AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Har ei jente på 9 år. Et eksempel: min datter ønsker å leke med Mari og Hanne. Men, Hanne er ikke så god venn med Mari, så hun har da min datter og Ida hun leker med. Ida har Hanne og Marte som lekevenn osv. Det blir jo flere involvert. Men, er det ok, så lenge alle holder seg til sine to faste venner, og kun én venn på besøk av gangen? Syns det er litt vanskelig å forstå hva som er innafor og ikke. Anonymkode: b530a...03c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Jeg tror de mener at barna bør ha en eller to faste, og forholde seg til kun dem. Så da gjelder det såklart motsatt også, at den samme vennen har kun den ene. Det er sagt at de bør forholde seg til kun hverandre, og helst leke utendørs og holde avstand og ikke henge oppå hverandre osv. Ellers vanlige hoste/hygieneregler. Så om man vil gjøre det enklest mulig er kanskje det greieste å holde seg til kun 1. Så blir det ikke så mye krøll med hvem som vil leke med hvem . Anonymkode: 9d09b...269 3
Ulrikke Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 En til to faste. Ikke at hver av de tre leker med hver sine to andre. Da blir det for mange. Vår 14-åring har to venninner hun har gått tur med et par ganger i løpet av denne uka. De tre omgås ingen andre enn familiene sine og hverandre. Vi foreldre har blitt enige om at det er "taktikken". I ditt tilfelle TS hadde jeg holdt meg til en.... Og bedt om at det var gjensidig fra motparten. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 I teorien følger man "reglene" hvis man gjør det sånn, men jeg synes ikke det er innafor. Jeg synes det holder med én venn og at man da er enige om at de holder seg til kun hverandre. Sånn gjør vi det i alle fall. Begge her er enebarn. Søsken som er tett i alder trenger ikke andre lekevenner. Vi har valgt at vi voksne også omgås kun foreldrene til det barnet vårt barn leker med. De er ikke våre nærmeste venner (det er heller ikke barna for hverandre), men det er vi som "passer best sammen" akkurat nå, siden ingen av oss foreldre jobber utenfor hjemmet, og begge fedrene er i risikogruppe, noe som gjør det enklere for alle å stole på at vi er forsiktige. Anonymkode: e2477...bab 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 kun de 3 samme barna leker med hverandre A må leke med B og C B leke med A og C C med A og B B kan ikke droppe C, og leke med A og D. Anonymkode: 83932...421 5
Behappy Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 Altså her mener jeg at bestemt atde ikke bør ha noen lekevenner. Jeg vet det ikke er det du spør om, men det kan uansett løse problemet ditt. De har vel vært tydelig på at det er helst søsken som er venner nå. Dette er kun for en kort tid og bør følges strengt opp av foreldre. Det er på den måten vi kan alle komme oss tilbake til hverdagen og kanskje redde noen liv. Jeg har tre barn. Hvis de tre barna har 2 venner hver da er jeg plutselig oppe i 6 familier som vi kan smitte eller omvendt. Tenk hvis de familiene igjen har tre barn som har 2 andre lekevenner hver. Hvis noen av deres foreldre igjen er tvungen til å benytte seg av offentlig transport... Jeg tenker dette er et regnestykke som tilsier at vi er dønn alene, fordi jeg savner vennene og jobben og det gjør de aller fleste av oss. 12
Kaisamaia Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 5 timer siden, Behappy skrev: Altså her mener jeg at bestemt atde ikke bør ha noen lekevenner. Jeg vet det ikke er det du spør om, men det kan uansett løse problemet ditt. De har vel vært tydelig på at det er helst søsken som er venner nå. Dette er kun for en kort tid og bør følges strengt opp av foreldre. Det er på den måten vi kan alle komme oss tilbake til hverdagen og kanskje redde noen liv. Jeg har tre barn. Hvis de tre barna har 2 venner hver da er jeg plutselig oppe i 6 familier som vi kan smitte eller omvendt. Tenk hvis de familiene igjen har tre barn som har 2 andre lekevenner hver. Hvis noen av deres foreldre igjen er tvungen til å benytte seg av offentlig transport... Jeg tenker dette er et regnestykke som tilsier at vi er dønn alene, fordi jeg savner vennene og jobben og det gjør de aller fleste av oss. Men alle har ikke søsken. 🙄 6
GammelKaktus Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 Vi har gjort det slik at mitt barn har en lekevenn som da er naboen , som og er hans bestevenn. Så nabogutten har og bare mitt barn som lekevenn. Vi mødre er begge alene så vi holder oss og til hverandre. Er jo strengt tatt bare tilfeldig at vi ikke rotet oss opp i samme type og at barna er søsken. Så vi tenker vi blir som en moderne familie, og det er mer enn godkjent. Vi er 4 som bare omgås hverandre, eneste gangen vi treffer andre er på butikk og da venter barna utenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 Min datter på 8 har kun vært inne, med den ene gangen jeg handler i uken. Jeg tar ingen sjanser. Men i beste fall, blir det å leke sammen med sin kusine. Men til og med det er litt idiotisk om det ikke er helt nødvendig. Anonymkode: d2efc...e9f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 7 timer siden, Kaisamaia skrev: Men alle har ikke søsken. 