AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Del Skrevet 23. mars 2020 Jeg kjøpte min første leilighet for 6 måneder siden. I dag kom skattemeldingen og jeg skjønner lite. Leiligheten var taksert til 1.7 og jeg fikk den for takst. Jeg bor i borettslag og betaler derfor ikke eiendomsskatt (tror det går gjennom fellesutgiftene) I skattemeldingen står det at beregnet markedsverdi på boligen min er 2,2 millioner. Altså 500 000 mer enn jeg kjøpte leiligheten for, for kun 6 måneder siden. Jeg tviler på at prisene har steget så mye på min leilighet. Bor utkanten av Bergen i et lite attraktivt strøk og leiligheten er langt fra nyoppusset. Skal jeg bry meg med å kontakte skatteetaten? Har dette noe å si for meg at de beregner verdien av boligen så høyt? Jeg betaler jo ikke eiendomsskatt, så har det noe å si å få det endret? Anonymkode: 24920...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wedding Skrevet 23. mars 2020 #2 Del Skrevet 23. mars 2020 Markedsverdien er summen som skattetaten mener er salgsverdi, formuesverdien, altså skattegrunnlaget skal ikke overstige 30% av markedsverdien, det betyr da selvfølgelig att dette har innverknad på din formue. https://www.skatteetaten.no/sok/?q=markedsverdi+bolig&se=16614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Del Skrevet 23. mars 2020 Er det fellesgjeld på leiligheten? Denne kommer i så fall i tillegg til taksten. Ellers har jeg lest at mange boliger kan ha fått beregnet en markedsverdi som er for høy, og da vil en takst være det som får rettet opp i dette. Praktisk så betyr det vel lite om du ikke har så store verdier at du får formueskatt, den slår inn ved 1,5 millioner i verdier. Anonymkode: e6186...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Del Skrevet 23. mars 2020 5 minutter siden, Wedding skrev: Markedsverdien er summen som skattetaten mener er salgsverdi, formuesverdien, altså skattegrunnlaget skal ikke overstige 30% av markedsverdien, det betyr da selvfølgelig att dette har innverknad på din formue. https://www.skatteetaten.no/sok/?q=markedsverdi+bolig&se=16614 Men jeg har gjeld på 1.3 og kjøpte bolig for 1.7. Har det noe å si når jeg har så mye gjeld uansett? Anonymkode: 24920...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #5 Del Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men jeg har gjeld på 1.3 og kjøpte bolig for 1.7. Har det noe å si når jeg har så mye gjeld uansett? Anonymkode: 24920...dd6 Ja, de vil jo fortsette å øke den. Så det vil jo ha massive utslag om 10-20-40 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Del Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det fellesgjeld på leiligheten? Denne kommer i så fall i tillegg til taksten. Ellers har jeg lest at mange boliger kan ha fått beregnet en markedsverdi som er for høy, og da vil en takst være det som får rettet opp i dette. Praktisk så betyr det vel lite om du ikke har så store verdier at du får formueskatt, den slår inn ved 1,5 millioner i verdier. Anonymkode: e6186...ecb Ja. 400 000 i fellesgjeld. Så markedsverdien inkluderer fellesgjelden på 400 000? Da høres det plutselig mer riktig ut Anonymkode: 24920...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Del Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Ja, de vil jo fortsette å øke den. Så det vil jo ha massive utslag om 10-20-40 år. Det var det jeg var litt redd for. Leiligheten er overhodet ikke verdt 2.2 Anonymkode: 24920...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wedding Skrevet 23. mars 2020 #8 Del Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har gjeld på 1.3 og kjøpte bolig for 1.7. Har det noe å si når jeg har så mye gjeld uansett? Anonymkode: 24920...dd6 Det er som AB over her skriver, har du formue over 1,5 mill. så har det betydning, har du mindre så spiller det ingen rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Del Skrevet 23. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. 400 000 i fellesgjeld. Så markedsverdien inkluderer fellesgjelden på 400 000? Da høres det plutselig mer riktig ut Anonymkode: 24920...dd6 Ja fellesgjelden er med i markedverdien, men den blir også trukket fra som annen gjeld på ligningen Anonymkode: e6186...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå