Gå til innhold

Jobb i helsevesenet og koronasmitte med hjem.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Dere som jobber i helsevesenet eller andre steder der man er spesielt utsatt for koronasmitte, og har personer i hjemmet som er i risikogruppen for alvorlig koronainfeksjon. Tar dere spesielle hensyn hjemme eller på jobb? 

Anonymkode: 933e6...58d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger smittevernrutiner på jobb, arbeidsgiver SKAL sikre utstyr. Hvis ikke: nødverge.

Dusj m/ hårvask før hjemreise. 

Anonymkode: 25bc8...dad

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg skifter klær før jeg dra hjem og vasker hender når jeg kommer hjem er det liten sjans får å dra med smitte hjem. 

Anonymkode: cb0d8...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Følger normalt smittevern. Foreligger ikke tilfredsstillende smittevern; da går ikke jeg til aktuell pas. Ofrer ikke liv og helse-, der går grensen.

Anonymkode: fd077...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og er nok dømt til å treffe på noen med asymptomatisk korona som kommer inn for andre problemstillinger på et tidspunkt. Så jeg føler ærlig talt ikke det er håp for at jeg forblir smittefri. Dusjer etter jobb før jeg drar hjem. Ellers er det lite jeg kan gjøre annet enn å krysse fingrene. Vi har ikke lov til å bruke smittevernsutstyr uten mistanke om smitte. 

Anonymkode: 31c18...e62

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på legevakt, og er nok dømt til å treffe på noen med asymptomatisk korona som kommer inn for andre problemstillinger på et tidspunkt. Så jeg føler ærlig talt ikke det er håp for at jeg forblir smittefri. Dusjer etter jobb før jeg drar hjem. Ellers er det lite jeg kan gjøre annet enn å krysse fingrene. Vi har ikke lov til å bruke smittevernsutstyr uten mistanke om smitte. 

Kan jeg spørre hvilken kommune du jobber i? Jobber selv på legevakt/legebil og her kjøres fullt smittevern uansett.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Agurk skrev:

Kan jeg spørre hvilken kommune du jobber i? Jobber selv på legevakt/legebil og her kjøres fullt smittevern uansett.

Bergen. Vi har egen kø for luftveissymptomer, der det brukes utstyr. Men akutt cor., brudd, kutt, osv får vi kun bruke utstyr på dersom "grunn til mistanke". Nå tester vi jo omtrent bare helsepersonell her i byen, så helt umulig å fange opp smittede uten symptomer når til og med de med symptomer tror de bare er litt tett og snufsete.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Du kan jo ikke vite om de har symptomer før de har henvendt seg til deg i luken? 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger smittevernrutiner på jobb, arbeidsgiver SKAL sikre utstyr. Hvis ikke: nødverge.

Dusj m/ hårvask før hjemreise. 

Hva mener du med nødverge?

Anonymkode: 2cc24...fb3

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dette jeg tenker også. Jeg jobber på sykehus med nær pasientkontakt og vi bruker ikke smittevernsutstyr på alle pasienter. Jeg tenker også på asymptomatisk smitte.. 

Anonymkode: 933e6...58d

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på institusjon med brukere som krever både stell og mye nærkontakt. De er også inn og ut av institusjonen uten at vi kan holde dem igjen. Vi får ikke så mye som et munnbind. Hansker og sprit har vi nok av da...

Anonymkode: 39277...628

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Agurk skrev:

På alle pasienter? Uansett?

Anonymkode: 8f0a0...714

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Du kan jo ikke vite om de har symptomer før de har henvendt seg til deg i luken? 

Hva mener du med nødverge?

Beskytte seg selv mot smitte framfor å yte helsehjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen i risikogruppen i husstanden. Løser det derfor slik at den som ikke er i helsevesenet ikke har kontakt med noen andre, følger reglene for karantene, slik at vi ikke vil smitte videre. 

I en annen familie vi kjenner har personen som er i risikogruppen isolert seg på hytta. Det er lov i en slik situasjon. 

I en tredje familie har besteforeldre isolert seg med barnebarn. Mens foreldrene (begge veldig utsatt på jobb) jobber. 

Alle vi er inneforstått med at vi er veldig eksponert for smitte, og vil få dette. Men synes det er en selvfølge at vi som er relativt unge og friske står på det vi kan akkurat nå. 

Anonymkode: 6a30b...d28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener vi i helsevesenet burde nekte å komme på jobb om der ikke er nok smittevernutstyr. Ja, det vil gå utover pasientene, men hva om vi drar med smitte hjem? Smitter familie eller oss selv. Da kan heller ikke vi foreløpig friske møte på jobb siden vi også er syke. Og da blir det enda færre til å dekke bemanningen. Jeg tror det eneste som hjelper er at helsepersonell / andre med sammfunnskritiske jobber som blir "tvunget" på jobb uten tilstrekkelig smittevern, burde stå sammen. Vi må vise Norges befolkning hvilke forferdelige vilkår vi har på jobb. Det er vi som står i det og vi som blir utsatt. Det er ikke greit! Kanskje Norges befolkning da vil se hvorfor vi f.eks streiker og ikke vil møte på jobb. Er det samme som jeg har hørt flere si, en brannmann går ikke inn i flammene uten riktig utstyr. Så hvorfor skal vi gjøre det?

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Hva med de som kun har en butikkjobb? Dere har vel tilogmed signert en ed? Merkelig holdning, når man tilogmed har utdannet seg som det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehus,  men tenker at de som jobber i butikk er mer utsatt.

Vi kjenner jo til smitten, og har verneutstyr.

Anonymkode: c2277...00a

• Opprett ny...