Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en datter på 9 med ADHD, samt en datter på 13. Yngste krever mye oppfølging mht hjemmearbeid (skole), og jeg finner det veldig vanskelig å kombinere med hjemmekontor. Lærer er redd barnet mitt vil henge etter hvis hun ikke jobber skikkelig hver dag, og det legges mye press på meg.

Begynner å bli sliten. Tror dere legen gir meg sykemelding, om jeg ønsker det? Eller fins det andre løsninger som jeg ikke ser?

Endret av Tatja
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo ikke sykemelding fordi du må passe på barna dine?

Anonymkode: 38f42...bcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Tatja said:

Begynner å bli sliten. Tror dere legen gir meg sykemelding, om jeg ønsker det? Eller fins det andre løsninger som jeg ikke ser?

Høres slitsomt ut hva du står i, men en sykemelding er for de som er syke. Jeg tror du her ser en løsning som ikke eksisterer.

Stå på, det kommer bedre tider!

Anonymkode: 7cb08...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med legen din du og forklar problemet... Er du aleine om omsorgen for barna dine? 

Anonymkode: 03627...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Nå må folk ta seg sammen! Sånn er det en liten stund nå,så får man tilpasse seg etter beste evne. Blir det for vanskelig å ta seg av egne barn en periode får man kontakte barnevernet og si at man ikke makter å være mamma/pappa på fulltid. Kan vi felles bidra til dugnaden og slutte å tenke kun på oss selv og den lille,privilegerte bobla vi ikke evner å være litt utenfor nå?!

Anonymkode: 1e0f1...1eb

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo ikke sykemelding fordi du må passe på barna dine?

Anonymkode: 38f42...bcd

Nei. Det er heller ikke det TS spør om. 
snakk med sjefen din, se om dere kan finne en løsning, kan du jobbe litt mindre nå? Snakk. Ed legem din også, foluset bør da være,på hvordan dette påvirker helsa di nå og fremover. Søvn, stress, overskudd, livsglede osv. Det er klart dette kan bli svært negativt for deg på sikt om du bruker hele dagen på barnas skolearbeid og deretter må arbeide på kveldstid for å,få gjort din egen jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med  de som foreslår å kontakte arbeidsgiver. Det er en veldig spesiell situasjon nå og det er i noen tilfeller veldig utfordrende å kombinere hjemmekontor med hjemmeskole! Og ikke bare å jobbe inn timene på kveld/ helg heller... Jeg har utfordringer med det samme selv om situasjonen med barna er litt anderledes. Jobber i et stort firma - de har foreløpig vært støttende og jeg får jobbe det jeg klarer. 

Anonymkode: 4582e...422

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må folk ta seg sammen! Sånn er det en liten stund nå,så får man tilpasse seg etter beste evne. Blir det for vanskelig å ta seg av egne barn en periode får man kontakte barnevernet og si at man ikke makter å være mamma/pappa på fulltid. Kan vi felles bidra til dugnaden og slutte å tenke kun på oss selv og den lille,privilegerte bobla vi ikke evner å være litt utenfor nå?!

Anonymkode: 1e0f1...1eb

Altså, kontakte Barnevernet?! Er det ditt beste råd? Da har du sterke vrangforestillinger vedr hva Barnevernet skal jobbe med.

Dette er ikke en sak som handler om omsorgssvikt, men om å håndtere full jobb fra hjemmekontor, samtidig som man skal drive hjemmeundervisning av barn med diagnose. Har du prøvd?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgspenger ts?

Anonymkode: 8c3db...e3a

Skrevet

Sykemelding for utbrenthet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Tatja skrev:

Har en datter på 9 med ADHD, samt en datter på 13. Yngste krever mye oppfølging mht hjemmearbeid (skole), og jeg finner det veldig vanskelig å kombinere med hjemmekontor. Lærer er redd barnet mitt vil henge etter hvis hun ikke jobber skikkelig hver dag, og det legges mye press på meg.

20dager med sykt barnepass? 

Anonymkode: 9349a...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som har barn med spesielle behov skal få tilrettelagt for dette. Ta kontakt med skolen. 

Anonymkode: c3a23...4da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg en på 10 med adhd som også krever mye oppfølging med skolearbeidet. I tillegg har jeg 2 åringen hjemme, er gravid og skal ha hjemmekontor. Sier seg selv at dette ikke helt går opp 😂 Men vi gjør det beste ut av det. Jeg skjønner hva på dagsplanen som er viktigst for min sønn, så vi gjør det viktigste og det vi klarer. Sjefen min vet situasjonen hjemme og syns alt jeg får gjort er imponerende. Med dagene ser sånn her ut: 

0-8: Hjemmekontor / frokost til barna 

08-12: skole 

12-14: da sover minste, jeg har hjemmekontor og vi er ferdig med hjemmeskole

14-16: Lek og moro 

16: Samboer kommer hjem og jeg jobber til ca. 20.

Fungere greit egentlig 😃 Prøv å finn deres rytme. Hva kan 9 åringen gjøre alene? Hva er viktigst å fokusere på? Læreren kan mene sitt, men husk at det skal være repetisjon eller ting de mestrer selv (til dels selv for våre barn kanskje). Og husk: ikke lag krig hjemme for å gjøre alt. Gjør det du ser er viktigst (å lage pappfigurer er kanskje ikke like viktig som f.eks. matte og norsk. 

Lykke til!

Anonymkode: 24a51...228

• Liker 2
Skrevet

Det er jo utvidet til 20 omsorgsdager per forelder nå, 40 om du er alene. Ta ut omsorgsdag noen dager (evt halv dag etter avtale med arbeidsgiver), så er det mindre jobb som må tas igjen når du må følge opp 9-åringen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp dette de utvidede omsorgsdagene skal brukes på. 

jeg har halv dag som sykt barn, og halv dag jobb.

Anonymkode: 6a552...2f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta 20 omsorgsdager.

Har selv en med adhd som må ha hjelp til alt,lite selvgående. Her ser jeg igjennom dagsplanen så tar vi det viktigste først,så kan vi event droppe resten hvis han ikke klarer mer.Matte,norsk og engelsk er viktigst. Å lese bok 15 min har vi droppet noen dager,da han leser veldig bra. Samme med youtube videoer om div som ikke er viktig. 

Så får han en premie hver dag som motivasjon,i dag var det en brusboks😅Unntakstilstand..

Men kan event 13 åringen hjelpe 9 åringen litt med leksa? Betale en liten slump for å hjelpe?

Anonymkode: 7d8aa...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...