt nødt å ta dem ut hver dag mellom 22-23 for jeg blir svært tørr i øynene og de faller ut av seg selv om jeg ikke gjør det. Har prøvd flere typer og det er helt likt. Anonymkode: 6dc27...cfe
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Dette skulle jeg ønske fantes Anonymkode: b0baa...d6d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Jeg har gode erfaringer. Bruker acuvue oasys, og skifter en gang i uken. Jeg har skeive hornhinner og må ha toriske, så linsene er gange dyre. Men det er verdt det. Anonymkode: da776...9ba
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gode erfaringer. Bruker acuvue oasys, og skifter en gang i uken. Jeg har skeive hornhinner og må ha toriske, så linsene er gange dyre. Men det er verdt det. Anonymkode: da776...9ba Jeg prøver disse nå, men de jeg kjøpte står det at er to-ukerslinser. Jeg trenger heller ikke toriske. Har sovet med de tre eller fire netter, men er ikke helt overbevist. Kjenner at jeg savner litt å ta av linsene om kvelden og å ta på «ferske» linser på morgenen. Men det er kanskje bare en vane. Gikk for å prøve toukerslinser av økonomiske grunner. Det var ca halve prisen av dagslinser for min del. Anonymkode: 9f8fe...b41
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg prøver disse nå, men de jeg kjøpte står det at er to-ukerslinser. Jeg trenger heller ikke toriske. Har sovet med de tre eller fire netter, men er ikke helt overbevist. Kjenner at jeg savner litt å ta av linsene om kvelden og å ta på «ferske» linser på morgenen. Men det er kanskje bare en vane. Gikk for å prøve toukerslinser av økonomiske grunner. Det var ca halve prisen av dagslinser for min del. Anonymkode: 9f8fe...b41 Ja, du kan bruke dem i to uker hvis du tar dem ut om natten. De kan brukes en uke hvis du sover med dem. Anonymkode: da776...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 Månedslinser bruker du i en måned, og tar dem ut en gang etter to uker for grundig rengjøring (med gniing av linsene). Dette forutsetter at du har tårevæske som passer, og du må selvsagt ta ut linsene og gå over på briller om du skulle merke irritasjon i ett øye eller begge. Du må ikke begynne med dette uten å ha konsultert en optiker. Og du må ta jevnlige kontroller av øynene, blant annet for å se at de får nok oksygen. Anonymkode: 06ca0...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 Bruker vanlige dagslinser, har de på i alt fra 1 til2 uker om gangen. Tar de av ved ubehag. Sover med de også. Koster rundt 500kr for 30 stk. Anonymkode: fd891...fea
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 Brukte slike i noen år, men bruker dagslinser nå. Det var praktisk når jeg hadde baby, og måtte opp om natten og skifte bleie f.eks (er veldig nærsynt -11). Øynene mine reagerte ikke negativ og linsene «pustet» nok så øyet fikk nok oksygen. Men de (som andre vanlige månedslinser) gjorde at jeg ble litt tørr på øynene, så derfor gikk jeg etter noen år over til dagslinser. Men dette er jo veldig individuelt. Ville ikke nølt med å prøve det ut. Anonymkode: db09c...1f9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 Takk for mange gode innspill. Tar gjerne imot flere -gjerne også hvilket merke og hvor dere har kjøpt de! Anonymkode: 42b2e...93d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 Bruker acuvue oasys og er kjempefornøyd! Bytter hver mandag, og merker ikke engang at jeg har de på. Brukt i sikkert 10 år nå. Mener å huske det var uvant i starten, at øynene føltes tørre, men det fikset seg med falske tårer og tilvenning.. Ikke begynn med dette uten klarsignal fra optiker! Øynene dine er det viktigste du har! Anonymkode: 3ee2a...7ed
Inkognitogata Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Bruker vanlige dagslinser, har de på i alt fra 1 til2 uker om gangen. Tar de av ved ubehag. Sover med de også. Koster rundt 500kr for 30 stk. Anonymkode: fd891...fea Dette er å be om problemer på sikt. Du vil få økt karvekst og dette er irreversibelt. Du burde ikke poste råd som dette da det er helseskadelig. Endret 23. mars 2020 av Inkognitogata 4
