Gå til innhold

Språk gutter 18-24 mnd (1 1/2-2 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en gutt på 19 mnd som ikke har særlig språk. Har ikke vært bekymret før jeg fikk beskjed om at gutter på 20 mnd skal ha rundt 70 ord. Han har kanskje 12 og flere av de krever tolkning for å forstå.

Han forstår veldig godt hva vi sier til han og responderer ofte med «da (ja)» eller «nei». Han kan peke på ball, bilen, sko, bukse osv. Han henter det vi ber han om, han gjør det vi sier, så jeg er egentlig ikke redd for hverken hørsel eller forståelse. Men han vil ikke prøve å si noe selv. De få ordene han kan setter han sammen. For eksempel «pappa der» og «natta mamma». Men det er de samme ordene igjen og igjen.

Vi snakker mye og ofte, peker og forteller. Han er veldig aktiv, sitter sjelden stille og har liten tålmodighet for å bli lest for. Han liker derimot pekebøker og spør ofte «der?» samtidig som vi forteller hva det er. Jeg forsøker ofte å legge ekstra trykk på de ordene jeg vil han skal lære som «vil du ha MELK?» og lignende. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort.

Hvor mange ord kunne gutten din rundt samme alder? Bør jeg bekymre meg? Og hva kan jeg gjøre forutenom å lese og det vi allerede gjør? Han går i barnehage, men den er jo stengt nå, så får ikke noe stimuli utover her hjemme.

Anonymkode: d1674...536

AnonymBruker
Skrevet

Hvem i all verden har gitt deg den beskjeden? Ingen grunn til bekymring. I den alderen er språkforståelsen viktigst. Min yngste er 20 mnd nå og kan ikke si 70 ord, jente. Er overhodet ikke bekymret. Det er ganske vanlig at de ikke snakker særlig mye i den alderen. 

Anonymkode: 69b66...83f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt har helt normalt språk for sin alder.

Anonymkode: f0129...b68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er 19 mnd og dette kunne like godt vært skrevet av meg. Mye der, mamma, pappa, nei og ja, men ikke særlig mer. Husker det var slik med eldste mann også, men plutselig når han rudnet to år, eksploderte språket og nå ligger han lagt foran andre på sin alder. Jeg stresser ikke, men gjorde det med førstemann. 

Anonymkode: 34eeb...318

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt tullete ut at de skal kunne 70 ord ved 20 mnd, hvor har du hørt det? Og så synes jeg ikke man skal ha så mye fokus på å telle ord og henge seg opp i det, så lenge barnet utvikler seg normalt ellers.

Anonymkode: 7a368...97a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står det at de skal forstå 70 ord (passivt ordforråd) eller si 70 ord selv (aktivt ordforråd)? Et så stort barn bør nok forstå minst 70 ord, men de aller fleste sier veldig lite selv. Dersom et barn på den alderen ikke forstår enkle setninger (f.eks. "Kan du hente ballen?"), bør varsellampene lyse, og jeg ville da kontaktet helsestasjonen eller lege. Kanskje barnet hører dårlig, har vann i øret og behov for den e.l. Det er uansett ikke aktuelt for ditt barn, som viser god forståelse, men ikke er klar for å si alle ordene han forstår.

Min eldste pode sa vel ikke 12 ord en gang da han var 19 måneder gammel, men han forstod omtrent alt vi sa. Som dere, snakka vi masse, vi leste (peke)bøker og vi/jeg snakka mye rundt det vi så i bøkene. Man kan også spørre "Hvor er den store, grønne fisken?" og la barnet peke.

Én uke etter toårsdagen begynte han plutselig å prate selv, og han hadde da fullstendige setninger og det jeg oppfatta som et godt ordforråd. Nå er har 3,5 år gammel, prater masse og har et svært godt og nyansert ordforråd ifølge barnehagen.

Barn begynner å prate når de er klare for det, og det spiller ingen rolle om det er ved 1,5 år eller 2,5 år. 

Anonymkode: 43403...43f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at vår gutt hadde fire ord ved 19 mnd, nå er han 22 mnd og har sikkert 100, så jeg ville ikke blitt nevneverdig bekymra enda. Plutselig kommer det, og da kommer det fasans fort!

Anonymkode: a4094...bfc

Skrevet

Jeg lurer også veldig på hvor du har hørt dette med 70 ord? Jeg oppfatter det som helt vanlig å ha svært få ord i den alderen. Gutter sies også i snitt å være noe senere med språket enn jenter. Jeg har et barn på straks 2 år som riktignok snakker mye, vet ikke hvor mange ord han har, men mange og han snakker i setninger. Men dette er noe barnehagen kommenterer stadig og sier han snakker mye mer enn de andre barna på hans alder. Poenget her er jo at for barn i den alderen er variasjonen enorm og det er mye som er normalt. Om man har et barn som snakker veldig lite eller ingenting når de er 2,5-3, ville jeg nok ha fått noen til å se på barnet, men for en på 19 mnd er det du beskriver, ts, helt normalt. Og dere kan snakke med ham, benevne ting dere ser, lese for ham osv, men jeg tenker ikke det er noe å stresse med, hvertfall. Så lenge han har snakkende folk rundt seg som samtidig sier ord på tingene han peker på f.eks, og dere snakker med ham, gjør dere jo det dere skal.

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er 2.5 år og han sier veldig lite! Typ ja, nei, mamma, pappa, il = bil, og = tog, sin= gravemaskin, li = lillesøster osv. Helsesøster her vil enda vente litt med å få ørene sjekket så jeg tror ikke du trenger å være bekymret. 

Anonymkode: 50704...298

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Ts her.

Jeg hørte det på helsestasjonen på 18 mnd kontroll, men prøvde å søke litt på Internett og regner med HS har det herfra:

https://blogg.goboken.no/sprak-og-lesing/sprakutviklingen-hos-barn-mellom-18-og-24-maneder/

«Ved 20 måneders alder bruker de fleste jenter minst 100 ord, mens guttene bruker rundt 70. Etter toårsalderen skyter utviklingen virkelig fart. Da går det så fort at det er vanskelig for forskerne å henge med og sette utviklingen i system. Det blir desto morsommere for deg. Dersom barnet bruker færre enn 25 ord ved 20 måneders-alderen, bør du ta dette opp med barnehagen eller helsestasjonen.»

Tenkte ikke særlig over dette på kontrollen, men har tenkt noe på det i ettertid nå som det har stått litt stille. Men godt å høre jeg ikke trenger å bekymre meg. :) Takk! 

Anonymkode: d1674...536

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om dette før. Har en gutt som er blitt 2 nå nylig, han bruker Max 2 ord i en setning "nei mamma" dær pappa" osv, og 90% av ordene er selvlagde ord som en må vite hva betyr for å forstå. Hverken vi, barnehage, helsestasjon eller andre er bekymra for han av den grunn. Han forstår "alt" føles det som. Og kan ordene,men ikke å si de. Noen barn snakker flytende omtrent ved 18 måneder, andre barn snakker knapt 1 ord før de er 3, og da snakker i flytende setninger.noen barn samler, og trener i det stille, og det er like normalt som andre tilstander. 

Anonymkode: 7a952...f5a

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet bruker færre enn 25 ord ved 20 måneders-alderen, bør du ta dette opp med barnehagen eller helsestasjonen

Stusser veldig på dette,da det er svært vanlig at barn på 20 mnd har færre ord enn det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 18 mnd og har egentlig aldri vært bekymret for språkutviklingen hans da han forstå veldig mye av hva vi sier, men han sier bare rundt 20 ord. Men nå leste jeg litt på nettet og ser at gjennomsnittet for hvor mange ord en på 18 måneder skal kunne si selv er på 50 ord! Og at han skal forstå over 200. Begynner å lure på om det er noe galt.. 

Anonymkode: 18f20...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter som var veldig forskjellige i språkutviklingen. Den eldste kunne snakke i setninger på 2-3 ord før han var 1,5, mens den yngste knapt sa noe før han var 3 ;) Gutten din høres normal ut, det er store variasjoner her.

Anonymkode: 531e3...5a0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis språkutviklingen virker veldig treg, anbefales det å sjekke hørselen! Viste seg at min som var sen til å snakke hadde helt tette øreganger. Han fikk dren i begge ørene og ble bedre.

Anonymkode: 531e3...5a0

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 18 mnd og har egentlig aldri vært bekymret for språkutviklingen hans da han forstå veldig mye av hva vi sier, men han sier bare rundt 20 ord. Men nå leste jeg litt på nettet og ser at gjennomsnittet for hvor mange ord en på 18 måneder skal kunne si selv er på 50 ord! Og at han skal forstå over 200. Begynner å lure på om det er noe galt.. 

Anonymkode: 18f20...ec8

Altså nei. Bare nei. Det er ikke noe som heter at de SKAL kunne.  Barnet ditt er 18 mnd. Dette er helt normalt. Først ved ca 2,5 års alder kan man vurdere språkutviklingen og si noe mer sikkert om barnet kan trenge litt ekstra støtte, men selv blant 2,5 åringer er spriket stort. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...