Gå til innhold

Virker som samboer tror det er noe feil med meg siden jeg ikke har blitt gravid enda :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og samboeren min har hatt lyst på baby i flere måneder, og jeg sluttet på p-piller i oktober/november i fjor. Vi har regelmessig sex, selv om noen ganger så kan det går 2-3 dager imellom hver gang fordi vi er trøtte og slitne og bare ikke føler for det. Den ene måneden begynte jeg å være mye kvalm uten å forstå hvorfor, så vi begge begynte å lure på om jeg var blitt gravid, men da var jeg visst ikke det. Jeg har vært litt frem og tilbake med om jeg ønsker å være gravid/få baby nå eller vente litt, pga jeg ser jo hvor mye jobb det er nå når min søster har fått baby, men jeg vet at jeg ønsker det sterkt nå. Vi har stort hus, bil, begge har jobb, osv. Jeg får hele tiden spørsmål om når vi skal få barn av familie også😅 men jeg blir litt bekymra på om jeg kan bli gravid, og samboeren sier av og til sånn «du blir jo aldri gravid du, du burde sjekket om noe er gale med deg», så svarer jeg tilbake at det er ikke sikkert det er noe gale med meg, kanskje det er han det er noe gale med. Eller så er det ikke noe gale med noen av oss? Jeg har tenkt å kjøpe eggløsningstest for å se når jeg er mest fruktbar og så kan vi prøve når jeg er rundt eggløsning. Burde eller KAN jeg sjekke min fruktbarhet nå eller bør jeg vente etter å ha brukt eggløsningstest og at meg og samboer prøver sånn «skikkelig»? Vi har jo ikke «prøvd» nå i det siste, jeg går bare ikke på noen prevensjon og vi har sex flere ganger i uka. 

Anonymkode: 2ff22...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg og samboeren min har hatt lyst på baby i flere måneder, og jeg sluttet på p-piller i oktober/november i fjor. Vi har regelmessig sex, selv om noen ganger så kan det går 2-3 dager imellom hver gang fordi vi er trøtte og slitne og bare ikke føler for det. Den ene måneden begynte jeg å være mye kvalm uten å forstå hvorfor, så vi begge begynte å lure på om jeg var blitt gravid, men da var jeg visst ikke det. Jeg har vært litt frem og tilbake med om jeg ønsker å være gravid/få baby nå eller vente litt, pga jeg ser jo hvor mye jobb det er nå når min søster har fått baby, men jeg vet at jeg ønsker det sterkt nå. Vi har stort hus, bil, begge har jobb, osv. Jeg får hele tiden spørsmål om når vi skal få barn av familie også😅 men jeg blir litt bekymra på om jeg kan bli gravid, og samboeren sier av og til sånn «du blir jo aldri gravid du, du burde sjekket om noe er gale med deg», så svarer jeg tilbake at det er ikke sikkert det er noe gale med meg, kanskje det er han det er noe gale med. Eller så er det ikke noe gale med noen av oss? Jeg har tenkt å kjøpe eggløsningstest for å se når jeg er mest fruktbar og så kan vi prøve når jeg er rundt eggløsning. Burde eller KAN jeg sjekke min fruktbarhet nå eller bør jeg vente etter å ha brukt eggløsningstest og at meg og samboer prøver sånn «skikkelig»? Vi har jo ikke «prøvd» nå i det siste, jeg går bare ikke på noen prevensjon og vi har sex flere ganger i uka. 

Eksen sa rett ut til meg "det er hvert fall ikke noe galt med meg." Og han har ikke barn fra før så hvordan kan han vite det? 

Med ny fyr ble jeg gravid på første forsøk. 

Anonymkode: 491fc...f7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får først sjekket etter ett år med prøving. Altså faktisk prøving rundt EL.

Anonymkode: b84a1...f25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med eggløsningstester for å være sikker på at dere treffer eggløsning. 
Mange menn har vansker for å se at det kan være noe galt med de, men om dere treffer EL og du fortsatt ikke blir gravid etter noen mnd, så MÅ jo spermkvaliteten sjekkes også. 
Du får sette på dokumentar på NRK som handler om nedsatt fruktbarhet hos menn, og påse at han får det med seg. Tror det er en episode på folkeopplysningen blant annet som handler om det. 

Men det er jaggu ikke sikkert det er noe feil med noen av dere. 

Anonymkode: 53578...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte 2 år med nr 2. Ikke noe galt med hverken meg eller mannen. Men vi traff bare ikke på 😂 Husk, kun 1 av 5 blir gravid ved eggløsning. Det er derfor det blir kalt mirakel (nei, jeg er ikke kristen). Man skal treffe på AKKURAT! Og noen er selvfølgelig "mer" fruktbar enn andre. Vi er forskjellig. Jeg hadde KLIKKA om gubben hadde meldt noe sånn til meg... Sikker på at du vil ha barn med han? 🙈

Neste gang noen maser om dere ikke skal ha barn snart, smeller du bare tilbake: "Hvem vet? Det er ikke sikkert vi kan få barn sammen!". Det er tankeløst og frekt og si slikt til folk, uansett om det er familier, slekt eller venner. 

Anonymkode: 2d074...282

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med en slik holdning og innstilling hos mannen kommer det nok mange frustrerte innlegg fra deg her gjennom årene om dere får barn. 

Anonymkode: c37a1...3c3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ser noen har skrevet det over, men det vanlige er å få sjekket fertiliteten etter et år med prøving. 

Men jeg anbefaler deg å kjøpe den fertilitetsmonitor fra clearblue. Da registrerer du syklusen din og den kalkulerer hvilken periode du skal ta eggløsningstest.  Så får du opp når dine fruktbare dager, og den dagen du har eggløsning. 

Den hjalp oss veldig, ble mer avslappet av at den holdt styr. Litt dyrt for monotor og sånne testpinner, men nå er jeg blitt gravid for 2. gang med hjelp av den.

Lykke til med prøvingen 💖

Anonymkode: a59dc...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Du får si til samboeren din at de fleste prøver 6-12 måneder før de faktisk blir gravide, så han har ikke noe å stresse over eller klage over før dere har prøvd aktivt i ett år. Noen får det til på første forsøk, men det er langt i fra alle. 

Anonymkode: a047a...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: dccff...6b2

AnonymBruker
Skrevet

For det første, når man slutter på p-piller kan det ta noen måneder før systemet kommer skikkelig i gang igjen. For det andre, sex dagen før eller på eggløsningsdagen gir definitivt størst sannsynlighet for graviditet. Det er heller ikke slik at bare fordi man har sex på EL og alt er i skjønneste orden med begge så blir man gravid. Det er mye som skal klaffe for at det skal bli en befruktning som fører til levedyktig foster.

Veldig mange prøver over et halvt år uten å bli gravide, uten at det er noe galt. For mange tar det et år. Derav grunnen til at man må prøve et år før man kan søke hjelp. Og litt statistikk: Det er nøyaktig like stor sannsynlighet for at det er noe galt hos mannen som hos kvinnen.

Ja, man KAN sjekke fertilitet hos private klinikker, men ser ikke helt poenget etter bare noen måneders prøving. 

Jeg ville startet med å kartlegge EL, og satse på sex dagen før eller samme dag som EL. Og jeg vet ikke om det er humoristisk ment fra samboeren din sin side, men den innstillingen bør han kvitte seg med omgående om dere skal ha barn sammen. Jeg hadde aldri godtatt at min samboer kommenterte at det garantert måtte være noe galt med meg siden jeg ikke "klarte" å bli gravid i løpet av bare noen måneder...

Anonymkode: bfacd...f16

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen skal sjekke seg, så er det mannen. Billigere, enklere og raskere. Det er ofte hos mannen problemet ligger, så forstår ikke hvorfor han sier som han gjør. 

Anonymkode: 0a992...560

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2020 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: dccff...6b2

Jeg er 24, og samboeren er 25. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2020 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Du får si til samboeren din at de fleste prøver 6-12 måneder før de faktisk blir gravide, så han har ikke noe å stresse over eller klage over før dere har prøvd aktivt i ett år. Noen får det til på første forsøk, men det er langt i fra alle. 

Anonymkode: a047a...0c8

Har sagt det til han, så han vet det .. da fikk jeg til svar at ja noen blir jo gravide med en gang uten å prøve en gang, så sa jeg ja men det er forskjell på folk, noen blir gravide lett mens andre ikke. Synes det er irriterende og sårende at han sier det. Virker ikke som han forstår, eller så sier han det fordi han er så lei av at jeg ikje blir gravid. Og jeg har sagt at om noe skulle være gale så kunne det like så godt være han det var noe gale med. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis er jeg imot «dump ham!» utsagn på KG, men her må jeg nesten bare slå på stortromma.

DUMP HAM!!

Maken til usympatisk fyr, vil bli et monster av en far. Kanskje ikke mot barna, men mot barnemor. Ikke. Dropp. Gummien. Dra heller til Danmark alene.

Anonymkode: df75e...280

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2020 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Ser noen har skrevet det over, men det vanlige er å få sjekket fertiliteten etter et år med prøving. 

Men jeg anbefaler deg å kjøpe den fertilitetsmonitor fra clearblue. Da registrerer du syklusen din og den kalkulerer hvilken periode du skal ta eggløsningstest.  Så får du opp når dine fruktbare dager, og den dagen du har eggløsning. 

Den hjalp oss veldig, ble mer avslappet av at den holdt styr. Litt dyrt for monotor og sånne testpinner, men nå er jeg blitt gravid for 2. gang med hjelp av den.

Lykke til med prøvingen 💖

Anonymkode: a59dc...4b2

Oi den var veldig dyr ja, men absolutt verdt det om den dobler sjansen for å bli gravid som det står den skal. Bør jeg kjøpe en eggløsningstest i tillegg da? For å se når eggløsninger er? Det står at den viser de seks mest fertile dagene som er mer enn det eggløsningstestene gjør. 

Ts

Skrevet

Hvorfor diskutere hvem det er "noe galt" med? Det han være han, deg, begge eller ingen. Sim allerede nevnt, det kan ære vanskelig å få det til å klaffe. 

Jeg anbefaler natural sircle som mobilapp. Den fungerer somfertilitetsmonitor. Koster 7-800 kr året. Det å faktisk finne eggløsningen kan gjøre under. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...