AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn? Anonymkode: 89d44...b51 6
Gjest snødråpe Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Fordi vi faktisk er, i snitt, smartere enn religiøse?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Det er vel heller motsatt, jeg synes religiøse som har "innsett" en sannhet er noen tullinger. Men hei, så lenge de ikke dytter det på meg så ok. Anonymkode: 5b374...47f 24
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Fordi de tror at religiøsitet og intelligens henger tett sammen. Fanatiske ateister er etter mitt syn omtrent like intelligente som andre fanatikere. Selv foretrekker jeg varianter av agnostikere. Anonymkode: 2508b...9aa 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Fordi de mener at voksne mennesker som tror på spøkelser umulig kan være spesielt smarte? Anonymkode: 0ca40...76c 20
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 Fordi man virker ikke veldig smart hvis man i voksen alder tror på en fiktiv trollmann, som bor i verdensrommet, ser alt og har på magisk vis tryllet frem absolutt alt. Eller at det er smart å sprenge seg selv i luften på en restaurant, eller ta masseselvmord på en gård i Texas. Dumme folk gjør slike dumme ting. Anonymkode: 572c2...a1f 23
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn? Anonymkode: 89d44...b51 Oi. Det der var en snedig beskrivelse som jeg aldri hadde gjettet at skulle dreie seg om en ateist. Sette seg høyere enn andre mennesker, som om de har sett lyset. Jeg tror det er noe som kommer av at mange ateister ser andre som gjør noe som faller helt urimelig for dem, og derfor kommer den holdningen frem, men den er absolutt ikke unik for dem. Og jeg tror muligens det i stor grad dreier seg om forskjellige mennesker, og har relativt lite med trosretning å gjøre. Anonymkode: d30ef...8ba 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 https://illvit.no/kultur/religion/derfor-er-ateister-mer-intelligente-enn-religiose-mennesker Anonymkode: d1ebd...667 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 Fordi de ikke ser at tro ikke har noe med intelligens eller utdannelse å gjøre. Her jeg bor nå, og der jeg bodde flør, var det bare godt utdannede folk i menighetsrådet. Flere med universitetsutdannelse. Anonymkode: 08d8f...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man virker ikke veldig smart hvis man i voksen alder tror på en fiktiv trollmann, som bor i verdensrommet, ser alt og har på magisk vis tryllet frem absolutt alt. Eller at det er smart å sprenge seg selv i luften på en restaurant, eller ta masseselvmord på en gård i Texas. Dumme folk gjør slike dumme ting. Anonymkode: 572c2...a1f Folk som sprenger seg i luften: Da snakker vi om fundamentalisme og terror. De aller fleste religiøse gjør ikke dette. Viktig å skille på det Anonymkode: 08d8f...1a1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn? Anonymkode: 89d44...b51 Ikke smart å tenke slik om andre. Da kan man få seg en lærepenge. Jeg kan ikke dømme andre, da får jeg oppleve det samme selv. ALLTID, det skjer hver gang jeg dømmer eller tenker at jeg ikke forstår😉 Anonymkode: f130a...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lagt merke til at mange ateister nesten setter seg selv høyere enn religiøse mennesker, som at de har "innsett" en sannhet, og de mener at religiøse mennesker er dumme. Hvorfor tror dere det er sånn? Anonymkode: 89d44...b51 Jeg vil tro at oss ateister tenker på oss selv som smartere siden vi ikke tror på noen ''fiksjonskarakter'', eller for de relgiøse, ''gud''. Anonymkode: 5a16c...039 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi de mener at voksne mennesker som tror på spøkelser umulig kan være spesielt smarte? Anonymkode: 0ca40...76c Handler ikke om å tro på dem. Det er jo tåpelig. Men når man ser dem må man bare tro på det vel😉 Anonymkode: f130a...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 De tror ikke, de vet. Anonymkode: 2e8f3...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De tror ikke, de vet. Anonymkode: 2e8f3...f7e La de bare vite det da😉 Anonymkode: f130a...cc5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 For det gjør ikke religiøse?😂 Finnes vel knapt mennesker som er høyere på pæra en nettopp dem. De sprenger seg jo selv i lufta for å vise hvor sikre de er. Ofte med å ta med seg noen uskyldige i slengen slik at de får ekstra "cred" hos guden sin. At noen ateister er frekke i kjeften er ikke så ille i forhold. (Og for de som bruker "argumentet" med at nazister og kommunister er ateister, så ser jeg også på disse som religiøse da ideologi er så å si det samme som religion.) Å være ateist og og være religiøs er derfor ikke motsetninger til hverandre. "Ateist" betyr bare gudløs. Anonymkode: 1b71e...4f7 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For det gjør ikke religiøse?😂 Finnes vel knapt mennesker som er høyere på pæra en nettopp dem. De sprenger seg jo selv i lufta for å vise hvor sikre de er. Ofte med å ta med seg noen uskyldige i slengen slik at de får ekstra "cred" hos guden sin. At noen ateister er frekke i kjeften er ikke så ille i forhold. (Og for de som bruker "argumentet" med at nazister og kommunister er ateister, så ser jeg også på disse som religiøse da ideologi er så å si det samme som religion.) Å være ateist og og være religiøs er derfor ikke motsetninger til hverandre. "Ateist" betyr bare gudløs. Anonymkode: 1b71e...4f7 Okey. Det er forskjell på å være ekstrem muslim, ekstrem kristen. Og det å tro på at vi har en sjel😉 Eller tro på at mirakler kan skje helt plutselig rett foran deg😉 Anonymkode: f130a...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: "Ateist" betyr bare gudløs. Nei, det er i grunn bred enighet om at det betyr mer enn som så. "Ikke-troende" er en ting, "ateist" er en annen. Uansett, det er noen som er smartere enn andre og har behov for å vise det. Anonymkode: d30ef...8ba
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Okey. Det er forskjell på å være ekstrem muslim, ekstrem kristen. Og det å tro på at vi har en sjel😉 Eller tro på at mirakler kan skje helt plutselig rett foran deg😉 Anonymkode: f130a...cc5 Ja, det er helt klart det. Også har vi oss som tror på det som er virkelig, som nok faller i en egen kategori. At det vi helt plutselig ser rett foran oss har en begrunnelse med rot i vitenskap. Anonymkode: d30ef...8ba 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #20 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er i grunn bred enighet om at det betyr mer enn som så. "Ikke-troende" er en ting, "ateist" er en annen. Uansett, det er noen som er smartere enn andre og har behov for å vise det. Anonymkode: d30ef...8ba Opplever veldig ofte at de som skal vise at de er smartere enn andre, egentlig er de minst reflekterte og smarte. Anonymkode: 9380f...456 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå