Gå til innhold

Samfunnskritiske arbeidstakere må gå på jobb selv om de har symptomer/er i karantene

Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoVja/ansatte-i-matbutikk-slapp-karantene

Ellers vil ikke "hjulene gå rundt" som man sier i "disse coronatider". Har opplevd det samme på min arbeidsplass, 3 av oss ringte inn forrige uke, med vondt i hals, hodepine, tett nese og svimmel Ringte inn og fortalte vi var dårlige, men ble bedt om å komme på jobb da denne regelen ikke gjelder oss samfunnskritiske. Butikken kan jo være direkte farlig for eldre/syke da, hvis alle vi ansatte går rundt som smittebomber? Har heller ikke lov å bruke engangshansker i kassa lengre pga falsk trygghet. Vi har alle skrubbet hender så mange ganger daglig at de har slått sprekker, og jeg synes ikke det er særlig morsomt å stå der og ta imot sedler og få korona rett i blodåra. Heller ikke så kjekt å ekspedere kunder med blodige hender. Vi får mange spørsmål om hvorfor vi ikke bruker hansker for vår og kunders sikkerhet, men ledelsen står på sitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)
Akkurat nå, skruttveig skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoVja/ansatte-i-matbutikk-slapp-karantene

Ellers vil ikke "hjulene gå rundt" som man sier i "disse coronatider". Har opplevd det samme på min arbeidsplass, 3 av oss ringte inn forrige uke, med vondt i hals, hodepine, tett nese og svimmel Ringte inn og fortalte vi var dårlige, men ble bedt om å komme på jobb da denne regelen ikke gjelder oss samfunnskritiske. Butikken kan jo være direkte farlig for eldre/syke da, hvis alle vi ansatte går rundt som smittebomber? Har heller ikke lov å bruke engangshansker i kassa lengre pga falsk trygghet. Vi har alle skrubbet hender så mange ganger daglig at de har slått sprekker, og jeg synes ikke det er særlig morsomt å stå der og ta imot sedler og føle jeg får korona rett i blodåra. Heller ikke så kjekt å ekspedere kunder med blodige hender. Vi får mange spørsmål om hvorfor vi ikke bruker hansker for vår og kunders sikkerhet, men ledelsen står på sitt.

Skulle endre men siterte visst istedenfor.

Endret av 123 eller noe
AnonymBruker
Skrevet

? Jobber på sykehus, har vært hjemme i 1 uke med kraftig forkjølelse, fikk beskjed om å holde meg hjemme til jeg var frisk.

Anonymkode: 60185...305

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, skruttveig skrev:

Ellers vil ikke "hjulene gå rundt" som man sier i "disse coronatider". Har opplevd det samme på min arbeidsplass, 3 av oss ringte inn forrige uke, med vondt i hals, hodepine, tett nese og svimmel Ringte inn og fortalte vi var dårlige, men ble bedt om å komme på jobb da denne regelen ikke gjelder oss samfunnskritiske. Butikken kan jo være direkte farlig for eldre/syke da, hvis alle vi ansatte går rundt som smittebomber? Har heller ikke lov å bruke engangshansker i kassa lengre pga falsk trygghet. Vi har alle skrubbet hender så mange ganger daglig at de har slått sprekker, og jeg synes ikke det er særlig morsomt å stå der og ta imot sedler og få korona rett i blodåra. Heller ikke så kjekt å ekspedere kunder med blodige hender. Vi får mange spørsmål om hvorfor vi ikke bruker hansker for vår og kunders sikkerhet, men ledelsen står på sitt.

Forskjell på karantene og det å være syk. Er du syk skal du være hjemme til du har en symptomfri dag. 

Karantene er kun visst du har reist eller har vært i nærkontakt med noen som har fått påvist viruset.

Å ja, de kan bryte karantene reglene om du ikke har symptomer.

Her har du antagelig en egoistisk sjef som kun tenker på sin egen bemanning.

Hilsen en leder som er hjemme fra dagligvare jobben grunnet symptomer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Paw Patrol skrev:

Forskjell på karantene og det å være syk. Er du syk skal du være hjemme til du har en symptomfri dag. 

Karantene er kun visst du har reist eller har vært i nærkontakt med noen som har fått påvist viruset.

Å ja, de kan bryte karantene reglene om du ikke har symptomer.

Her har du antagelig en egoistisk sjef som kun tenker på sin egen bemanning.

Hilsen en leder som er hjemme fra dagligvare jobben grunnet symptomer.

Matforsyning regnes faktisk som kritisk som følger regjeringens liste:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner-fastsatt/id2693800/

Det er ikke helt tydelig hvem som skal ha mandat til å avgjøre hvem på jobb som er kritisk, men det er jo nærliggende å tro at det er nærmeste leder. 

Og jeg kan jo forstå det, for det handler jo ikke alltid om å være egoistisk. Dersom alle som har diverse symptomer (som ofte ikke dreier seg om korona) skal være hjemme, så blir jo samfunnet lagt ned. 

Anonymkode: 8d487...5e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg kan jo forstå det, for det handler jo ikke alltid om å være egoistisk. Dersom alle som har diverse symptomer (som ofte ikke dreier seg om korona) skal være hjemme, så blir jo samfunnet lagt ned.

Anonymkode: 8d487...5e4

Nei, da slutter vi å spre alle sykdommer, og så blir det mye færre som er borte.

Anonymkode: aa736...6f8

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, skruttveig said:

Vi har alle skrubbet hender så mange ganger daglig at de har slått sprekker, og jeg synes ikke det er særlig morsomt å stå der og ta imot sedler og få korona rett i blodåra. Heller ikke så kjekt å ekspedere kunder med blodige hender. Vi får mange spørsmål om hvorfor vi ikke bruker hansker for vår og kunders sikkerhet, men ledelsen står på sitt.

Hvis dere blir blodige på hendene virker det mot sin hensikt. Da kan dere ble smittet bare ved å få det på hendene siden det trenger inn gjennom sårene.

Anonymkode: aa736...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, skruttveig skrev:

Det er viktig å smøre hendene innimellom også. Og er håndsåpen for sterk, be om mildere såpe.

Anonymkode: 69d60...89d

Skrevet
3 timer siden, skruttveig skrev:

Sjefen er en idiot men det er jo det de ser etter når de finner kjøpmenn (hvor vanskelig er det å kaste råtne tomater? seriøst).

På Shell så jeg de bruker hansker. Idioter. Når butikkmederbeidere bruker hansker gir de faen i hygiene. Tar på mynter, tar på kunder, tar på alt. Jeg har hansker, det går bra. Hvis du kaster hanskene mellom hver gang du tar på varene vil du ha et helt hinnsides hanskeforbruk.

AnonymBruker
Skrevet

"Har heller ikke lov å bruke engangshansker i kassa lengre pga falsk trygghet."

Hva menes med dette, hvorfor er det falsk trygghet? 

Anonymkode: 85108...f1d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Har heller ikke lov å bruke engangshansker i kassa lengre pga falsk trygghet."

Hva menes med dette, hvorfor er det falsk trygghet? 

Anonymkode: 85108...f1d

Fordi de tar på alt mulig rart og sprer smitte. Værste jeg vet er bensinstasjonene som nå har startet med hansker. De bruker jo samme hanskene ALT FOR LENGE. Jævla svineri.

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Falsk trygghet = sløvere på håndvask, mener de. Må jo gå an å bytte hansker en gang hver halve time, det synes  jeg de bør ta seg råd til. Og jeg er et oppegående voksent menneske, jeg vet når man vasker hender, og at man ikke skal ta seg i ansiktet. Fikk ikke bruke medbrakte heller idag, og nei det er virkelig ikke bra med smitte i åpne sår.. får ikke mildere såpe, heller ikke håndkrem, må ordnes selv. Her ska alt spares på.. trodde virkelig ikke vi lå dårlig an med økonomien i bedriften slik folk jar  hamstret her.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, skruttveig skrev:

Falsk trygghet = sløvere på håndvask, mener de. Må jo gå an å bytte hansker en gang hver halve time, det synes  jeg de bør ta seg råd til. Og jeg er et oppegående voksent menneske, jeg vet når man vasker hender, og at man ikke skal ta seg i ansiktet. Fikk ikke bruke medbrakte heller idag, og nei det er virkelig ikke bra med smitte i åpne sår.. får ikke mildere såpe, heller ikke håndkrem, må ordnes selv. Her ska alt spares på.. trodde virkelig ikke vi lå dårlig an med økonomien i bedriften slik folk jar  hamstret her.

Men da må du smøre deg med fuktighetskrem. 

Folk vasker hender oftere, dersom de ikke bruker engangshansker. Med engangshansker blir slikt slurvet med. Så det blir en falsk trygghet, ja. 

Anonymkode: c0cc7...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk tenker jeg at du har for dårlig handhygiene til vanlig, dersom hendene dine har fått vaskesjokk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, skruttveig skrev:

For hendene dine så kjøper du en flaske Spenol. Det har dere sikker i butikken du jobber, og så smører du jevnt og trutt. Ansatte med blødende sår på hendene ville jeg umiddelbart snakket med butikksjefen om (jeg vet godt hvem butikksjefene i både min Rema, min Kiwi og min Coop Mega er).

Anonymkode: 6b667...386

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk tenker jeg at du har for dårlig handhygiene til vanlig, dersom hendene dine har fått vaskesjokk. 

Det var da litt av en tanke.Ja, om vasking hvert 10 min-kvarter er vanlig, er jeg dårlig på hygiene. Disse kuttene kommer jo først og fremst av åpning av pappesker, som man og gjør i butikken, ikke bare kasse og håndvask. Og ja, jeg MÅ vaske så ote da jeg mottar sedler og halvblaute pantelapper, ekspederer kunder son nyser i hånda si og legger varene opp på båndet. Vil ikke ha den dritten på hendene mine, korona eller ei.

• Opprett ny...