Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en baby på 11 uker som plutselig har begynt å spenne kroppen, ofte med hodet og beina strak bakover som en banan. Det skjer noen ganger under amming og noen ganger ellers. Begynner å grine når det skjer men er lett å trøste. 
Noen som har erfaringer med dette? Tenkte først kolikk, men hun er jo egt litt for gammel for det og gråter som sagt ikke spesielt mye.

Anonymkode: fc538...137

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig typisk refluks! Ville lest litt om det. Trenger ikke gulpe for at det skal være refluks.

Anonymkode: 60e42...e3c

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å gå til kiropraktor for en sjekk, men viktig å sjekke at dette er kiropraktorer som har erfaring med barn! Ellers så er det mulig det er refluks. Jeg har to barn med refluks, ene gjorde ikke annet enn å gulpe og andre gulpa omtrent aldri.

Anonymkode: 0c52b...16a

AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde dette. Hadde refluks

Anonymkode: f86b8...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde dette. Sover fremdeles sånn.

Har ikke hatt noen plager eller noe, ikke refluks, helt normal gutt som nå er over året :)

Når det er sagt, var det første jeg tenkte: stille refluks.

Gråter barnet mye når det legges ned? Sover urolig? Noen dier også mye i intervaller for å "dempe" svie, noe som blir en ond sirkel. 

Anonymkode: bede7...359

AnonymBruker
Skrevet

TS her: har også tenkt refluks for hun gulper en god del, men virker ikke som at hun plages av det. Gråter som egen ikke når hun legges ned. Sover greit..... Arh jeg aner ikke. Redd for at helsesøster ikke gidder å sjekke for refluks engang fordi jenten min går så godt opp i vekt. Er over 6 kg allerede.

AnonymBruker
Skrevet

Vår var/er også sånn. Hadde stiv nakke og problemer med rotasjon. Har barnet en favorittside? Går an å få sjekket dette hos fysio/manuellterapaut. Anbefaler det foran kiropraktor. 

Anonymkode: d9900...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lagde innlegg tidligere for trengte egentlig desperat råd om noe lignende. Viste seg at min har veldig klare symptomer på refluks. Da tenker jeg stille refluks siden han legger fint på seg. Her så gulpes det mye, MEN det kommer ikke alltid (ofte) ut, han hoster og svelger det igjen. Kveles nesten litt på det. Svelger og smatter støtt og stadig. Det vet jeg er gulp for ånden hans luker surt. Ofte når det har kommet opp noe, så er det gjerne halvfordøyd mat som lukter magesyre. Spenner hele kroppen om til en banan og kaver _veldig mye. Mistrivsel og ubehag, og verst om natten stakkars.. 

Anonymkode: 0c1c5...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mangt, og det kan være ingenting.. Jeg ville oppsøkt profesjonell hjelp og ikke stille noen egne diagnoser med det første. Jeg ser det er veldig populært med reflux her inne for tiden, det trenger absolutt ikke være det! 

Tror det er viktig at man under amming/flasking passer på at barnet ligger skrått, mange ligger nesten i nedoverbakke og da hadde vi nok gulpet selv også. Ellers så er det greit å bruke god tid på raping og la barnet ligge på skuldra en stund etter måltidet for å la det synke før det legges ned igjen. 

Det kan også tenkes at melka kommer litt for raskt, at det rett og slett blir litt for mye i starten. Kan være aktuelt å håndmelke en liten skvett før amming for å få unna det verste trykket. 

Det viktigste her vil jeg nok si er spisestillingen, så den er nok verd å tenke over neste gang ☺️

Anonymkode: 43a5c...923

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde det, to ganger hos kiropraktor og han ble helt kvitt det.

Anonymkode: fb401...99e

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her: har også tenkt refluks for hun gulper en god del, men virker ikke som at hun plages av det. Gråter som egen ikke når hun legges ned. Sover greit..... Arh jeg aner ikke. Redd for at helsesøster ikke gidder å sjekke for refluks engang fordi jenten min går så godt opp i vekt. Er over 6 kg allerede.

Hvis det ikke virker som hun plages, og hun sover godt, så er det ikke sikkert de får gjort så mye. Vår var tydelig plaget. Sov kun korte dupper og våknet alltid av at han vred seg i smerte og hylte. Vi ble henvist til PH-måling som viste refluks. Medisiner hjalp litt. Nå er han 11 mnd og har vokst det av seg :) Skal sies at de verste plagene hans startet da han var rundt 3 mnd. Før det sov han veldig godt og virket aldri plaget. Vår var aldri plaget av gulpet som kom ut.. kun det han svelget eller det som ikke kom opp i munnen (virket det som). Vår var en av de som spiste mye for smertelindring, så han raste opp i vekt. HS nektet derfor for at det kunne være refluks. Var fastlegen vår som tok oss seriøst og mente at de kunne ha refluks til tross for enorm vektoppgang.

Følg med du. Ta det opp med fastlegen. Gjerne film det om du får det til! Det hjalp oss å vise barnelegen hva vi mente.

Det er jo ikke gitt at det er refluks! :) 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke virker som hun plages, og hun sover godt, så er det ikke sikkert de får gjort så mye. Vår var tydelig plaget. Sov kun korte dupper og våknet alltid av at han vred seg i smerte og hylte. Vi ble henvist til PH-måling som viste refluks. Medisiner hjalp litt. Nå er han 11 mnd og har vokst det av seg :) Skal sies at de verste plagene hans startet da han var rundt 3 mnd. Før det sov han veldig godt og virket aldri plaget. Vår var aldri plaget av gulpet som kom ut.. kun det han svelget eller det som ikke kom opp i munnen (virket det som). Vår var en av de som spiste mye for smertelindring, så han raste opp i vekt. HS nektet derfor for at det kunne være refluks. Var fastlegen vår som tok oss seriøst og mente at de kunne ha refluks til tross for enorm vektoppgang.

Følg med du. Ta det opp med fastlegen. Gjerne film det om du får det til! Det hjalp oss å vise barnelegen hva vi mente.

Kan jo høres litt likt ut som her, mulig plagene kommer etterhvert... Vi følger med! Når vokste deres det fra seg? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kun korte  dupper om natten også, forresten?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo høres litt likt ut som her, mulig plagene kommer etterhvert... Vi følger med! Når vokste deres det fra seg? 

Det ble gradvis bedre fra 7-8 mnd. For vår del hjalp det veldig da han kom opp i større porsjoner med fast føde. Da han var 9 mnd begynte han å sove natten gjennom, og sov 1,5 times dupper på dagtid (kontra 30 min som tidligere).

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun korte  dupper om natten også, forresten?

Om natten sov han 1-2 timer av gangen. På dagtid sov han sjeldent mer enn 30-40 min.

Skrevet

Min gjorde og det rundt samme alder. Gikk til kiropraktor og han sluttet med det etter 3-4 runder. Var da stiv/ låsning i nakken, rygg og bekken. Ble videre fulgt opp av fysioterapeut på helsestasjonen. Øvde mye på å styrke fremsiden av kroppen, da han var mye sterkere på baksiden pga. Han spente seg så mye. 

Skrevet

Hvis babyen er urolig eller virker plaget, ville jeg hatt i bakhodet at den måten å spenne seg bakover som en banan med gråt og uro, er typisk refluks-tegn. Det kan godt være andre forklaringer også, men som andre er inne på, kan man ha det i bakhodet. Mitt ene barn gjorde mye av det, men jeg husker ikke nå når det startet, om det var fra fødsel eller kom senere. En barnelege jeg var hos foreslo refluks, men jeg slo det fra meg siden han stort sett gulpet heller lite (påfallende lite, vil jeg si i forhold til de to eldre barna mine, med noen unntak med enorm sprutgulp) og jeg tenkte at det hadde nærmest blitt en trend. Men babyen var mye urolig generelt og med en del spenning som en banan, både under amming (men ikke alltid) og i visse perioder av døgnet. Først da han nærmet seg et år skjønte vi at han hadde stille refluks, og fikk etter hvert hjelp av medisiner. Det snakkes mye om refluks om dagen, men det trenger jo ikke å være fordi det over"diagnostiseres", men at det har vært for lite kunnskap om det før. Mens man før fikk beskjed om at babyer bare er urolige, opplever jeg at det nå går mer mot å prøve å finne ut av hvorfor noen babyer virker plaget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...