NordicViking Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Ut fra et smittevernfaglig ståsted ser FHI for seg at de sterke virkemidlene vil vare i noen måneder fremover, før de gradvis slippes opp, sier områdedirektør for smittevern i FHI, Geir Bukholm. - Folk må være forberedt på at tiltakene fortsetter etter 26 mars, sier helseminister Bent Høie til Aftenposten mandag formiddag. ... Da ligger det vel i kortene at de iverksatte tiltakene fortsetter, sannsynligvis til over påske. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 De må vel holde det strengt til i hvert fall over påske, fordi påsketuristene og hyttefolket kommer tilbake fra ferien sin og så er en stor andel av dem smittet og trenger legehjelp etter det. Så kan man evaluere etter det. Er hva jeg tror. For påskefolket som ser på hytta som hellig de drar uansett hva de blir rådet til. Så lenge det ikke er forbudt som gir økonomiske konsekvenser, så drar de. Jeg tror det kommer til å bli en topp med smittede, syke og døde et par-tre-fire uker etter påsken er over. (og det er vel det som ble spådd for noen uker siden også? At det kommer en topp i mai og så etterhvert vil det flate ut?) Anonymkode: 7129d...944 2
stan Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Det blir sikkert flere runder også. Det neste året til effektiv vaksine er tilgjengelig. Samfunnet vil så smått komme igang igjen om noen uker. Men korona vil ikke være borte. Når så antall syke igjen øker vil det bli nye tiltak for å hindre spredning. Etterhvert vil jo de som er blitt friske forhåpentligvis være immune. Men det er vel i beste fall noen ti tusen som er det ved påsketider. Dette vil ta tid. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Hvis de tenker å ha skolene stengt i flere måneder slik at barna mister skolegangen, bør disse barna få kompensasjon for at de må gå skoleåret om igjen. Samtidig bør foreldrene få kompensasjon for at de får sparken fordi de ikke får gjort noe på jobben fordi de må passe små barn og ha hjemmekontor samtidig. Anonymkode: feb66...d1a 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvis de tenker å ha skolene stengt i flere måneder slik at barna mister skolegangen, bør disse barna få kompensasjon for at de må gå skoleåret om igjen. Samtidig bør foreldrene få kompensasjon for at de får sparken fordi de ikke får gjort noe på jobben fordi de må passe små barn og ha hjemmekontor samtidig. Anonymkode: feb66...d1a Hvem er det som skal betale denne kompensasjonen? Anonymkode: 96535...14d 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de tenker å ha skolene stengt i flere måneder slik at barna mister skolegangen, bør disse barna få kompensasjon for at de må gå skoleåret om igjen. Samtidig bør foreldrene få kompensasjon for at de får sparken fordi de ikke får gjort noe på jobben fordi de må passe små barn og ha hjemmekontor samtidig. Anonymkode: feb66...d1a Barn mister ikke skolegangen og ingen må gå skoleåret om igjen, de har "hjemmeskole"/nettbasert skole. Ingen får sparken fordi man eventuelt er tvunget til å jobbe noe redusert på grunn av situasjonen. Hvorfor så hysterisk? Se mulighetene, ikke begrensningene. Anonymkode: 94f90...add 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 Men strenge tiltak er ikke ensbetydende med stengte skoler og barnehager. Utereiseforbud, konsertforbud, arrangementsforbud osv er også strenge forbud og de tror jeg vil vare lenge. Anonymkode: eaad8...d6a 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som skal betale denne kompensasjonen? Anonymkode: 96535...14d De som har stengt skolene og fratok barna undervisning som de har krav på etter loven. Anonymkode: feb66...d1a 1
Prelunia Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de tenker å ha skolene stengt i flere måneder slik at barna mister skolegangen, bør disse barna få kompensasjon for at de må gå skoleåret om igjen. Samtidig bør foreldrene få kompensasjon for at de får sparken fordi de ikke får gjort noe på jobben fordi de må passe små barn og ha hjemmekontor samtidig. Anonymkode: feb66...d1a Se mulighetene istedenfor.. Jeg har små barn og en i skolealder. Jeg får nå hjulpet den største i over en time om dagen med temaer som JEG vet hun trenger mer øving i når minste sover formiddagsluren sin. Hun har allerede vist stor fremgang i matematikken som hun har slitt med for nå har jeg en større mulighet for å hjelpe henne.. Hun er jo ellers på skolen når det soves til vanlig. Eller sliten etter en full skoledag slik at det blir lite produktivt å jobbe en timre med matematikk. Dette har jeg laget en avtale med lærer om Så nå bruker hun tiden mer effektivt på matematikk framfor fag som KRL, som hun henger godt med i, som kunne vært tilfelle på skolen. Det handler om å se mulighetene hjemmeskole er, se mulighetene og lage avtaler/ kommunisere med lærer. Endret 23. mars 2020 av Prelunia 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn mister ikke skolegangen og ingen må gå skoleåret om igjen, de har "hjemmeskole"/nettbasert skole. Ingen får sparken fordi man eventuelt er tvunget til å jobbe noe redusert på grunn av situasjonen. Hvorfor så hysterisk? Se mulighetene, ikke begrensningene. Anonymkode: 94f90...add De har ingen nettbasert skole. Min venninne har andreklassing, jeg har førsteklassing og søsteren min har tredjeklassing. Det foregår ingen undervisning via nett her. Vi får program som vi foreldre skal gå gjennom på dagtid. Og levere oppgavene innen skoledagens slutt. Samtidig skal vi jobbe. Jeg har heller ikke råd til å jobbe redusert. Anonymkode: feb66...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, Prelunia skrev: Se mulighetene istedenfor.. Jeg har små barn og en i skolealder. Jeg får nå hjulpet den største i over en time om dagen med temaer som JEG vet hun trenger mer øving i når minste sover formiddagsluren sin. Hun har allerede vist stor fremgang i matematikken som hun har slitt med for nå har jeg en større mulighet for å hjelpe henne.. Hun er jo ellers på skolen når det soves til vanlig. Dette har jeg laget en avtale med lærer om Så nå bruker hun tiden mer effektivt på matematikk framfor fag som KRL, som hun henger godt med i, som kunne vært tilfelle på skolen. Det handler om å se mulighetene hjemmeskole er, se mulighetene og lage avtaler/ kommunisere med lærer. Vel, i motsetning til deg er jeg ikke lærer. Anonymkode: feb66...d1a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, Prelunia skrev: Se mulighetene istedenfor.. Jeg har små barn og en i skolealder. Jeg får nå hjulpet den største i over en time om dagen med temaer som JEG vet hun trenger mer øving i når minste sover formiddagsluren sin. Hun har allerede vist stor fremgang i matematikken som hun har slitt med for nå har jeg en større mulighet for å hjelpe henne.. Hun er jo ellers på skolen når det soves til vanlig. Dette har jeg laget en avtale med lærer om Så nå bruker hun tiden mer effektivt på matematikk framfor fag som KRL, som hun henger godt med i, som kunne vært tilfelle på skolen. Det handler om å se mulighetene hjemmeskole er, se mulighetene og lage avtaler/ kommunisere med lærer. Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe😉 Så bra at datteren din takler bedre matematikken Anonymkode: 049a8...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn mister ikke skolegangen og ingen må gå skoleåret om igjen, de har "hjemmeskole"/nettbasert skole. Ingen får sparken fordi man eventuelt er tvunget til å jobbe noe redusert på grunn av situasjonen. Hvorfor så hysterisk? Se mulighetene, ikke begrensningene. Anonymkode: 94f90...add Her blei far permitert og så sakt opp fordi han måtte bli hjemme med barna. De så seg ikke villig til å ta dette tapet over lengre tid. Det gjelder fem andre på samme arbeidsplass med barn. De uten barn jobber forsatt. Hadde vi hatt penger nok kunne vi fulgt opp dette med advokat, men det får vi ikke gjort. Anonymkode: 424e3...ada
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blei far permitert og så sakt opp fordi han måtte bli hjemme med barna. De så seg ikke villig til å ta dette tapet over lengre tid. Det gjelder fem andre på samme arbeidsplass med barn. De uten barn jobber forsatt. Hadde vi hatt penger nok kunne vi fulgt opp dette med advokat, men det får vi ikke gjort. Anonymkode: 424e3...ada Om far først ble permittert fordi han måtte være hjemme med barne, og så sagt opp av samme grunn (være hjemme med egne barn), så er det en sak for fagforeningen far er medlem av. Far har vel oppsigelsestid først? I oppsigelsestiden får mann lønn. Og på sluttoppgjøret utbetales feriepengene fra fjoråret pluss det som er opptjent i år frem til siste arbeidsdag. Fagforeningen først. Anonymkode: 1b546...5d4 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som har stengt skolene og fratok barna undervisning som de har krav på etter loven. Anonymkode: feb66...d1a De er ikke fratatt undervisning. De får undervisningen hjemme og/eller på nett. Anonymkode: 7d613...123 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er ikke fratatt undervisning. De får undervisningen hjemme og/eller på nett. Anonymkode: 7d613...123 Nei, det får de ikke. Lærere her har laget et program på et ark som foreldre og barns må finne ut av selv. Anonymkode: feb66...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ingen nettbasert skole. Min venninne har andreklassing, jeg har førsteklassing og søsteren min har tredjeklassing. Det foregår ingen undervisning via nett her. Vi får program som vi foreldre skal gå gjennom på dagtid. Og levere oppgavene innen skoledagens slutt. Samtidig skal vi jobbe. Jeg har heller ikke råd til å jobbe redusert. Anonymkode: feb66...d1a Slik er det med mellomste her også. Eldstemann har PC, så de har undervisning via nett. I tillegg har jeg en treåring. Og hjemmekontor... Jeg er enig i at å følge opp småskolebarn og jobb ikke er enkel, men du har rett på omsorgspermisjon. Du trenger ikke jobbe redusert og gå ned i inntekt. Anonymkode: 7d613...123
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det får de ikke. Lærere her har laget et program på et ark som foreldre og barns må finne ut av selv. Anonymkode: feb66...d1a Ja - og det er undervisning. Klart det blir mer jobb på foreldrene, jeg har det akkurat sånn med tredjeklassingen selv. Men barna får undervisning. De er ikke fratatt den. Anonymkode: 7d613...123 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #20 Skrevet 23. mars 2020 Uteliv, konserter og idrett vil holdes stengt i lang tid. Alle med symptomer eller mistanke må i karantene. Utstrakt bruk av hjemmekontor vil fortsette. Men stengte barneskoler og barnehager? Det må nesten åpne så fort som mulig. La ekspertisen styre tiltakene, ikke populister som bøyer av for de uvitende massene Anonymkode: f77eb...dca
Anbefalte innlegg