Gå til innhold

Hvorfor blir det ikke portforbud i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, hvorfor kan vi ikke prøve et portforbud på to-tre uker her i Norge? 

Da vil de som er smittede nå, rekke å bli friske igjen. Så kan helsepersonell få en liten pause før det braker løs igjen. Vi vil også ha klart å skaffe mer smittevernsutstyr osv, pluss at helsepersonell i karantene har kommet tilbake på jobb.

Etter portforbudet, kan vi fortsette enda en stund slik vi gjør det nå. Så kan samfunnet slippe mer og mer opp. Hygiene, antibac og håndvask og avstand må vi nok leve med enda lengre. Også stengte grenser inn til Norge. 
Selvsagt vil smitten blomstre opp igjen, men smitten vil komme saktere, det vil ikke skape kollaps i helsevesenet, noe som gjør det mindre farlig å bli smittet. Så får vi kanskje den flokkimmuniteten som vi har så lyst på, sakte men sikkert. Jeg vil heller (enn nå) bli syk på et tidspunkt der jeg vet at vi har nok og uthvilt helsepersonell, nok respiratorer og nok medisin.

Anonymkode: f55c3...780

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig vanskelig å argimentere for med 7 døde totalt og ingen 3 siste dager. Men jeg tipper det kommer strengere tiltak til uken likevel, for sikkerhets skyld. Man taper kanskje mindre på å stenge ned i påsken enn i det som skulle vært vanlige arbeidsuker. Etter påsken håper jeg inderlig det blir mulig å slippe opp og la hverdagen komme tilbake igjen.

Anonymkode: 4ca43...44c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fysisk aktivitet er det som gjør at jeg tar meg sammen. Å være hjemme i flere uker/måneder vil gjøre ting verre. Vi må komme oss ut. 

Anonymkode: f737b...893

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare 7 døde i Norge. Om du har så lyst på portforbud, så kan du like godt sperre deg inne.

Anonymkode: 784af...65d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene har jo varslet at det vil komme strengere tiltak i morgen eller tirsdag. Det blir sannsynligvis en form for portforbud der man kun får gå i matbutikk+apotek, og kanskje også strekke litt på beina på fortauet utenfor bygården dersom man bor i byen. 

Anonymkode: 6c143...6fc

• Liker 4
Skrevet

Gjerne legg ved hvilke offentlige instanser du mener skal ha kutt de neste ti årene for å finansiere dette. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Omfanget er så lite i Norge foreløpig at det er ikke noen vits i gjøre det for å redusere smittehastigheten. Enten må man gå virkelig hardt inn for å stoppe sykdommen helt og følge opp med testing og karantener, eller så må man bare la det skure og gå mens folk dør i passelig tempo. Nordmenn har ikke selvkontroll nok til å gjøre det første, så derfor blir det det siste.

Anonymkode: 20d88...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Example skrev:

Gjerne legg ved hvilke offentlige instanser du mener skal ha kutt de neste ti årene for å finansiere dette. 

Et portforbud jeg snakker om nå, er jo bare sånn som det er nå, bare at folk faktisk HOLDER seg i leiligheten sin, i steden for at man går ut.
Men folk som MÅ på jobb skal selvsagt få dispensasjon under portforbudet for akkurat det å komme seg til og fra jobb. Og vi skal jo ha lov til å gå på butikk / apotek / lege.
Argument for et sånt portforbud er at det er store folkemengder som fortsatt samles, og da er det jo liten vits i å bruke masse penger på å "stenge" Norge ned, når det uansett ikke blir stengt tilstrekkelig ned til at det vil ha effekt. Vi kan ikke stole på at folk holder seg hjemme bare på anmodning.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et portforbud jeg snakker om nå, er jo bare sånn som det er nå, bare at folk faktisk HOLDER seg i leiligheten sin, i steden for at man går ut.
Men folk som MÅ på jobb skal selvsagt få dispensasjon under portforbudet for akkurat det å komme seg til og fra jobb. Og vi skal jo ha lov til å gå på butikk / apotek / lege.
Argument for et sånt portforbud er at det er store folkemengder som fortsatt samles, og da er det jo liten vits i å bruke masse penger på å "stenge" Norge ned, når det uansett ikke blir stengt tilstrekkelig ned til at det vil ha effekt. Vi kan ikke stole på at folk holder seg hjemme bare på anmodning.

Nei, for kjøpesentre, kafeer etc er fremdles åpne, sånn at de får inntjening..

Anonymkode: fb112...f28

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som MÅ på jobb, jobber som regel i det offentlige. Da vil man legge deg som er igjen av næringsliv brakk. Det vil knapt være en butikk igjen etter dette. Det vil få enorme ringvirkninger, som vil skade norsk økonomi i lang tid fremover. 

Det er bare ikke å innføre et portforbud. Konsekvensene vil være enorme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har jo varslet at det vil komme strengere tiltak i morgen eller tirsdag. Det blir sannsynligvis en form for portforbud der man kun får gå i matbutikk+apotek, og kanskje også strekke litt på beina på fortauet utenfor bygården dersom man bor i byen. 

Glemte å skrive at folk som MÅ på jobb (helsepersonell, vann- og avløp osv.) selvfølgelig får mulighet til å reise til og fra jobb. Men jeg tror det blir slutt på at en del kommunalt ansatte som bedriver ikke absolutt nødvendig virksomhet, går på jobb og sitter og koser seg på små møterom. Og selvfølgelig må det bli slutt på at folk går på Ikea eller samles i store klynger i parker og turområder.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Det vil knapt være en butikk igjen etter dette.

Det er da fullt mulig å handle over Internett eller per telefon. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er da fullt mulig å handle over Internett eller per telefon. 

Det handler om de som jobber der. De vil ikke ha noe jobb å gå til. Det igjen vil øke arbeidsledigheten voldsomt. 

Og de personene vil ikke ha råd til å handle noe, som igjen rammer de som er igjen. På sikt vil det sikkert bygge seg opp igjen, men hvem vil tørre å starte en ny bedrift etter dette? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Målet nå er jo at så mange som mulig blir smitta uten at sykehusene kollapser. Vi er mer der at flere burde bli smitta enn motsatt. Vi har ikke sett et ras av døde ennå, heller ikke en voldsom stigning i antall innlagte pasienter

Anonymkode: 5ea6b...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsamlingsforbud må holde, frisk luft og mosjon er sunt

Anonymkode: df6de...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi det noen uker så kommer det her også. Folk klarer jo ikke å slutte å fly rundt så smitten sprer seg i samfunnet. 

Enn så lenge så kjører man hardt på argumentet om "bare 7 dødsfall". 

Anonymkode: 42bc8...505

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi det noen uker så kommer det her også. Folk klarer jo ikke å slutte å fly rundt så smitten sprer seg i samfunnet.

Anonymkode: 42bc8...505

Strategien til FHI går ut på at det skal spre seg.

Anonymkode: 20d88...379

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målet nå er jo at så mange som mulig blir smitta uten at sykehusene kollapser. Vi er mer der at flere burde bli smitta enn motsatt. Vi har ikke sett et ras av døde ennå, heller ikke en voldsom stigning i antall innlagte pasienter

Anonymkode: 5ea6b...5cd

Det er visst snakk om at det sistnevnte kommer om en 2-3 ukers tid. 

Anonymkode: 6f645...ede

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Example skrev:

Landbruksdepartementet (fjern eksportrestriksjonene så vi får skikkelig biff), kulturdepartementet (la snobbene betale for sin egen opera), likestillingsdepartementet (idiotisk pengebruk), forsvaret (vi kan ta en hiatus på å bombe folk av andre etnisiteter), banksubsidier, og bare kutte offentlige stillinger over fjøla. Kutt 20% i lønnsbudsjettet i alt utenom helsevesenet. VI finansierer ALT for mye kaffedrikking i offentlige etater.

I tillegg ville jeg innført folkelønn og lagt ned NAV. 

AnonymBruker
Skrevet

Den gruppen som ble syk først var en frisk gruppe som ikke gir et representativt antall dødsfall. Det er godt mulig man kunne trengt postforbud, men det vil være vanskelig å argumentere for portforbud i en befolkning som sikkert kunne vunnet en pris som Europas mest egoistiske, bortskjemte og barnslige folk for 7 dødsfall. Folk oppfører seg jo som unger. Men sant: det ligger 32 på respirator nå. Rundt halvparten av dem omkommer statistisk sett. I tillegg har vi en del syke sykehjemsbeboer etterhvert. Så ting kan fort endre seg. Jeg tror ikke det er nødvendig med portforbud av andre grunner enn om det viser seg at den gruppen som gir F er for stor. Det tror jeg ikke den er. Ser der et par stykker av dem som jobber iherdig her inne for å få seg tilhengere med å opprette 30 000 tråder av typen "Korona er bare farlig for 80-åringer" "Tiltakene dreper flere en korona" blablablabla for å skape et falskt innrykk av at dette er meninger mange har, men IRL ser man egentlig mest av det motsatt. Mange gjør en god jobb. Så forhåpentligvis vil man se noe effekt av tilltak i løpet av denne og neste uker, så man slipper stramme ytterligere inn. Jeg håper det. Portforbud er ikke kjekt. 

Anonymkode: 9d8e4...26c

• Liker 4
  • Opprett ny...