neon_sun Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 (endret) Jeg er veldig fornøyd med mine. Sikkert hatt det i 10 år nå. Litt tørre de første 5 min etter jeg står opp, men så kommer det seg. Har hatt perioder i det siste der jeg får noen røde flekker på øyet om jeg sover for mye med de, tar de da av noen netter. Ville ikke hatt noen andre type linser Endret 23. mars 2020 av neon_sun 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 2 timer siden, neon_sun skrev: Jeg er veldig fornøyd med mine. Sikkert hatt det i 10 år nå. Litt tørre de første 5 min etter jeg står opp, men så kommer det seg. Har hatt perioder i det siste der jeg får noen røde flekker på øyet om jeg sover for mye med de, tar de da av noen netter. Ville ikke hatt noen andre type linser Hvilket merke bruker du? har optiker/øyelege sjekket deg med jevne mellomrom så du vet det ikke skader øyet? Mvh TS/HI Anonymkode: 42b2e...93d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 Legevakten er ikke spesielt fornøyd med at folk velger å ha på de samme linsene 24/7 i to uker - det er flere som har fått problemer, inkl. meg selv. Husk at er du syk, må du ta ut linsene. Klør du litt, ta de ut. Hormoner påvirker også, så i svangerskap og etter fødsel er det ikke sikkert øynene tåler like mye. Det er individuelt, så hør på optiker. Anonymkode: f1d65...912 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Jeg brukte også noen dyre månedslinser i en måned sammenhengende uten å ta de av. Specsavers sitt eget merke, usikker på hva det heter men var en av de dyreste. På beskrivelse av produktet står det beskrevet at det er 100% trygt å sove med linsene og at de kan brukes sammenhengende i 30 dager. Gikk vel et år ellernoe, før jeg fikk hornhinnebetennelse som øyelege mente skyldes linsebruk. Jeg måtte til øyelege ukentlig i ca 4 mnd før jeg ble bedre. Måtte dryppe øyet med dråper/salver hver 2. time gjennom hele dagen og kunne ikke kjøre bil (pga dråpene svekket synet), ble også sykemeldt i perioder av samme grunn. Måtte gå med briller i ca et halvt år. Så om du spør meg, ville jeg aldri tatt sjansen på å sove med månedslinser igjen. Bruker de samme månedslinsene fortsatt, men tar de av hver kveld. Har fungert bra Anonymkode: 3d76f...c60 1
BiancaWhite Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vil gjerne høre fra deg som bruker sånne månedslinser hvor man ikke trenger å ta de av hver kveld. Er det trygt? Slik jeg forstår er det laget slik at øyet allikevel får oksygen, og at det faktisk er mindre risiko for betennelser etc da man ikke tar de av/på hver dag. Hva er din erfaring? Hvor fote tar du av/bytter de? Hvilket merke og hvor kjøper/bestiller du? Håper noen kan komme med gode råd/erfaringer! Anonymkode: 42b2e...93d Kjøper hos optiker. Jeg brukte bare linser i mange år. Brukte de litt for lenge også. når jeg bikket 25 så merket jeg at øynene var blitt tørrere generelt. Jeg skaffet briller. Det er billigere i lengden. Linser hvis jeg skal drive med aktivitet de ikke lønner seg briller på. Jeg kan våkne og øynene har noen ganger vært litt vanskelige å få opp fordi er tørre. jeg er ikke plaget, men bivirkningen av å bruke linser i mange år blir gjerne at du etter hvert vil få tørrere øyne.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette skulle jeg ønske fantes Anonymkode: b0baa...d6d Det finnes, men de vil bli tykkere enn dagslinser og de krever ofte at du drypper dem med fuktighet for at de skal holde seg like fuktige hele døgnet. Jeg har prøvd i forbindelse med en operasjon som gjorde at jeg ikke kunne bruke dagslinsene mine i 14 dager. Jeg gikk tilbake til dagslinser så fort jeg fikk lov, for øynene mine likte ikke månedslinsene. Anonymkode: 97215...e3a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Jeg brukte månedslinser som jeg sov med i årene 2005–2008. Var til kontroll hos optiker som sa at alt så fint ut. Fikk plutselig betennelse på øyet og ble innlagt på Ullevål med beskjed om at jeg sannsynligvis ville bli helt blind pga. månedslinsene. Øyelegene der sa at de jobber mot optikere og månedslinser da de ser overraskende mange som får problemer. Heldigvis klarte legene på Ullevål å redde synet mitt, men jeg vil for alltid måtte leve med nedsatt syn og veldig tørre øyne. Anonymkode: ccd36...0d5 2
neon_sun Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 (endret) På 24.3.2020 den 0.21, AnonymBruker skrev: Hvilket merke bruker du? har optiker/øyelege sjekket deg med jevne mellomrom så du vet det ikke skader øyet? Mvh TS/HI Anonymkode: 42b2e...93d Ja, jeg går til faste kontroller betaler 180 kr i mnd på libseabb, da får jeg gratis kontroller og briller med i avtalen. bruker disse: Endret 25. mars 2020 av neon_sun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå