Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at flere her nevner muslimer som sprenger seg selv. Viktig å peke på at mennesker, enten kristen eller muslim som er ekstreme ikke er realiteten for alle andre religiøse. Jeg tror også at IS ikke faktisk er muslimer, de har bare lest Koranen og påvirket noen muslimer til å tro at "dette betyr vi må sprenge oss selv". Det er ingen vanlig muslim i gata som tror på dette. Ekstremisme er farlig i uansett hva, så ekstreme ateister eller ekstreme vitenskapstilhengere kan også være skummelt. F.eks alle de som driter i klimaforandringer fordi de mener det er "jordens vante gang". 

Anonymkode: fa5a8...d88

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv foretrekker jeg varianter av agnostikere.

Anonymkode: 2508b...9aa

Jeg tror ar de aller fleste ateister er agnostiske ateister.

Teisme/ateisme handler om hva man tror er sant.

Gnostisisme/agnostisisme handler om hva man påstår å vite.

Gnostisk teist = En som tror på gud(er), og hevder at de vet at gud(er) finnes

Gnostisk ateist = en som ikke tror på gud(er), og hevder at de vet at gud(er) ikke finnes.

Agnostisk teist = En som tror på gud(er), men anerkjenner at de ikke vet med sikkerhet.

Agnostisk ateist = en som ikke tror på gud(er), men anerkjenner at de ikke vet med sikkerhet.

Alle er enten teist eller ateist, det er fysisk umulig å ikke være en av disse to. Enten tror man på en gud, eller så gjør man det ikke.

Anonymkode: ecc61...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må vi definere "smartere".

Når det kommer til stykket, så tenker jeg at du også tror du er smartere enn enkelte individer. Og sannsynlig smartere enn en del dyr. Det blir rimelig åpenbart når du står side om side og sammenligner.

Anonymkode: d30ef...8ba

Jeg har spesielle interesser jeg tenker jeg er  unik på. Men dette er kun pga interesse. Alle er unike på sin måte. Og folk er smarte på forskjellige måter. De som mener de er smartere enn andre er ikke det😉

Anonymkode: f130a...cc5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har spesielle interesser jeg tenker jeg er  unik på. Men dette er kun pga interesse. Alle er unike på sin måte. Og folk er smarte på forskjellige måter. De som mener de er smartere enn andre er ikke det😉

De som mener de er unike, er virkelig ikke det. Ingen er det.

Om noen er smartere enn andre mener jeg derimot at skjer. Alle er ikke like smarte, sånn er det bare. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det er så rart. Vi snakker jo faktisk om en allmektig skapning som man aldri kan se eller høre, man kan bare tro. Er det så vanskelig å forstå at dette høres helt sprøtt ut for ikke-troende?

Jeg synes forøvrig mennesker som identifiserer seg som "agnostikere" er de verste. Man er enten troende eller ikke, unødvendig forsøk på å heve seg over både religiøse og ateister.

Anonymkode: 5f6ca...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen er smartere enn andre mener jeg derimot at skjer. Alle er ikke like smarte, sånn er det bare. 

Nei men du skjønner hva jeg mener. Jeg mener uansett det finnes noe mer enn intelligens. Og kunstnere lever på en høyere bevissthet. Det er andre ting en hvor smarte folk er man skal verdsette. Empati, forståelse og modenhet er en disse. Jeg mener det er feil å tro at noen er smartere enn andre. Da har man kanskje mindre forståelse og empati.

• Liker 1
Skrevet

Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn?

Anonymkode: 89d44...b51

Det er mange problemer med ateister. Bare å nevne noen få:

1. De forstår ikke hva Gud er, hva opplysning er, hva bevissthet er, hva sannhet er, hva direkte opplevelse virkelig er. De behandler subjektivt opplevelse som det er sekundært når det egentlig er det mest fundamentale og primære. 

2. De forstår ikke religionens sanne opprinnelse. Og de holder seg fortsatt fast ved og tar til orde for en rasjonalistisk moral, uten å være bevisst på at moral er en menneskelig oppfinnelse og et våpen for egoet. 

3. De har et dualistisk, materialistisk verdensbilde.

4. De forstår ikke bevissthetens dybde.

5. De forstår ikke hva sannhet er.

6. De forstår ikke at vitenskap og språk ikke kan få tilgang til sannheten. 

7. De behandler bevissthet som om den er produsert av hjernen når sannheten er at hjernen er imaginært av et sinn, Guds sinn. Dette er ikke mulig fra det materialistiske paragimet, men heldigvis er den totalt feil. Idealisme er sannheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Conal skrev:

1. De forstår ikke hva Gud er, hva opplysning er, hva bevissthet er, hva sannhet er, hva direkte opplevelse virkelig er. De behandler subjektivt opplevelse som det er sekundært når det egentlig er det mest fundamentale og primære. 

2. De forstår ikke religionens sanne opprinnelse. Og de holder seg fortsatt fast ved og tar til orde for en rasjonalistisk moral, uten å være bevisst på at moral er en menneskelig oppfinnelse og et våpen for egoet. 

7. De behandler bevissthet som om den er produsert av hjernen når sannheten er at hjernen er imaginært av et sinn, Guds sinn. Dette er ikke mulig fra det materialistiske paragimet, men heldigvis er den totalt feil. Idealisme er sannheten. 

Conal is back🙏❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei men du skjønner hva jeg mener. Jeg mener uansett det finnes noe mer enn intelligens. Og kunstnere lever på en høyere bevissthet. Det er andre ting en hvor smarte folk er man skal verdsette. Empati, forståelse og modenhet er en disse. Jeg mener det er feil å tro at noen er smartere enn andre. Da har man kanskje mindre forståelse og empati.

Selvfølgelig er noen smartere enn andre?! Vi har alle forskjellige evner, og en variert intelligens. Vi har også varierende grad av forståelse for ting, noe som ofte henger i sammen med "smarthet". Modenhet og empati varierer også fra menneske til menneske.

Kunstnere er høyere bevisst? Hvordan da?

Selvfølgelig er det ulik intelligens hos forskjellige mennesker, akkurat som det er ulik personlighet, ulike tenkemønstre og holdninger.

Det som derimot er rimelig sikkert, er at vi ikke er unike.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Conal said:

Så her fikk vi et primaeksempel på det motsatte, at religiøse er smartere (har forstått mye mer) enn oss ateister. Jeg tror faktisk det er normen, ikke motsatt.

Skrevet

Folk som sprenger seg i luften: Da snakker vi om fundamentalisme og terror. De aller fleste religiøse gjør ikke dette. Viktig å skille på det

Anonymkode: 08d8f...1a1

De fleste som gjør det er religiøse.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Sjansen for at noen skulle fått akkurat din genkombinasjon er så liten at det i praksis er umulig. (med unntak av eneggede tvillinger, men heller ikke disse er nøyaktig like)

Så lik det eller ei, du er unik. Og det vil aldri bli født noen som er helt like deg.

Anonymkode: 1b71e...4f7

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at flere her nevner muslimer som sprenger seg selv. Viktig å peke på at mennesker, enten kristen eller muslim som er ekstreme ikke er realiteten for alle andre religiøse. Jeg tror også at IS ikke faktisk er muslimer, de har bare lest Koranen og påvirket noen muslimer til å tro at "dette betyr vi må sprenge oss selv". Det er ingen vanlig muslim i gata som tror på dette. Ekstremisme er farlig i uansett hva, så ekstreme ateister eller ekstreme vitenskapstilhengere kan også være skummelt. F.eks alle de som driter i klimaforandringer fordi de mener det er "jordens vante gang". 

Greit om du ikke likestiller de som er overbevist om dommedag med de som faktisk ikke tror på evige pinsler. Det du beskriver er jo en fullstendig selvmotsigelse. 

Endret av RoH
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, RoH skrev:

De fleste som gjør det er religiøse.  

Og veldig mange IKKE religiøse tar selvmord :)

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er IS idiotene muslimer. De har bare en annen tolkning.

Og er vel nettopp det som er greia med religion. Alt kan tolkes slik at du alltid vil ha de som er ekstreme. Og folk i alle kategorier kan søke mot det ekstreme.

-----------------------------

Jeg synes alle religiøse, uansett hva de tror på, er gale. Kristen, muslim eller en av de der hippie folka med krystaller, horoskopfolk osv. Dere er alle sprø, noen er bare mer ekstreme enn andre. Jeg mangler evnen til å "tro" på ting, og vil heller beskrive meg selv som en "undrer", heller en "ateist" for folk tillegger ordet så mange andre ting enn hva det faktisk betyr.

Og jeg vil påstå at de som bastant påstår at verden er slik og slik, kun basert på tro, faktisk gjennomsnittlig er mindre intelligente.

Anonymkode: 1b71e...4f7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn?

Anonymkode: 89d44...b51

Det er ikke det at ateister er så utrolig smarte. Det er vel heller det at de andre er så utrolig lite smarte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dere klar over hvor utrolig mange kristne det finnes i verden? Og spesielt i land som USA og Latin-Amerika? Tror dere da virkelige at de alle er idioter?? 

Gjest Familytree
Skrevet

Jeg tror på gresk-romersk filosofi. Du krangler om hvem som har den lengste penis, peasants

Gjest Familytree
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere klar over hvor utrolig mange kristne det finnes i verden? Og spesielt i land som USA og Latin-Amerika? Tror dere da virkelige at de alle er idioter?? 

Du bruker ikke de beste eksemplene fordi befolkningen i USA og Latin-Amerika i gjennomsnitt har lav IQ. Men de er ikke idioter.

Du trenger ikke å ha en høy IQ for å være smart, spør en Harvard-matematiker om å bygge en kirke. Be en arkitekt om å løse en avansert matematikkberegning.

Endret av Familytree
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? USA er da vitterlig landet med mest kreasjonistiske religioner , det har til og med eget museum der de "beviser"  at Dinosaurer levde sammen med mennesker og døde ut med Noah ark.

Mormonerene tror jorden er bare 6000 år gammel og de "eier" nesten en hel delstat , de har et Hemmelig fond " med 900 milliarder kroner .

De har Amish som tror jorden er flat.

De har scientologi-kirken

Flere  sørlige delstater forbyr evolusjonslæren da det regnes som blasfemi.

De har med "so help me God " når de skal avlegge ed.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...