AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #41 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, Ian skrev: Å! En vaskekte jedi. Hvordan gikk det til slutt? Det finnes ingen som sier: jeg vet det ikke finnes noe mer. Det går vel ikke ann!? Det er ingen som vet det! Er det mulig.. folk tror at det ikke finnes noe mer, men å vite det går ikke ann. Anonymkode: 391a7...62d
Ian Skrevet 22. mars 2020 #42 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det finnes ingen som sier: jeg vet det ikke finnes noe mer. Det går vel ikke ann!? Det er ingen som vet det! Er det mulig.. folk tror at det ikke finnes noe mer, men å vite det går ikke ann. Anonymkode: 391a7...62d Jo, vi vet hva som skjer når man dør. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #43 Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, Ian skrev: Jo, vi vet hva som skjer når man dør. Det finnes ingen beviser for det så det vet du ikke. Men du kan tro. Anonymkode: 391a7...62d
Chiyo Skrevet 22. mars 2020 #44 Skrevet 22. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke viktig å vite om det er noe mer eller om vi bare dør så er alt svart?😰 Anonymkode: 391a7...62d Akkurat det er en dum grunn til å være religiøs. Jeg vil aldri forstå de som er religiøse bare fordi de ikke kan akseptere døden, eller de som tror at de trenger en hellig bok for å være en god person. 3
Chiyo Skrevet 22. mars 2020 #45 Skrevet 22. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Istedenfor å benekte at det finnes noe der ute. Prøv å be en bønn? Jeg kjenner en som var ateist som ba for første gang. Det han ba om var å få bevis for at det finnes noe mer. Da traff han en sjel fra tidligere liv. Umulig å ikke kjenne igjen altså. Kan ikke folk som er nyskjerrig bare prøve hvis dere vil? Istedenfor å kritisere alle andre? ps jeg er ikke personlig kristen. Men tror på det gode og den gode kraften, og bønn. Anonymkode: 391a7...62d Seriøst? Hva med alle de som har vært religiøs og som har blitt ateister? Tror du ikke de har bedd en god del bønner i livet sitt? 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #46 Skrevet 22. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe bedre å gjøre for tiden. Anonymkode: 391a7...62d Tror dette er det ærligste svaret jeg har lest på KG 😂 Men, fra spøk til alvor. For min egen del gir tro meg ingenting. I mitt "verdensbilde" er tro og religion skyen med mygg som svermer der du ligger og dormer i hengekøya. Irriterende, inngripende og kan gjøre de triveligste ting uutholdelig. Ser derfor ingen grunn til å oppsøke det. Anonymkode: 1325f...33b 3
Ian Skrevet 22. mars 2020 #47 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror dette er det ærligste svaret jeg har lest på KG 😂 Men, fra spøk til alvor. For min egen del gir tro meg ingenting. I mitt "verdensbilde" er tro og religion skyen med mygg som svermer der du ligger og dormer i hengekøya. Irriterende, inngripende og kan gjøre de triveligste ting uutholdelig. Ser derfor ingen grunn til å oppsøke det. Anonymkode: 1325f...33b Myggnett. Også kalt sunt fornuft og rasjonel tankegang. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #48 Skrevet 22. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dette er det ærligste svaret jeg har lest på KG 😂 Men, fra spøk til alvor. For min egen del gir tro meg ingenting. I mitt "verdensbilde" er tro og religion skyen med mygg som svermer der du ligger og dormer i hengekøya. Irriterende, inngripende og kan gjøre de triveligste ting uutholdelig. Ser derfor ingen grunn til å oppsøke det. Anonymkode: 1325f...33b Hehe. Fint du likte det😉 Anonymkode: 391a7...62d
HelenSk Skrevet 22. mars 2020 #49 Skrevet 22. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke viktig å vite om det er noe mer eller om vi bare dør så er alt svart?😰 Anonymkode: 391a7...62d Det plager ikke meg å vite at alt bare blir svart. 1
Silva Pluvialis Skrevet 22. mars 2020 #50 Skrevet 22. mars 2020 (endret) Denne tråden var trist å lese. Det er vondt å se andre spotte, le og angripe troen. Jeg forstår ikke hvorfor folk gir Gud skylden for menneskers onde gjerninger? Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #51 Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, HelenSk skrev: Det plager ikke meg å vite at alt bare blir svart. Vel, det er nok bare svart. Jeg har faktisk vært klinisk død. Har med. status "Gjenoppliving med positivt resultat", etter en hjertestans. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, men jeg berget hjernen. Har bare litt dårligere hørsel. Får stadig spørsmål om ikke jeg så det og det, om lyset og om jeg hørte stemmer. Heller ingen tunnell. Jeg må bare skuffe alle sammen med å si alt var totalt svart, for det var det. Har heller ikke fått noen forklaring på om hvor lenge jeg var død, og hvor lenge "nesten død". Våknet først en uke etterpå på sykehuset. Og har så absolutt ikke blitt religiøs etter opplevelsen. Anonymkode: 32e29...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #52 Skrevet 22. mars 2020 8 minutter siden, Gorilla skrev: Denne tråden var trist å lese. Det er vondt å se andre spotte, le og angripe troen. Jeg forstår ikke hvorfor folk gir Gud skylden for menneskers onde gjerninger? Jeg skylder ikke på venninnen min om et familiemedlem sier noe sårende f.eks.. Kan vi gi Gud skylden på et pandemi? Jeg trodde han liksom skal være allmektig. Anonymkode: 3c4cf...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #53 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er nok bare svart. Jeg har faktisk vært klinisk død. Har med. status "Gjenoppliving med positivt resultat", etter en hjertestans. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, men jeg berget hjernen. Har bare litt dårligere hørsel. Får stadig spørsmål om ikke jeg så det og det, om lyset og om jeg hørte stemmer. Heller ingen tunnell. Jeg må bare skuffe alle sammen med å si alt var totalt svart, for det var det. Har heller ikke fått noen forklaring på om hvor lenge jeg var død, og hvor lenge "nesten død". Våknet først en uke etterpå på sykehuset. Og har så absolutt ikke blitt religiøs etter opplevelsen. Anonymkode: 32e29...5fe Jeg er ikke religiøs selv, men klinisk død er egentlig ikke død. I vestlige land sier man som oftest at man er død... som i død død, når hjernen er død. Anonymkode: 3c4cf...a0a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #54 Skrevet 22. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på å tro på Gud, Tor, ånder, hekser eller nissen? Ingenting - det er overtro. Anonymkode: 442e8...444 Nei, dette er ikke riktig. Det er veldig stor forskjell på å tro på Gud og nissen. Universet oppsto ikke av seg selv. Det ble til gjennom Big Bang, men hva var «før» dette? Ingenting, sier fysikerne. Egentlig kan man ikke snakke om «før», ettersom tid og rom oppsto gjennom Big Bang, men dere forstår problemstillingen. Teologene og religionsfilosofene mener derimot at frembringelsen av et univers krever en forklaring. Forut for det skapte må det ha vært noe evig og uskapt, noe som ikke selv krever en forklaring. En første årsak, altså. Dette kan faktisk ikke fysikerne argumentere mot, for dét «ingenting» som var «før» dannelsen av universet må nødvendigvis bære i seg muligheten for å kunne frembringe et univers, universet er jo faktisk her, og da er denne årsaken nettopp ikke bare «ingenting». Kan vi si noe om universets første årsak? Det må være noe uskapt og evig, ellers får vi et nytt problem med å forklare hva som frembragte årsaken og hva som frembragte årsakens årsak et cetera ad infinitum. Denne årsaken må i tillegg inneha nok potensiell kraft til å kunne frembringe et univers, dvs alt som eksisterer. Det som har frembragt universet kan altså beskrives som evig, uskapt og allmektig (i den forstand at det har frembragt alt). Og da kjenner vi igjen Gud. Religionsfilosofi og teologi er vitenskapelige disipliner der nettopp slike spørsmål diskuteres, og der man prøver å utforske hvorvidt det er mulig å argumentere for Guds eksistens. Tro på nissen er på et helt annet nivå, det hører inn under folketro og kan ikke argumenteres for på noe plan. Anonymkode: 0a6db...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #55 Skrevet 22. mars 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke riktig. Det er veldig stor forskjell på å tro på Gud og nissen. Universet oppsto ikke av seg selv. Det ble til gjennom Big Bang, men hva var «før» dette? Ingenting, sier fysikerne. Egentlig kan man ikke snakke om «før», ettersom tid og rom oppsto gjennom Big Bang, men dere forstår problemstillingen. Teologene og religionsfilosofene mener derimot at frembringelsen av et univers krever en forklaring. Forut for det skapte må det ha vært noe evig og uskapt, noe som ikke selv krever en forklaring. En første årsak, altså. Dette kan faktisk ikke fysikerne argumentere mot, for dét «ingenting» som var «før» dannelsen av universet må nødvendigvis bære i seg muligheten for å kunne frembringe et univers, universet er jo faktisk her, og da er denne årsaken nettopp ikke bare «ingenting». Kan vi si noe om universets første årsak? Det må være noe uskapt og evig, ellers får vi et nytt problem med å forklare hva som frembragte årsaken og hva som frembragte årsakens årsak et cetera ad infinitum. Denne årsaken må i tillegg inneha nok potensiell kraft til å kunne frembringe et univers, dvs alt som eksisterer. Det som har frembragt universet kan altså beskrives som evig, uskapt og allmektig (i den forstand at det har frembragt alt). Og da kjenner vi igjen Gud. Religionsfilosofi og teologi er vitenskapelige disipliner der nettopp slike spørsmål diskuteres, og der man prøver å utforske hvorvidt det er mulig å argumentere for Guds eksistens. Tro på nissen er på et helt annet nivå, det hører inn under folketro og kan ikke argumenteres for på noe plan. Anonymkode: 0a6db...7fe Men det er ikke logisk å tro på noe bare fordi du ikke forstår hvordan verden ble til. Å bytte ut "jeg vet ikke" med "gud" hjelper oss ikke, så da kan man like så godt la være. Vi blir ikke klokere av å finne på forklaringer uten noe som helst bevis. Vitenskapen gir oss hypoteser som vi tester ut, noen ganger har man rett, noen ganger tar man feil, men man forsøker faktisk å finne ut av det. Religion er bare latskap. Man gidder rett og slett ikke å finne ut av de store spørsmålene, og man vil heller bare sitte på ræva og si "Gud gjorde det." Anonymkode: 3c4cf...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #56 Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan vi gi Gud skylden på et pandemi? Jeg trodde han liksom skal være allmektig. Anonymkode: 3c4cf...a0a Nei, sykdom er en del av livet på jorda. Dette er godt forklart i Bibelen. En dag skal Gud gjøre slutt på sykdom og død, men der er vi ikke enda. Anonymkode: ba093...fb4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #57 Skrevet 23. mars 2020 Jeg er ateist. Flere ganger gjennom mitt liv har jeg forsøkt å be hver kveld før jeg la meg. Resultatet? Jeg fikk aldri noen "åpenbaring", ingenting positivt skjedde (heller motsatt). Jeg vet ikke hvor du vil med å ønske at ateister skal forsøke å be? Det er ikke akkurat som om noe endrer seg. Det finnes ingen høyere makter, du er selv ansvarlig for dit eget liv. Anonymkode: 8da86...89e 4
natana Skrevet 23. mars 2020 #58 Skrevet 23. mars 2020 Det er kun en person i hele verden du kan tro på. Det er DEG SELV. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #59 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ateist. Flere ganger gjennom mitt liv har jeg forsøkt å be hver kveld før jeg la meg. Resultatet? Jeg fikk aldri noen "åpenbaring", ingenting positivt skjedde (heller motsatt). Jeg vet ikke hvor du vil med å ønske at ateister skal forsøke å be? Det er ikke akkurat som om noe endrer seg. Det finnes ingen høyere makter, du er selv ansvarlig for dit eget liv. Anonymkode: 8da86...89e Er du ateist trur du vel ikke på Gud eller at det er noen Gud, så naturligvis blir du ikke hørt da. Er man derimot villig til å endre seg og virkelig tror, blir du hørt. Anonymkode: ba093...fb4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #60 Skrevet 23. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke logisk å tro på noe bare fordi du ikke forstår hvordan verden ble til. Å bytte ut "jeg vet ikke" med "gud" hjelper oss ikke, så da kan man like så godt la være. Vi blir ikke klokere av å finne på forklaringer uten noe som helst bevis. Vitenskapen gir oss hypoteser som vi tester ut, noen ganger har man rett, noen ganger tar man feil, men man forsøker faktisk å finne ut av det. Religion er bare latskap. Man gidder rett og slett ikke å finne ut av de store spørsmålene, og man vil heller bare sitte på ræva og si "Gud gjorde det." Anonymkode: 3c4cf...a0a Det er tvert i mot veldig fornuftig å tro at universet har en årsak, at denne årsaken er evig og uskapt (for ellers flytter vi bare problemet et hakk bakover og må finne årsakens årsak etc) og at den er så mektig at den har frembragt et helt univers. For universet er jo her. Det er derimot irrasjonelt og helt latterlig å si at universet oppsto fra ingenting på grunn av ingenting. Alt det andre ved en religion kan være ulogisk, det er jeg helt enig i, som at Jesus gikk på vannet, Jesus gjenoppsto, Maria var en jomfru og engelen Gabriel åpenbarte koranen for Muhammed. Men dette er som oftest ikke det viktigste for en troende. Alle disse detaljene er myologiske og gir et rikere og dypere gudsbilde og verdensbilde, men min gudstro står og faller ikke på dette. Religion er ikke latskap. Jeg klarer ikke å la være å tro. Jeg ser ut på verden og ser en skapers verk. Jeg er akademiker og har tiltro til vitenskapen og dens metoder, men akkurat når det kommer til universets opprinnelse har religionsfilosofene foreløpig bedre kort på hånden enn fysikerne. Religionsfilosofi er forøvrig ikke latskap, men vitenskap. Jeg mener ikke å avspore tråden, jeg prøver bare å vise at det er mye fornuft i gudstro og at Gud kan finnes selv om man ikke får bønnesvar. Anonymkode: 0a6db...7fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå