Gå til innhold

Når prevensjonen feiler..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Prevensjonsbruker

Hvem sitt ansvar er det?

Har brukeren rett til å klage, eller legge skylden på produsenten når hun (evt. han) ikke har brukt prevensjonsmiddelet riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Ingen prevensjonsmidler er 100% sikre, og den oppgitte sikkerheten gjelder kun ved riktig bruk. Så jeg kan ikke tenke meg at det er noen vits i å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Hvem sitt ansvar er det?

Har brukeren rett til å klage, eller legge skylden på produsenten når hun (evt. han) ikke har brukt prevensjonsmiddelet riktig?

Det sier seg vel selv? Har du ikke brukt middelet riktig kan du heller ikke klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prevensjonsbruker

Har lest hele tråden nå. Å miste ringen er jo som å ikke ta pillen - det er brukerfeil? (Da jeg for lenge siden prøvde NuvaRing fikk jeg beskjed om å sjekke at den var der hver dag.) Men produsenten ser ut til å ikke ta noe ansvar uansett hvem hvem som er skyld i prevejsonssvikten, de gjemmer seg bak "ingen prevensjonsmidler er 100% sikre"-unnskyldningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden nå. Å miste ringen er jo som å ikke ta pillen - det er brukerfeil? (Da jeg for lenge siden prøvde NuvaRing fikk jeg beskjed om å sjekke at den var der hver dag.) Men produsenten ser ut til å ikke ta noe ansvar uansett hvem hvem som er skyld i prevejsonssvikten' date=' de gjemmer seg bak "ingen prevensjonsmidler er 100% sikre"-unnskyldningen.[/quote']

Når ringen er "mistet"/falt ut som i mitt tilfelle - med riktig bruk og ingen innblandig av diare, hard avføring, tampongbruk og meg selv som kvikk og oppegånde kvinne - da sier selv produsenten at det ikke er noen brukerfeil altså....

Men å glemme å ta en pille er jo absolutt å se på som en typisk brukerfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv ved 100% rett bruk er ikke piller, plaster, kondomer, ringer, implantat eller andre prevensjonsmidler 100% sikre, og om det er din feil (glemt å ta pille, eller ikke tenkt på at diare etter at du tok pillen svekker den, eller kombinert med medisiner som svekker den etc) eller ikke din feil, du bare kom inn iden minimale prosenten der det likevel skjer... ja det er uansett ikke produsentens ansvar.

Prevensjon er ikke 100% sikker, og har du sex, selv med prevensjon er det også ditt ansvar hva som skjer. Ja, slik som LilleMy skriver om er jo megt uheldig, og ja, i hennes tilfelle rett å kontakte leverandøren. Men, uansett, noe ANSVAR får ikke leverandøren for det som har skjedd, ikke noe erstatning eller noe sånn.

Den som har samleie (en av hvert kjønn da) må være klar over at den kvinnelige deltakeren kan bli gravid selv om de beskyttet seg, og man bør drfor være klar på hvordan man vil løse det, abort eller å få barnet.

Det var noe jeg tok opp med min samboer veeeldig tidelig i forholdet. Vi har helt fra begynnelsen av vært enige om dette. Det bør man alltid snakke om, SELV om man bruker prevensjon. For det er ingen "unnskyldning produsenten gjemmer seg bak", og det er ikke produsentens ansvar uansett om du har brukt det rett eller feil, prevensjon fungerer ikke 100% sikkert (annet enn avholdenhet, og ifølge bibelen har selv DET svikta en gang...) og det må man selv ta konsekvensen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...