Gå til innhold

Når ungene må på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen grunn til å måtte levere barna på skole nå som dette viruset herjer. Har mulighet til å ha de hjemme nå som vi må det, men barnevernet ringte oss å ba oss sende de av gårde da de har godt av å være med andre barn... Det var kun 4-5 elever på hele skolen og når vi har mulighet til å ha de hjemme og faktisk bør det, bør man jo det. 

Grunnen til at bv er inne er fordi barna har utfordringer/diagnoser.

Synes dette er merkelig. De eneste som skal levere barna nå på skolen er jo de som MÅ på jobb! 

Anonymkode: fb7c5...ebd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernsbarn har også rett på skole/bhgplass. 

Anonymkode: 045f6...ff7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da har de konkludert med at barna har det bedre på skolen enn hjemme. Det er en tungtveiende grunn som gir rett på plass.

Anonymkode: faa01...042

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernsbarn har også rett på skole/bhgplass. 

Anonymkode: 045f6...ff7

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 76176...c0c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har de konkludert med at barna har det bedre på skolen enn hjemme. Det er en tungtveiende grunn som gir rett på plass.

Det er bare tull. Hjemmeundervisningen har gått bra og skolen har ingen bekymringer for omsorgen for barna. Dette er kun et tullete påfunn fra bv. Greit at barn har godt av å være sosiale, men i disse dager skal man holde seg mest for seg selv for å ikke spre smitte videre. 

Synes det er helt unødvendig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 76176...c0c

Altså hvis barnevernet er inni bildet så mener de vel at barna ikke har det bra nok hjemme da.. 

Anonymkode: 2973e...750

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om barnevernet ringer dere så er det av god grunn.

Kun barn som ansees å ha det vanskelig hjemme/foreldre uten omsorgskapasitet tilbys plass.

Og dere har sannsynligvis det da.

Eventuelt at barna har stort behov for ekstraoppfølging.

Anonymkode: 8d7d7...9bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull. Hjemmeundervisningen har gått bra og skolen har ingen bekymringer for omsorgen for barna. Dette er kun et tullete påfunn fra bv. Greit at barn har godt av å være sosiale, men i disse dager skal man holde seg mest for seg selv for å ikke spre smitte videre. 

Synes det er helt unødvendig. 

Det er argumentert godt i henhold til barnevernsloven om barna dine er tilbudt skole- eller barnehagetilbud i disse dager.

Anonymkode: ae02f...8d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det blir for dumt av deg TS. Det er ikke rart i at mange dømmer foreldre hvor barna deres er involvert i BV, for du er et klassisk eksempel på en foreldre som nekter for at det er noe som helst galt i hjemmet og at BV er innblandet kun på grunn av barnas diagnoser. Sannheten er jo den at barna har utfordringer/diagnoser som dere som foreldre ikke klarer å håndtere riktig, og at dere evt ikke er flinke nok til å følge opp dette/viser interesse for å lære dere hvordan takle utfordringene best mulig.

Jeg har selv flere diagnoser, og datteren min kan ha arvet muligens en av de, men BV er ikke inne i bildet selvom.

Anonymkode: 48f67...fb0

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er åpnet for at det også kan gis et tilbud til barn kommunen mener trenger det, enten pga. diagnoser, omsorgssituasjonen e.l. I tillegg til de hvor begge foreldrene må dra på jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilbud om SFO i denne perioden fordi BV er inne. På grunn av diagnoser hos både barnet og meg, samt at jeg er 100% alene med henne, har jeg avlastning gjennom dem. Besøkshjem er satt i bero pga Covid-19, og all tidligere erfaring tilsier at jeg kommer til å bli utslitt. Utslitte mødre er verken trivelige eller forutsigbare, og jentungen har større behov for forutsigbarhet enn gjennomsnittet pga sin diagnose. 

Det er altså ingen som er bekymret for hvordan barnet har det hjemme, men alle - inkludert meg - er bekymret for hvordan hun vil få det hjemme om jeg blir utslitt. 

Nå takket jeg foreløpig pent nei, for det første klarer vi oss godt uten avlastning en stund, for det andre er det ingen andre barn som har søkt SFO i denne perioden. Men om/når den dagen kommer at jeg ser at det blir nødvendig, får vi SFO via BV.

Anonymkode: 97f7b...b24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det blir for dumt av deg TS. Det er ikke rart i at mange dømmer foreldre hvor barna deres er involvert i BV, for du er et klassisk eksempel på en foreldre som nekter for at det er noe som helst galt i hjemmet og at BV er innblandet kun på grunn av barnas diagnoser. Sannheten er jo den at barna har utfordringer/diagnoser som dere som foreldre ikke klarer å håndtere riktig, og at dere evt ikke er flinke nok til å følge opp dette/viser interesse for å lære dere hvordan takle utfordringene best mulig.

Jeg har selv flere diagnoser, og datteren min kan ha arvet muligens en av de, men BV er ikke inne i bildet selvom.

Denne syns jeg var dømmende av DEG. Det kan godt være TS har bedt barnevernet om hjelp i førsteomgang , kun for barnets beste, og bedre samarbeid med de ulike instansene , ikke nødvendigvis fordi hun ikke takler eller håndterer barnet sitt.  Hun skriver jo nettopp det at hun takler fint å ha barnet hjemme :) 

Anonymkode: ece22...2a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sa de ingenting om. Har de det bedre på skolen enn hjemme skulle de vært satt i fosterhjem da, ut fra den vurderingen. 

Det er jo frivillig, men de har anbefalt oss dette fordi de har godt av å være sammen med andre enn bare oss. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne syns jeg var dømmende av DEG. Det kan godt være TS har bedt barnevernet om hjelp i førsteomgang , kun for barnets beste, og bedre samarbeid med de ulike instansene , ikke nødvendigvis fordi hun ikke takler eller håndterer barnet sitt.  Hun skriver jo nettopp det at hun takler fint å ha barnet hjemme :) 

Anonymkode: ece22...2a2

Jeg dømmer de som er for låst i sin egen boble og ikke klarer å tenke ut i fra barnas perspektiv. Dersom TS selv er positiv til hjelp fra BV, burde hun ikke da være glad for at barnet hennes har krav på skoleplass nå i denne tunge tiden, slik at barnet kan fortsette å være i aktivitet både psykisk og fysisk? Tenker BV har tatt den avgjørelsen fordi de ser at en slik hverdag er bedre for barnet med de utfordringene/diagnosene barnet har istedenfor å skulle endre de gode rutinene.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen grunn til å måtte levere barna på skole nå som dette viruset herjer. Har mulighet til å ha de hjemme nå som vi må det, men barnevernet ringte oss å ba oss sende de av gårde da de har godt av å være med andre barn... Det var kun 4-5 elever på hele skolen og når vi har mulighet til å ha de hjemme og faktisk bør det, bør man jo det. 

Grunnen til at bv er inne er fordi barna har utfordringer/diagnoser.

Synes dette er merkelig. De eneste som skal levere barna nå på skolen er jo de som MÅ på jobb! 

Barn med spesielle behov får også et skoletilbud. Som noen har nevnt kan det fungere som avlastning for foreldre. Men, for noen barn med utfordringer kan det være viktig for utviklingen å få opprettholdt et tilbud, enten det gjelder trening/læring, sosialisering, rutiner osv. Kanskje kan et lengre opphold føre til et tilbakesteg som er vanskelig å ta igjen. Hva som er gjeldende for dere vet selvsagt ikke vi, men det kan jo hende barnevernet har rett her. Er du usikker på barnevernets vurdering, er det andre som har ansvar for oppfølging av barna dere kan be om råd hos? Behandlere e.l?

Anonymkode: 9c3be...6d5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dømmer de som er for låst i sin egen boble og ikke klarer å tenke ut i fra barnas perspektiv. Dersom TS selv er positiv til hjelp fra BV, burde hun ikke da være glad for at barnet hennes har krav på skoleplass nå i denne tunge tiden, slik at barnet kan fortsette å være i aktivitet både psykisk og fysisk? Tenker BV har tatt den avgjørelsen fordi de ser at en slik hverdag er bedre for barnet med de utfordringene/diagnosene barnet har istedenfor å skulle endre de gode rutinene.

Dette er et tilbud alle under BV får, uavhengig av situasjonen i familien. Altså alle fra de som undersøkes for relativt grov omsorgssvikt, til de som får avlastning i bakgrunn av særlig tyngende omsorg.

Altså trenger det ikke å være holdepunkter for at TS ikke yter god nok omsorg bare fordi de har fått tilbud om SFO. 

Anonymkode: 97f7b...b24

• Opprett ny...