Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tvert i mot veldig fornuftig å tro at universet har en årsak, at denne årsaken er evig og uskapt (for ellers flytter vi bare problemet et hakk bakover og må finne årsakens årsak etc) og at den er så mektig at den har frembragt et helt univers. For universet er jo her.

Det  er derimot irrasjonelt og helt latterlig å si at universet oppsto fra ingenting på grunn av ingenting. 

Alt det andre ved en religion kan være ulogisk, det er jeg helt enig i, som at Jesus gikk på vannet, Jesus gjenoppsto, Maria var en jomfru og engelen Gabriel åpenbarte koranen for Muhammed. Men dette er som oftest ikke det viktigste for en troende. Alle disse detaljene er myologiske og gir et rikere og dypere gudsbilde og verdensbilde, men min gudstro står og faller ikke på dette.

Religion er ikke latskap. Jeg klarer ikke å la være å tro. Jeg ser ut på verden og ser en skapers verk. Jeg er akademiker og har tiltro til vitenskapen og dens metoder, men akkurat når det kommer til universets opprinnelse har religionsfilosofene foreløpig bedre kort på hånden enn fysikerne.

Religionsfilosofi er forøvrig ikke latskap, men vitenskap.

Jeg mener ikke å avspore tråden, jeg prøver bare å vise at det er mye fornuft i gudstro og at Gud kan finnes selv om man ikke får bønnesvar.

Anonymkode: 0a6db...7fe

Flott😉

Anonymkode: 391a7...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo blitt gjort mye forskning på både bønn og forbønn, men resultatene har uteblitt.

Anonymkode: 98d6d...e41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke viktig å vite om det er noe mer eller om vi bare dør så er alt svart?😰

Dette tror jeg er selve hovedgrunnen til at religion har oppstått- et behov for trøst og trygghet. Du trenger å bli betrygget på at døden ikke er slutten, mens vi ateister godtar at vi bare har ett liv og gjør det beste ut av dette. Vi lever ikke det livet vi har nå for å få fordeler i det neste. Vi er også genuint snille, fordi vi ikke er snille for å få fordeler i det neste livet eller for å tekkes Gud. 

Anonymkode: eca01...bb4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sykdom er en del av livet på jorda. Dette er godt forklart i Bibelen. En dag skal Gud gjøre slutt på sykdom og død, men der er vi ikke enda.

Anonymkode: ba093...fb4

Men du sier det selv, den guden du tror på kan gjøre slutt på sykdom. 
At han skal gjøre slutt på død virker bare toskete. Da kan man ikke få barn lenger, fordi vi hadde ikke hatt plass til alle. Paradokset med liv er at det ikke kan eksistere uten død.

Anonymkode: 3c4cf...a0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ateist trur du vel ikke på Gud eller at det er noen Gud, så naturligvis blir du ikke hørt da. Er man derimot villig til å endre seg og virkelig tror, blir du hørt.

Anonymkode: ba093...fb4

Tull. Du har omtrent like mye kontroll over hva du tror på som du har på øyefarge. Det er ikke ateister sin feil at man ikke tror, så hvis det faktisk hadde eksistert en gud, så hadde det vært hans feil for at han ikke ville vise seg for ikke-troende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo blitt gjort mye forskning på både bønn og forbønn, men resultatene har uteblitt.

Anonymkode: 98d6d...e41

Jeg fant en gang en Facebook-gruppe som heter "Pray until something happens" hvor man kan be, og fy søren hvor ekkelt. Det eneste de bedde om var biler og penger. 

I dag har de skrevet "I have a feeling that you will be a billionaire soon!" og så må alle svare "Amen!" 

De har også skrevet "Coronavirus we command you to die" In Jesus name. Amen." Det dumme er at de sier at kirker ikke bør stenge for korona, men at kirken bør være åpen så man kan bekjempe korona med bønn. :klaske:

Jaja... Jeg tror ikke de blir rike, og jeg tror heller det er mer sannsynlig at de blir syk hvis de skal samle seg og spre smitte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant en gang en Facebook-gruppe som heter "Pray until something happens" hvor man kan be, og fy søren hvor ekkelt. Det eneste de bedde om var biler og penger. 

I dag har de skrevet "I have a feeling that you will be a billionaire soon!" og så må alle svare "Amen!" 

De har også skrevet "Coronavirus we command you to die" In Jesus name. Amen." Det dumme er at de sier at kirker ikke bør stenge for korona, men at kirken bør være åpen så man kan bekjempe korona med bønn. :klaske:

Jaja... Jeg tror ikke de blir rike, og jeg tror heller det er mer sannsynlig at de blir syk hvis de skal samle seg og spre smitte.

Jeg leste av en eller annen grunn det uthevede med stemmen til Gandalf 😂

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg er selve hovedgrunnen til at religion har oppstått- et behov for trøst og trygghet. Du trenger å bli betrygget på at døden ikke er slutten, mens vi ateister godtar at vi bare har ett liv og gjør det beste ut av dette. Vi lever ikke det livet vi har nå for å få fordeler i det neste. Vi er også genuint snille, fordi vi ikke er snille for å få fordeler i det neste livet eller for å tekkes Gud. 

Jeg har aldri skjønt hvordan ateister klarer å komme over et dødsfall uten håpet om å se personen igjen. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tvert i mot veldig fornuftig å tro at universet har en årsak, at denne årsaken er evig og uskapt (for ellers flytter vi bare problemet et hakk bakover og må finne årsakens årsak etc) og at den er så mektig at den har frembragt et helt univers. For universet er jo her.

Det  er derimot irrasjonelt og helt latterlig å si at universet oppsto fra ingenting på grunn av ingenting. 

Alt det andre ved en religion kan være ulogisk, det er jeg helt enig i, som at Jesus gikk på vannet, Jesus gjenoppsto, Maria var en jomfru og engelen Gabriel åpenbarte koranen for Muhammed. Men dette er som oftest ikke det viktigste for en troende. Alle disse detaljene er myologiske og gir et rikere og dypere gudsbilde og verdensbilde, men min gudstro står og faller ikke på dette.

Religion er ikke latskap. Jeg klarer ikke å la være å tro. Jeg ser ut på verden og ser en skapers verk. Jeg er akademiker og har tiltro til vitenskapen og dens metoder, men akkurat når det kommer til universets opprinnelse har religionsfilosofene foreløpig bedre kort på hånden enn fysikerne.

Religionsfilosofi er forøvrig ikke latskap, men vitenskap.

Jeg mener ikke å avspore tråden, jeg prøver bare å vise at det er mye fornuft i gudstro og at Gud kan finnes selv om man ikke får bønnesvar.

Anonymkode: 0a6db...7fe

Det er jo dette som er kjernen i kristendommen - at Jesus stod opp fra de døde.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gorilla skrev:

Jeg har aldri skjønt hvordan ateister klarer å komme over et dødsfall uten håpet om å se personen igjen. 

Det er fryktelig vondt å vite at du aldri skal se en person igjen, men jeg tviler på at det er særlig mer lystbetont å tenke "jeg ser jo bestefar igjen om 70 år". 70 år er jo en evighet! Er det ikke også veldig kjipt å leve på jorden, hvis du hele tiden går rundt og tror at dette er det "dårlige" livet. Får du nytt livet til det fulle da?

Verden ble mye mer skremmende da jeg innså at jeg var ateist (har vokst opp i et hjem hvor man tror på Gud, men ikke er utøvende religiøse). Det er nettopp derfor religiøsitet oppstår, fordi verden fremstår skummel og brutal når du vet at ingen utenfra passer på deg og beskytter deg, og at du aldri skal se de du er glad i igjen etter at du eller de er borte. 

Som ateist tror jeg man setter større pris på det livet man har på jorden. Det gjør i hvert fall jeg. Når jeg tenker over det, syns jeg det er utrolig stort å få oppleve å leve på jorden, og attpåtil i trygge Norge. Vi nordmenn er vannvittig heldige, og jeg skjønner ikke hvordan det skal finnes noe paradis som er bedre enn dette. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fryktelig vondt å vite at du aldri skal se en person igjen, men jeg tviler på at det er særlig mer lystbetont å tenke "jeg ser jo bestefar igjen om 70 år". 70 år er jo en evighet! Er det ikke også veldig kjipt å leve på jorden, hvis du hele tiden går rundt og tror at dette er det "dårlige" livet. Får du nytt livet til det fulle da?

Verden ble mye mer skremmende da jeg innså at jeg var ateist (har vokst opp i et hjem hvor man tror på Gud, men ikke er utøvende religiøse). Det er nettopp derfor religiøsitet oppstår, fordi verden fremstår skummel og brutal når du vet at ingen utenfra passer på deg og beskytter deg, og at du aldri skal se de du er glad i igjen etter at du eller de er borte. 

Som ateist tror jeg man setter større pris på det livet man har på jorden. Det gjør i hvert fall jeg. Når jeg tenker over det, syns jeg det er utrolig stort å få oppleve å leve på jorden, og attpåtil i trygge Norge. Vi nordmenn er vannvittig heldige, og jeg skjønner ikke hvordan det skal finnes noe paradis som er bedre enn dette. 

Jeg har hørt flere fortelle at de har vært døde og vært i himmelen i tidsrommet de var borte fra jorden. De ble dratt mot et lys og ville ikke tilbake til jorden, men ble sendt tilbake og gleder seg nesten til å reise herifra fordi himmelen er et mye bedre sted enn jorden. Slike ting gjør meg overbevist om at en himmel finnes. 

Det er jo en trøst å vite at man skal se en person igjen, selv om det er lenge til. Hvertfall er det det for meg. Det å vite at det ikke var et siste møte. At fraværet til den avdøde bare er midlertidig. Og at man skal gjenforenes én dag. Jeg tenker at slik som Gud er usynlig, er de avdøde også usynlige. Men at de er usynlige vil ikke si at de ikke er der. Man kan bare ikke se dem. 

Gjest Familytree
Skrevet
2 timer siden, Gorilla skrev:

Det er ikke noe poeng i å la noen gå i håp om å se dem igjen. Forlat noen og håper den personen tror du kommer tilbake...Does it work for ya?

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring, brukerangrep og avsporinger, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte mye av barndommen på å be og be. Jeg tryglet han om svar. Det var virkelig store fortvilte rop etter hjelp. 

Fikk aldri svar. 

Anonymkode: 46e84...9e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, det er nok bare svart. Jeg har faktisk vært klinisk død. Har med. status "Gjenoppliving med positivt resultat", etter en hjertestans. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, men jeg berget hjernen. Har bare litt dårligere hørsel.

Får stadig spørsmål om ikke jeg så det og det, om lyset og om jeg hørte stemmer. Heller ingen tunnell. Jeg må bare skuffe alle sammen med å si alt var totalt svart, for det var det.

Har heller ikke fått noen forklaring på om hvor lenge jeg var død, og hvor lenge "nesten død". Våknet først en uke etterpå på sykehuset. Og har så absolutt ikke blitt religiøs etter opplevelsen.

Anonymkode: 32e29...5fe

Det samme skjer ved narkoser. Jeg har vært lagt i narkoser endel ganger pga operasjoner, og alt er bare svart da også.

Anonymkode: f7de9...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg brukte mye av barndommen på å be og be. Jeg tryglet han om svar. Det var virkelig store fortvilte rop etter hjelp. 

Fikk aldri svar. 

Anonymkode: 46e84...9e7

Uff, det er ikke godt å ha det sånn. Det er så mange barn som lider, at det blir umulig å tro på at det står en gud som ser på det, at det er en ansvarlig.

Har selv "ropt" etter gud mangt en gang innstengt i kottet. Ikke høyt, selvfølgelig, for da hadde det gått enda mer galt.

Etter en oppvekst blottet for tegn på barmhjertelighet fra den fronten, har jeg fått min bekreftelse på om gud eksisterer eller ikke. Inn i voksenlivet har jeg bare fått flere bekreftelser.

Så joda, jeg har "prøvd å be" - jeg har bedt mye, og om reativt lite - bare å ha det litt bra, å få et bedre hjem, å få voksene som er mindre slemme.

Det førte ingen vei.

Anonymkode: 3c23d...06b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lol. Ingen er rike på penger min venn😉 Dette er bare tulle bønner😉

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Lol. Ingen er rike på penger min venn😉 Dette er bare tulle bønner😉

Du kan ikke kalle noen andres bønn for "tulle bønner". Ingen bønn er tull. Ev, all bønn er tull.

Anonymkode: 3c23d...06b

• Liker 1
Skrevet
På 22.3.2020 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Er det ikke viktig å vite om det er noe mer eller om vi bare dør så er alt svart?😰

Korrekt!

Skrevet (endret)
8 timer siden, Gorilla skrev:

Man kommer seg ikke over dødsfall av noen man er veldig glad i, man lærer seg å leve med det. Det er det eneste man kan gjøre, fordi det er urealistisk å tenke at man skal møte dem igjen. 

Endret av Chiyo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...