AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #21 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er i grunn bred enighet om at det betyr mer enn som så. "Ikke-troende" er en ting, "ateist" er en annen. Uansett, det er noen som er smartere enn andre og har behov for å vise det. Anonymkode: d30ef...8ba Ja noen har behov for å vise det. Og da er man ikke smart😉 Smart er man om man har forståelse og empati for andre mennesker uansett tro. Finnes ikke noe smartere😉 Å sette pris på og hjelpe andre er en unik egenskap. Anonymkode: f130a...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #22 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er helt klart det. Også har vi oss som tror på det som er virkelig, som nok faller i en egen kategori. At det vi helt plutselig ser rett foran oss har en begrunnelse med rot i vitenskap. Anonymkode: d30ef...8ba Alt har rot i vitenskap😉 husk at vi ikke er i år 3000 enda. Anonymkode: f130a...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #23 Skrevet 23. mars 2020 Synes egentlig ateister som skal "ta" religiøse og kverulere og kalle alle religiøse dumme viser at de er lite empatiske og lite intelligente. Det er jo åpenbart at det finnes mange religiøse som er svært intelligente mennesker. Ofte opplever jeg også at de religiøse har reflektert mye mer rundt tro enn ateister. Anonymkode: 9380f...456 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #24 Skrevet 23. mars 2020 Det er ikke særlig smart å tro på noe det ikke er noen bevis for. Studier på studier har dessuten bekreftet at ateister har en tendens til å være smartere enn religiøse. Anonymkode: 3245e...bd2 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #25 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke særlig smart å tro på noe det ikke er noen bevis for. Studier på studier har dessuten bekreftet at ateister har en tendens til å være smartere enn religiøse. Anonymkode: 3245e...bd2 Nei. Derfor finnes det folk som ikke tror. Noen er vokst opp med tro og tror av den grunn. Men noen er veldig heldige og opplever ting man ikke kan forklare. Det er det bare å respektere😉 Anonymkode: f130a...cc5
Gjest Ufordragelig Skrevet 23. mars 2020 #26 Skrevet 23. mars 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi de mener at voksne mennesker som tror på spøkelser umulig kan være spesielt smarte? Anonymkode: 0ca40...76c Hva om man både ikke er religiøs, MEN tror at joda, det KAN finnes noe som vi ikke ser? som spøkelse etter meget voldelige raseriutbrudd som ledd til død?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #27 Skrevet 23. mars 2020 Er ganske sikker på at jeg er smartere enn de fleste som tror på julenissen, tannfeen, påskeharen og andre rariteter 🤓 Anonymkode: a629c...64e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #28 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, Ufordragelig skrev: Hva om man både ikke er religiøs, MEN tror at joda, det KAN finnes noe som vi ikke ser? som spøkelse etter meget voldelige raseriutbrudd som ledd til død? Dette skjønte jeg ikke helt. Har du sett ett spøkelse etter noen som døde? Anonymkode: f130a...cc5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #29 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ganske sikker på at jeg er smartere enn de fleste som tror på julenissen, tannfeen, påskeharen og andre rariteter 🤓 Anonymkode: a629c...64e Jada, noen tror man er bedre enn andre😉 og lever fint med det. Anonymkode: f130a...cc5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #30 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Derfor finnes det folk som ikke tror. Noen er vokst opp med tro og tror av den grunn. Men noen er veldig heldige og opplever ting man ikke kan forklare. Det er det bare å respektere😉 Anonymkode: f130a...cc5 Så er jo spørsmålet om de faktisk opplever noe uforklarlig, eller om det er noe de bare innbiller seg. Anonymkode: 3245e...bd2 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #31 Skrevet 23. mars 2020 Av to grunner: 1.Forskning og 2.erfaring. Forskning viser at ateister i snitt er smartere enn troende. All min erfaring tilsier også det samme. Jeg har aldri møtt et ordentlig religiøst menneske som ikke har vært fjern på minst ett område. For eksempel har de hatt dårlige sosiale antenner eller ikke klart å tyde busstabeller. Må bare understreke at dette gjelder ordentlig religiøse folk, ikke de som tror på Gud, men som tilsynelatende lever som en ateister, med sex før ekteskapet, alkohol, går bare i kirken ved store begivenheter osv. Sistnevnte gruppe er ganske oppegående, etter min erfaring. Anonymkode: a07b2...fcd 7
Gjest Ufordragelig Skrevet 23. mars 2020 #32 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette skjønte jeg ikke helt. Har du sett ett spøkelse etter noen som døde? Anonymkode: f130a...cc5 Nei.
Resignert Skrevet 23. mars 2020 #33 Skrevet 23. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi de ikke ser at tro ikke har noe med intelligens eller utdannelse å gjøre. Her jeg bor nå, og der jeg bodde flør, var det bare godt utdannede folk i menighetsrådet. Flere med universitetsutdannelse. Anonymkode: 08d8f...1a1 At folk har gått på universitetet er neppe noe argument. Man kan jo faktisk studere "teologi" på universiteter. Alså studere religion/kristendom i årevis. Null fakta, bare 2000 år gamle overleverte røverhistorier fra midtøsten. Og var det ikke nylig et studietilbud i astrologi, ved en eller annen høyskole/universitet.? Definitivt mye tulleutdanninger ute å går. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #34 Skrevet 23. mars 2020 Å tro at alle religiøse er dumme fordi forskning viser at ateister i gjennomsnitt har høyere intelligens enn religiøse beviser bare en ting. At man overhodet ikke forstår seg på forskning og statistikk. Anonymkode: 9380f...456 1
Rogadame Skrevet 23. mars 2020 #35 Skrevet 23. mars 2020 (endret) Jeg mener jeg er smartere enn en religiøs som er bokstavtro. Jeg har mer forståelse for en person som har et videre syn på "helligdom ", dvs religiøse tekster tolkes billedlig og som poesi.Selvom jeg ikke tror på det selv. Jeg behandler folk ute IRL like høflig som alle andre- man MÅ ikke diskutere troen sin med folk man møter da. Tror ikke alle ateister er smartere på alle måter akkurat, finnes deuchbags der ute i alle livssyn og religioner Jeg har en teori at ateister har utviklet vekk det "genet" i hjernen hos mennesker som gjør de at de søker etter noe større å tro på og en forsikring av at de ser de avdøde igjen og bekreftelse på at de har gjort det rette(eksistensiell angst) Endret 23. mars 2020 av Rogadame 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #36 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, Rogadame skrev: Jeg mener jeg er smartere enn en religiøs som er bokstavtro. Jeg har mer forståelse for en person som har et videre syn på "helligdom ", dvs religiøse tekster tolkes billedlig og som poesi.Selvom jeg ikke tror på det selv. Jeg behandlere der folk ute IRL like høflig som alle andre- man MÅ ikke diskutere troen sin med folk man møter da. Tror ikke alle ateister er smartere på alle måter akkurat, finnes deuchbags der ute i alle livssyn og religioner Jeg har en teori at ateister har utviklet vekk det "genet" i hjernen hos mennesker som gjør de at de søker etter noe større å tro på og en forsikring av at de ser de avdøde igjen og bekreftelse på at de har gjort det rette(eksistensiell angst) Jeg tror ikke jeg er smartere enn noen uansett tro😉 Anonymkode: f130a...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #37 Skrevet 23. mars 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Og for de som bruker "argumentet" med at nazister er ateister, så ser jeg også på disse som religiøse da ideologi er så å si det samme som religion.) Anonymkode: 1b71e...4f7 De aller fleste nazistene var kristne. Hitler snakket ofte om den kristne guden. De hadde til og med "Gott mitt Uns" på beltespenna på uniformen. (Gud med oss). 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er i grunn bred enighet om at det betyr mer enn som så. "Ikke-troende" er en ting, "ateist" er en annen. Anonymkode: d30ef...8ba For en merkelig ting å si. "Teist" betyr "en som tror på en gud eller guder" "A" betyr "uten" Ateist betyr bokstavelig talt "(person) uten gudstro". Nøyaktig det samme som ikke-troende. Hva annet er det du legger i ordet? Og hvorfor? Anonymkode: ecc61...a45 3
youcancallmejune Skrevet 23. mars 2020 #38 Skrevet 23. mars 2020 For meg ser det ut som de mest av alt prøver å overbevise seg selv, og det gjør de best hvis de samtidig forteller seg at de er smartere enn gjennomsnittet. De henter også mye støtte fra hverandre. Det er en slags mental gruppeonanering som foregår når disse finner sammen mot sin felles "fiende". 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #39 Skrevet 23. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke jeg er smartere enn noen uansett tro😉 Anonymkode: f130a...cc5 Først må vi definere "smartere". Når det kommer til stykket, så tenker jeg at du også tror du er smartere enn enkelte individer. Og sannsynlig smartere enn en del dyr. Det blir rimelig åpenbart når du står side om side og sammenligner. Anonymkode: d30ef...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #40 Skrevet 23. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må vi definere "smartere". Når det kommer til stykket, så tenker jeg at du også tror du er smartere enn enkelte individer. Og sannsynlig smartere enn en del dyr. Det blir rimelig åpenbart når du står side om side og sammenligner. Anonymkode: d30ef...8ba Nei. Tror ikke jeg er smartere enn en hund/ulv engang😉 Sorri Anonymkode: f130a...cc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå