Gå til innhold

Hva menes med symptomfri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at jeg har gjennomgått covid-19-sykdom. Det begynte med sår hals i et par dager, deretter fulgte hodepine i flere dager samt en dag med hosting og tungpust i hvile midt i sykdomsforløpet. Ellers har jeg blitt lett andpusten ved aktivitet, og selv om jeg har vært kvitt de andre symptomene i snart 2 dager kjenner jeg fortsatt en ekkel følelse i brystet, må puste mye ved liten anstrengelse og klarer ikke å jogge som jeg gjorde før jeg ble syk (men bortsett fra dette føler jeg meg frisk og i stand til å trene). Har aldri vært syk på denne måten før.

Har jeg symptomer fortsatt, eller er dette ettervirkninger? FHI sier jo at «du bør isolere deg hjemme til ett døgn etter at du har blitt symptomfri»... Å få lungekapasiteten tilbake til normalen kan vel i verste fall ta lang tid? 

Jeg kan godt isolere meg noen dager til, men hva gjør jeg for eksempel hvis arbeidsgiver ringer og trenger at jeg kommer fysisk på jobb i morgen? Jeg vil jo gjerne bidra på jobb, men har jo heller ikke lyst til å utsette andre for smitte og tenker at vi alle burde følge FHIs retningslinjer.

Anonymkode: 1f831...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at jeg har gjennomgått covid-19-sykdom. Det begynte med sår hals i et par dager, deretter fulgte hodepine i flere dager samt en dag med hosting og tungpust i hvile midt i sykdomsforløpet. Ellers har jeg blitt lett andpusten ved aktivitet, og selv om jeg har vært kvitt de andre symptomene i snart 2 dager kjenner jeg fortsatt en ekkel følelse i brystet, må puste mye ved liten anstrengelse og klarer ikke å jogge som jeg gjorde før jeg ble syk (men bortsett fra dette føler jeg meg frisk og i stand til å trene). Har aldri vært syk på denne måten før.

Har jeg symptomer fortsatt, eller er dette ettervirkninger? FHI sier jo at «du bør isolere deg hjemme til ett døgn etter at du har blitt symptomfri»... Å få lungekapasiteten tilbake til normalen kan vel i verste fall ta lang tid? 

Jeg kan godt isolere meg noen dager til, men hva gjør jeg for eksempel hvis arbeidsgiver ringer og trenger at jeg kommer fysisk på jobb i morgen? Jeg vil jo gjerne bidra på jobb, men har jo heller ikke lyst til å utsette andre for smitte og tenker at vi alle burde følge FHIs retningslinjer.

Anonymkode: 1f831...d5e

Det er best om du blir hjemme til du ikke føler disse smertene lenger. Ikke verdt å spre viruset til andre mennesker fordi du har lyst til å dra på jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med denne. Jeg har hatt ekkel hoste og kjenner lungene når jeg puster siden 14 mars, og det går ikke vekk. Egentlig skal jeg på jobb senere denne uka, men om jeg ikke slutter å kjenne på dette bør jeg holde meg hjemme? Eller? Jeg vet ikke lengre. >_<

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har personalansvar og for de ansatte som er i samme situasjon som deg holder jeg hjemme. Du er ikke symptomfri dersom du fortsatt har tung pust, såre lunger eller "støle" lunger. 

Som arbeidsgiver vil jeg at alle som er syke skal holde seg lengst mulig vekk for å unngå å smitte resten av arbeidsstaben. Det er verre at 5 personer blir syk enn at 1 person er syk osv. 

God bedring:-) 

Anonymkode: b007f...7ba

• Liker 3
Skrevet

Du har symptomer fortsatt. Man kan være smittsom selv etter at symptomene er borte viser noen studier (tror jeg leste det i New York Times) så hold deg hjemme til etter du er symptomfri og vær forsiktig da og.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, LadyLemon skrev:

Enig med denne. Jeg har hatt ekkel hoste og kjenner lungene når jeg puster siden 14 mars, og det går ikke vekk. Egentlig skal jeg på jobb senere denne uka, men om jeg ikke slutter å kjenne på dette bør jeg holde meg hjemme? Eller? Jeg vet ikke lengre. >_<

Hold deg hjemme til du ikke har disse symptomene lenger. 

Anonymkode: 99df8...4e4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hold deg hjemme til du ikke har disse symptomene lenger. 

Håper sjefen min er enig.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, LadyLemon skrev:

Håper sjefen min er enig.

Han burde da være enig, men mindre du har en livsviktig jobb. I disse tider burde det være en selvfølge at sjefen lar deg være hjemme. Om du blir tvunget til å komme på jobb burde du i hvertfall ha på maske.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han burde da være enig, men mindre du har en livsviktig jobb. I disse tider burde det være en selvfølge at sjefen lar deg være hjemme. Om du blir tvunget til å komme på jobb burde du i hvertfall ha på maske.

Er lærer for de barna som har foreldre med livsviktige jobber, så livsviktig jobb by proxy.

Men joda, tror sjefen forstår, vi har bare en veldig liten arbeidsplass og jeg har en så liten fast stillingprosent at det utgjør en dag i uken nå som jeg ikke får noe ekstra, og dette blir andre uka på rad jeg må være hjemme. Bør kanskje snakke med legen min..

• Liker 1
  • Opprett ny...