Gå til innhold

Foreldrefradrag - antall barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått skattemeldingen, og der står jeg oppført med kr 33 000,- (omtrent) i foreldrefradrag og to barn. Men jeg har jo bare ett barn i barnehage, er ikke maksgrensen da 25 000,-?Yngste ble født i oktober 2019 og har selvsagt ikke hattbarnehageplass. Allikevel har jg fått fullt beløp som er beløp for eldste i barnehage, til fradrag?

Anonymkode: bd102...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har to barn så får du fradrag for to barn, uavhengig av om at det bare er ett som benytter barnehageplass. Du har to barn, da er vel maks fradrag 40,000 eller noe? Da får du mer fradrag for det barnet som går i barnehage fordi du har fått et barn til, selv om dette ikke går i barnehagen eller sfo.

Anonymkode: 491b1...15b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye du kan få i fradrag

Fradraget er begrenset til 25 000 kroner for ett barn og 15 000 kroner i tillegg for hvert barn utover det første. Du finner en oversikt over øvre grense for hvert år her.

anchor-icon.svgDu kan maksimalt få

Maksimalt foreldrefradrag er avhengig av antall barn du/dere har i den aktuelle aldersgruppen. Hvordan utgiftene fordeler seg mellom barna eller om det for ett eller flere av barna ikke er pådratt utgifter har ingen betydning. Har du for eksempel tre barn under 12 år kan du kreve fradrag for kostnader på kr 55 000 selv om hele beløpet gjelder pass og stell av bare ett av barna.

Anonymkode: 5b4c4...1da

• 2 år senere...
Gjest Bullabu
Skrevet

Får man fradrag om barnet er 13 år og ikke trenger pleie?

AnonymBruker
Skrevet
Bullabu skrev (31 minutter siden):

Får man fradrag om barnet er 13 år og ikke trenger pleie?

Nei, 13 år er ikke under 12 år.

Anonymkode: 1f2f0...00a

Skrevet

Nå må du bare jakte 7000kr til i kostnader til barnepass, så er du i mål. Har du omvei fra hus til jobb grunnet barnehagen? Omvei kan du føre som fradrag. Barnepass? Det kan du også føre fradrag for, så lenge det lar seg dokumentere med kontoutskrift eller slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...