Gå til innhold

Det kinesiske viruset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trump kaller koronaviruset for "det kinesiske viruset".  Jeg er helt enig med at det IKKE er bra. Men, vi kalte jo spanskesyken, for ja - SPANSKEsyken, da det oppstod i Spania. Noen som reagerer på det?

Anonymkode: 98cdf...116

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Har viktigere ting å reagere på enn det..

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet

giphy.gif

Anonymkode: 58547...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trump kaller koronaviruset for "det kinesiske viruset".  Jeg er helt enig med at det IKKE er bra. Men, vi kalte jo spanskesyken, for ja - SPANSKEsyken, da det oppstod i Spania. Noen som reagerer på det?

Herregud...

Anonymkode: 00e9a...a67

AnonymBruker
Skrevet

When we know better, we do better!

Anonymkode: f6cc4...aa0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere teorier om hvor de første utbruddene var, mange mener det var i militærleirer i USA.

"Grunnen til at sykdommen er blitt kalt spanskesyken, er at den fikk unormalt mye mer presseomtale i Spania enn i resten av verden. Spania var nemlig ikke med i første verdenskrig og hadde derfor ingen pressesensur. I Spania ble sykdommen kalt «franskesyken». Landet hadde noen av de verste tidlige utbruddene av sykdommen med omkring 8 millioner smittede i mai 1918. Selv om det var allment kjent at sykdommen ikke stammet fra Spania, ble navnet fortsatt brukt."

Anonymkode: 9ec37...a16

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det ble ikke kalt spanskesyken fordi den kom fra Spania, men fordi de var tidlig ute med å omtale den.

Trump kaller viruset "The Chinese virus" fordi det først oppstod i Kina. Det er jo i og for seg sant, men et virus har ingen nasjonalitet.. det er bare hans måte å distansere seg og resten av USA fra viruset og ilegge et annet land skylden for det. Dermed kan han slippe å ta noe skyld for det som nå er på vei til å skje.

Anonymkode: 59f9e...028

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken var på begynnelsen av 1900-tallet. Jeg tror vi alle kan være enige om at vi har blitt litt mer politisk korrekt siden den gang. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken oppstod faktisk i Kina.

Men ja, jeg synes ikke det er rasistisk. Det virker dog som at Trump gir stikk til Kina når han sier sånne ting.

Anonymkode: bb5c9...9e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ja, jeg synes ikke det er rasistisk. Det virker dog som at Trump gir stikk til Kina når han sier sånne ting.

Trump sa jo at han har stor respekt for Kina og deres leder. Men ettersom at viruset "kommer" fra Kina, så er det "det kinesiske viruset". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke å reagere på det. Er jo flere medier som kaller viruset for CCP virus.

Anonymkode: 95608...df3

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke Trump bør kalle Korona for Kinaviruset. MEN Kina kan ta seg en bolle i stedet for å klage på Trump. På offisielle kinesiske nettsider kan man lese at Korona er USAs  biologiske krigføring mot Kina. Kina har ingen problemer med å dikte opp de verste konspirasjonsteorier om USA.  Da blir det for dumt at de skal klage over at Trump poengterer at viruset stammer fra Kina, noe viruset faktisk gjør. 

Endret av Nimbus2000
AnonymBruker
Skrevet

Trump gjør dette taktisk. Først kaller han det det kinesiske viruset, så gir han Kina skylden for å ikke ha sagt fra tidligere når han selv ikke tok viruset på alvor. Her handler det om å ha noen å peke på i et forsøk på å hindre at folket peker på ham. 

Og så har vi jo det faktum at basen hans er nokså lettpåvirkelig og har en tendens til å trakassere andre grupper av mennesker alt etter hvor Trump peker til enhver tid. 

Anonymkode: 9385b...140

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei :)

Skjermbilde 2020-03-23 kl. 15.15.10.png

AnonymBruker
Skrevet

Nei :)

Skjermbilde 2020-03-23 kl. 15.15.10.png

Ja, det er tydeligvis uenigheter og ikke avklart hvor sykdommen oppstod først.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er tydeligvis uenigheter og ikke avklart hvor sykdommen oppstod først.

Jeg er klar over det. Men fortsatt feil å si at spanskesyken er fra Kina

AnonymBruker
Skrevet

Dette må kinesere bare tåle, jævla sutrepaver. 

Anonymkode: dd2fb...f2a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere teorier om hvor de første utbruddene var, mange mener det var i militærleirer i USA.

"Grunnen til at sykdommen er blitt kalt spanskesyken, er at den fikk unormalt mye mer presseomtale i Spania enn i resten av verden. Spania var nemlig ikke med i første verdenskrig og hadde derfor ingen pressesensur. I Spania ble sykdommen kalt «franskesyken». Landet hadde noen av de verste tidlige utbruddene av sykdommen med omkring 8 millioner smittede i mai 1918. Selv om det var allment kjent at sykdommen ikke stammet fra Spania, ble navnet fortsatt brukt."

Anonymkode: 9ec37...a16

I tillegg skal den spanske kongen Alfonso XIII ha blitt alvorlig syk av influensaen, men han overlevde. Det er en av flere grunner at mange kjenner den som "spanskesyken".

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette må kinesere bare tåle, jævla sutrepaver. 

Anonymkode: dd2fb...f2a

Litt som at vi rakkern meg får tåle at de ikke produserer omtrent all vår medisin lenger. At vi må jo tross alt tåle at de tenker på sine egne først, og holder igjen medisin til oss. Vi skal da ikke være sutrepaver vi heller..

Anonymkode: b519d...d36

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trump kaller koronaviruset for "det kinesiske viruset".  Jeg er helt enig med at det IKKE er bra. 

Det har versert flere konspirasjonsteorier i deler av amerikansk media der det ble påstått at viruset ble utviklet i et kinesisk laboratorium, og at det lekket ut ved et uhell. Kineserne på sin side har svart på dette ved å sende ut deres egen konspirasjonsteori - at viruset ble utviklet av det amerikanske militæret, og deretter bragt til Kina for å skade landet. 'Military World Games' fant sted i Wuhan i Kina i oktober, og USA sendte en fyldig tropp. Norge var også der. (New York Times)

• Liker 1
  • Opprett ny...