Gå til innhold

Schizoaffektiv eller Schizofreni? Hva er mest alvorlig diagnose??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Schizoaffektiv eller Schizofreni? Hva er mest alvorlig diagnose??

Anonymkode: 048a0...4bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig, ut ifra mennesker med disse diagnosene som jeg møter i jobben min, er at begge diagnoser er alvorlige, men at schizoaffektiv lidelse ofte fører med mer ustabilitet hos pasienten, i form av raskt skiftende stemningsleie og hyppighet av psykoser/vrangforestillinger. Jeg har ikke noe forskning å vise til, men dette er mine erfaringer og observasjoner som ansatt i psykiatrien -  mine erfaringer tilsier at schizoaffektiv lidelse er "mest alvorlig". 

Anonymkode: 98936...53b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk shizoaffekt diagnosen når jeg var yngre av flere psykologer og psykiatere. Og jeg visste de generaliserte veldig. Det var rusen som gjorde at jeg ble psykotisk og fjern. Når jeg sluttet med rus, så ble det bedre. 

Trenger ikke være alvorlig. Jeg var snill som et lam.

Anonymkode: 50195...dfd

• Liker 1
Skrevet

Schizofreni regnes for mer alvorlig, den har dårligere prognose. Schizoaffektiv lidelse ligger nærmere bipolar 

Skrevet

Schizoaffektiv lidelse er en stemningslidelse som er en blanding av schizofreni og bipolar lidelse. Det er vanskelig å bedømme hvilken som er mest alvorlig. Det kommer vel an på grad og funksjonsnivå, samt hyppighet av mani/psykose og innleggelser.

AnonymBruker
Skrevet

Den med hyppigst psykoser og ustabilitet. Schizoaffektiv. Mange schizofrene er stabile og går på effektive medisiner så de ikke får psykoser 

Anonymkode: 43774...5c5

• Liker 1
Skrevet

Her skriver Ulrik malt om schizoaffektiv lidelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...