Gå til innhold

Hvilke aksjer/find er det smart å investere i nå om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har peiling?

Anonymkode: e80b3...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

- Globale indeksfond.

- "Trygge" selskaper som ikke blir like påvirket av kriser, f.eks Orkla (alle må jo ha mat, selv i kriser)

- Teknologiaksjer (dette innebærer mest risiko, men f.eks apple vil jo trolig fortsette å gjøre det bra når krisen er over).  

Anonymkode: 2d5bf...efc

AnonymBruker
Skrevet

Marjihuanabransjen

Anonymkode: fc053...8a0

Gjest Lasox
Skrevet (endret)

Orkla og Europris er uten tvil de mest fornuftige selskapene. Orkla har jo snart utsolgt for nesten alle varene sine ifølge kolonial.no Så det viser jo hvor stort pågang det er for å handlet slik type mat som Orkla lager slik som hermetikk-middager osv. og de lager mange av de tingene vi har i norske matbutikker og dem er i svært liten grad påvirket av krisen, og Orkla arbeider hardt med å utvide kapasiteten sin i disse dagene.

Europris er jo også en av de få selskapene som er åpne disse dagene, og begge disse to vil ha nesten doblet omsetning i disse dagene og dermed vil dem få mindre gjeldsbelastning om de forsetter samme veien kontra alle de andre selskapene som er stengt. De vil jo få økt gjeldsbelastningen sin betraktelig under disse tidene her og det vil påvirke resultatet deres negativt lang tid fremover. 

Til info: "Det er foreløbig kun èn EuroPris butikk som er stengt pga. Covid-19. Men, det burde ikke påvirke noe spesielt." Vil også minne om at direkteavkastningen for utbytte som er iløpet av de to neste mnd. er tilsammen 10% på de to selskapene. 3% ca og 7,5% ca.

Skjønner meg ikke på nordmenn som investerer i de andre selskapene. Greit nok at det er høy-risiko og det sies at det høy risiko = høy gevinst, men det er ikke i dette tilfellet med mindre landet åpnes straks igjen. Da mener jeg det er galskap at man kjøper andre selskaper som er påvirket av lock-down!

Mange bedrifter vil gå konkurs pga. de vil ikke få inntekt til å dekke gjelden sin, husleie osv. mange som har dårlig med cash som tåler dårlig så lang lock-down. Det eneste jeg er usikker på er om oljeselskapene har det så dårlig som det skal ha det til. Greit nok at oljeprisen har sunket betraktelig, men husk at det handles som oftest i dollar og kronen vår har jo kollapset. Så der er det lite spørsmålstegn? Det har mye å si hvilken valuta de har i gjeld.

Personlig tror jeg det vil være lengre lock-down enn den 26. mars (først antatt) pga. at det er så store mørke tall i landet og pga. man ser hvordan de andre landene har det, og dermed vil de to anbefalte selskapene bli en gullgruve til neste kvartalsrapport og utbyttene ihvertfall.

Apple vil jo også være en veldig sikker bedrift om ting begynner å normalisere seg etter en stund siden de har jo ekstrem stor sparegris. 

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Høyrisiko å starte sparing i fond/aksjer nå. Det er stor sannsynlighet for at bunnen ikke er nådd. Men hvis man har litt lengre perspektiv, kan man gjøre endel gode kjøp nå. Selv om de kanskje vil gå lengre ned (og ingen vet når bunnen vil komme), regner man med de vil gå opp igjen på sikt, og da har man kjøper aksjer på «salg». Man må da passe på å kjøpe aksjer i bunnsolide selskap som ikke går konkurs. Jeg har snust på selskaper som Equinor, Gjensidige, DNB, Orkla, Aker BP og Storebrand i det siste. Har lagt inn et par kjøpsordrer som ligger klare når markedet synker enda mer. 

Vær klar over at elendig kronekurs gjør det dyrt å kjøpe seg inn i fond i andre valutaer om dagen. Personlig har jeg kvittet meg med 60% av fondene (gjorde det heldigvis ganske tidlig i nedgangen), og kommer til å avvente å kjøpe meg inn i fond igjen til koronasituasjonen har roet seg. Noe som kan ta en stund. Det ligger an ting at ting kan eksplodere i USA snart. 

Anonymkode: 8c822...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Ellers er jeg enig i det Lasox skriver. 
Orkla er et av de få selskapene på Oslo Børs som ikke har stupt den siste måneden, og er generelt en trygg havn i urolige tider - mat må man ha! 
Ellers kan du jo spekulere i hvilket legemiddelfirma som klarer å lage den første vaksinen. 😜 
Ringvirkningene av lockdown i mange land vil vi nok merke i lang tid framover. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før ting snur. Jeg tror det er lurt å sitte litt på gjerdet med cash akkurat nå - og i alle fall kjøpe seg inn gradvis over tid (på vei ned). 
Men oppsiden vil sannsynligvis være god - på sikt! 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyrisiko å starte sparing i fond/aksjer nå. Det er stor sannsynlighet for at bunnen ikke er nådd. Men hvis man har litt lengre perspektiv, kan man gjøre endel gode kjøp nå. Selv om de kanskje vil gå lengre ned (og ingen vet når bunnen vil komme), regner man med de vil gå opp igjen på sikt, og da har man kjøper aksjer på «salg». Man må da passe på å kjøpe aksjer i bunnsolide selskap som ikke går konkurs. Jeg har snust på selskaper som Equinor, Gjensidige, DNB, Orkla, Aker BP og Storebrand i det siste. Har lagt inn et par kjøpsordrer som ligger klare når markedet synker enda mer. 

Vær klar over at elendig kronekurs gjør det dyrt å kjøpe seg inn i fond i andre valutaer om dagen. Personlig har jeg kvittet meg med 60% av fondene (gjorde det heldigvis ganske tidlig i nedgangen), og kommer til å avvente å kjøpe meg inn i fond igjen til koronasituasjonen har roet seg. Noe som kan ta en stund. Det ligger an ting at ting kan eksplodere i USA snart. 

Selv om bunnen ikke er nådd så betyr ikke det at det er høy risiko i seg selv. Det betyr heller ikke at man ikke vil få en pen gevinst når hele situasjonen er avklart. La oss si et selskap pleide å ligge på 200, og så går den ned til 100 og du kjøper. Så går den videre ned til 50, men tilbake til f.eks. 150 når krisen er over, eller kanskje til og med opp mot 200. Da har du fortsatt tjent godt på det selv om du ikke traff bunn.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, jabx skrev:

Selv om bunnen ikke er nådd så betyr ikke det at det er høy risiko i seg selv. Det betyr heller ikke at man ikke vil få en pen gevinst når hele situasjonen er avklart. La oss si et selskap pleide å ligge på 200, og så går den ned til 100 og du kjøper. Så går den videre ned til 50, men tilbake til f.eks. 150 når krisen er over, eller kanskje til og med opp mot 200. Da har du fortsatt tjent godt på det selv om du ikke traff bunn.

Ja, noe jeg også skrev i innlegget. Men man kan ikke ha kort horisont, for ingen vet hvor lang tid det vil ta før det snur.

Skrevet

Ingen bør handle med kort tidshorisont. Det er ekstremt vanskelig å "time" markedet. Og ja, det kan ta tid før markedet stabiliserer seg igjen. Men generelt vil jeg si at man kan begynne å tenke å å kjøpe selskaper som man vet vil overleve, for det vil gå oppover igjen en eller annen gang.

Gjest Lasox
Skrevet
16 minutter siden, jabx skrev:

Ingen bør handle med kort tidshorisont. Det er ekstremt vanskelig å "time" markedet. Og ja, det kan ta tid før markedet stabiliserer seg igjen. Men generelt vil jeg si at man kan begynne å tenke å å kjøpe selskaper som man vet vil overleve, for det vil gå oppover igjen en eller annen gang.

Det er helt riktig! Det er fryktelig vanskelig å time markedet. Spesielt i disse dagene. Selskaper kan svinge med over 10% iløpet av noen få dager opp-og-ned. Viktig å tenke langsiktig når man skal handle nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...