Gå til innhold

Viktig at vi ikke beskylder folk, men heller støtter hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest en del av trådene her inne, så ser jeg tendensen til at mange beskylder hverandre for det ene og det andre. ‘Gjør du det har du blod på hendene’, ‘Ikke besøk den og den hvis du ikke vil de skal dø’, ‘gjør du det kan du forårsake noens død’. Jeg blir skremt over hva voksne folk kan skrive til andre mennesker. Det er ingen som ønsker at noen skal dø, og de aller fleste gjør så godt de kan i denne situasjonen. Jeg synes vi skal være forsiktige med å beskylde folk for å være skyld i noens død - og forsiktige med å påføre hverandre skyldfølelse. Vi er nok mange som er redde, mange som føler vi ikke har kontroll, mange som ønsker å gjøre alt riktig, mange som er redd for å gjøre noe feil, mange som er redde for at noen skal dø på grunn av oss og mange som vil isolere seg fordi vi er redde for å smitte noen.

Det blir IKKE bedre av å lese beskyldninger overalt. Det er viktig å tenke over hva man skriver. Solidaritet er også å støtte hverandre emosjonelt - oppmuntre og være gode med hverandre - ikke kaste ut den ene beskyldningen etter den andre. Det sprer enda mer frykt.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Amen! 

Anonymkode: 1d6d4...b3f

• Liker 4
Skrevet

Man bør selvfølgelig ikke beskylde noen for å forårsake andres død, men folk kan ikke marsjere ut i hopetall på populære turområder eller regelrett ignorere råd fra myndigheter og helsepersonell, og så være fritatt for at noen skal komme med motreaksjoner på dette. Folk kan ikke gjøre som de vil i tider som dette, iallfall dersom man ikke takler å få reaksjoner på oppførselen sin.

• Liker 5
Skrevet

Word🙌🏼🙌🏼🙌🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du si det til mine naboer som har besøk så å si hver dag, av flere som garantert vil pådra seg korona smitte? At de ikke har blod på hendene mener jeg? Enda de driter i at de smitter andre med å omgås så hyppig og så mange forskjellige folk?

Anonymkode: 67edb...f10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du si det til mine naboer som har besøk så å si hver dag, av flere som garantert vil pådra seg korona smitte? At de ikke har blod på hendene mener jeg? Enda de driter i at de smitter andre med å omgås så hyppig og så mange forskjellige folk?

Anonymkode: 67edb...f10

FHI har bedt folk om å begrense kontakt med andre, ikke isolere seg helt. Det er ikke anbefalt noe sted at man ikke skal ha noe besøk. Det er til og med anbefalt at barna har 1-2 faste venner. Erna Solberg svarte i går i spørretimen at det var greit å besøke familie hvis de ikke var i risikogruppen. 

Anonymkode: 60816...31b

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis man absolutt må ergre seg over andre, gjør noe konstruktivt med ergringen. Mal en vegg, frem for å gå på den.

Husk at en del av de som ergrer seg mest gjerne er i risikogruppen eller har stor angst for å bli smittet. Så når vi ikke ergrer oss over de som går tur i flokk, hygger seg med naboen eller spiller fotball i nabolaget, så send en tanke til de som er redd også.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg. Jeg er så glad for at jeg er fatalist i disse tider. Mest sannsynlig kommer jeg til å bli smittet, og mest sannsynlig kommer jeg til å smitte enten en eldre slektning eller pasient før jeg blir klar over at jeg er smittet. Så lenge jeg gjør mitt beste for å unngå det, følger rådene fra myndighetene osv er det bare sånn det er 🤷‍♀️
Er ikke drapskvinne fordi om...

Det er forresten meget mulig at jeg allerede har «drept» noen ved å påføre smitte, uten at jeg er klar over det. Har jobba hele livet i eldreomsorgen. En vinter var jeg forkjøla hele tiden, jeg vet jo ikke om en av mine pasienter ble smitta, fikk lungebetennelse som komplikasjon og døde. Kan jo ikke være borte fra jobb i tre mndr pga forkjølelse. 

Anonymkode: 9d905...e9e

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet

Vi er alle soldater i en krig mot en usynlig fiende😊

AnonymBruker
Skrevet

image.png.5cc886936a3b132ea90a2fbf4e044e2c.png

Folk kommer nok ikke til å være hyggelige framover dessverre, de elsker å passe på hverandre.

Trist å bruke sauer som sammenligning forresten, de er så mye mer intelligente, empatiske og aksepterende enn mennesker.

Anonymkode: 45dc3...1a3

• Liker 1
  • Opprett ny...