🙄 Og da er det kanskje disse barna som bør få ha 1-2 venner, mens de som har søsken kan klare seg uten. Anonymkode: 44cb1...896 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 13 timer siden, Behappy skrev: Altså her mener jeg at bestemt atde ikke bør ha noen lekevenner. Jeg vet det ikke er det du spør om, men det kan uansett løse problemet ditt. De har vel vært tydelig på at det er helst søsken som er venner nå. Dette er kun for en kort tid og bør følges strengt opp av foreldre. Det er på den måten vi kan alle komme oss tilbake til hverdagen og kanskje redde noen liv. Jeg har tre barn. Hvis de tre barna har 2 venner hver da er jeg plutselig oppe i 6 familier som vi kan smitte eller omvendt. Tenk hvis de familiene igjen har tre barn som har 2 andre lekevenner hver. Hvis noen av deres foreldre igjen er tvungen til å benytte seg av offentlig transport... Jeg tenker dette er et regnestykke som tilsier at vi er dønn alene, fordi jeg savner vennene og jobben og det gjør de aller fleste av oss. Det aner vi ingenting om! Ikke alle har søsken heller. Vi kan godt holde barnet vårt unna alle i 2 uker, men dette kan bli langdrygt. Anonymkode: 8e0c6...6e8 3
PepsiFlax Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 Helt ok å ha lekevenner. Det er absolutt ingen som prøver å STOPPE dette viruset, men å sinke det, så man ikke skal få situasjoner som i Italia hvor leger må velge hvem de skal behandle. Om vi sinker det nok, får legene her til å behandle alle som trenger det. Så man kan ikke se for seg en verden hvor ingen har kontakt med noen. I noen av dere sine sommerfuglverdener forstår jeg at det sikkert er helt perfekt å stenge seg inne i flere uker, men for mange her vil det være nødvendig å møte noen flere. Så slutt med pekefingeren og utropstegnene deres, takk. Ha de to faste, så går det nok greit 3
Vera Vinge Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 Vi praktiserer ingen lekevenner nå. Barna mine må bare leke med hverandre, men heldigvis er to av barna mine tette i alder og leker godt sammen. Om vi kun hadde hatt ett barn eller det var stor aldersforskjell mellom søsken eller søsken som ikke gikk godt sammen e.l, hadde jeg avtalt med én annen venn. Jeg hadde hvertfall ikke vært med på det opplegget ts nevner, med to som leker sammen og så leker de med andre igjen. Jeg syns vi alle skal gjøre det vi kan og møte andre kun når det faktisk er nødvendig. Og jeg tenker det ikke er tvingende nødvendig å treffe to andre, særlig ikke når de treffer andre igjen. Så jeg hadde snakket med foreldrene til disse barna om at enten så er det de tre, eller at ditt barn kun er med én av disse jentene akkurat de ukene her. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 1 fast her. 2 andre spør noen ganger om å få besøke men de får ikke. De er noe mer ustabile også. De kan plutselig ekskludere folk , Anonymkode: ccb26...4dc
Kaisamaia Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og da er det kanskje disse barna som bør få ha 1-2 venner, mens de som har søsken kan klare seg uten. Anonymkode: 44cb1...896 Det jeg mente, ja. 😊 Selv om jeg ikke før for mitt barn ennå. Men etter fredag skal jeg vurdere det. 😊
CAPS LOCK Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 15 timer siden, Behappy skrev: Altså her mener jeg at bestemt atde ikke bør ha noen lekevenner. Jeg vet det ikke er det du spør om, men det kan uansett løse problemet ditt. De har vel vært tydelig på at det er helst søsken som er venner nå. Hvem de? Ikke fagfolkene, men politikerne, som lar seg presse av media til å bestemme tiltak som ikke er hensiktsmessige. https://www.nrk.no/norge/who-radgiver_-hytteforbudet-er-bare-tull-1.14955158
LadyLemon Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 Eldste min har hatt 1 fast lekevenn ute, og nå kom venn 2 ut av karantene og skal være med. Men de tre skal holde seg til hverandre. Ikke flere.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 Min datter hadde 1 fast lekevenn den første uken. Så ble det tatt opp av moralpolitiet på foreldrenes facebookgrupper at det var totalt uansvarlig å la barna leke med andre nå, og noen skrev at de hadde observert den og den ute, og det gikk absolutt ikke an, de var sjokkerte over at foreldre kunne slippe barna ut av huset og gamble med andre folks liv. Så da ble det brått slutt på leken for min datter. 😞 Prøver du å komme med FHI sine råd, blir du sablet ned og sitter igjen med koronaskam. Anonymkode: d5708...482
Behappy Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det aner vi ingenting om! Ikke alle har søsken heller. Vi kan godt holde barnet vårt unna alle i 2 uker, men dette kan bli langdrygt. Anonymkode: 8e0c6...6e8 Jo mer isolerte vi er jo kortere vil denne perioden være. og i det store bildet er dette i en kort periode selv om dagene går sakte 1
Behappy Skrevet 23. mars 2020 #20 Skrevet 23. mars 2020 4 timer siden, CAPS LOCK skrev: Hvem de? Ikke fagfolkene, men politikerne, som lar seg presse av media til å bestemme tiltak som ikke er hensiktsmessige. https://www.nrk.no/norge/who-radgiver_-hytteforbudet-er-bare-tull-1.14955158 Helsedirektoratet sier at man kan være med 1-2 venner, men de anbefaler det ikke. Og det skal da være utendørs og med avstand
Anbefalte innlegg