AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Noen folk trenger dessverre å se realitetene først, pga de ikke klarer å tenke lenger enn nesen. Jeg har vært for borgerlønn og mindre byråkratisk system i mange år. Hva mener du? Anonymkode: df0f2...4e7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Jeg er sterkt i mot. Selv om jeg blir arbeidsledig foretrekker jeg å kjempe for å få en stilling. Og så kjempe for å få høyere lønn. Fordi jeg har sett alle varianter av unnasluntrere gjennom min tid i arbeidslivet. Og er helt sikker på at borgerlønn bare vil føre til enda mer latskap og tafatthet blant folk. Anonymkode: de3b9...6ec 12
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er sterkt i mot. Selv om jeg blir arbeidsledig foretrekker jeg å kjempe for å få en stilling. Og så kjempe for å få høyere lønn. Fordi jeg har sett alle varianter av unnasluntrere gjennom min tid i arbeidslivet. Og er helt sikker på at borgerlønn bare vil føre til enda mer latskap og tafatthet blant folk. Anonymkode: de3b9...6ec Du kan kjempe for å få jobb uansett, da faller bare borgerlønnen din bort. Poenget er at slik arbeidslivet har blitt så vil vi få mange arbeidsledige. Samfunnet blir mer og mer automatisert, og stillinger krever mer og mer høyere utdannelse. Svært mange mennesker vil falle fra på grunn av dette. Skattlegging av maskiner som om de var arbeidstakere er det mest fornuftige. Anonymkode: 3227a...ca6 2
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sterkt i mot. Selv om jeg blir arbeidsledig foretrekker jeg å kjempe for å få en stilling. Og så kjempe for å få høyere lønn. Fordi jeg har sett alle varianter av unnasluntrere gjennom min tid i arbeidslivet. Og er helt sikker på at borgerlønn bare vil føre til enda mer latskap og tafatthet blant folk. Anonymkode: de3b9...6ec Problemet med dagpenger, og sosialstønad er jo at du får personer som er i min situasjon. Jeg får 31 000 eller noe i måneden i dagpenger. Det betyr at jeg ikke kan jobbe feks på Kiwi uten å tape penger. Å tape 5000 i måneden på å jobbe vil vel ingen? Hadde jeg isteden hatt folkelønn ville jeg tatt alt arbeid som var tilgjengelig over alt. Da ville arbeid vært lønnsomt for ALLE. I tillegg slipper leger å overbevise sine pasienter om at de ikke KAN jobbe. Selvsagt kan de det. 3
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan kjempe for å få jobb uansett, da faller bare borgerlønnen din bort. Poenget er at slik arbeidslivet har blitt så vil vi få mange arbeidsledige. Samfunnet blir mer og mer automatisert, og stillinger krever mer og mer høyere utdannelse. Svært mange mennesker vil falle fra på grunn av dette. Skattlegging av maskiner som om de var arbeidstakere er det mest fornuftige. Anonymkode: 3227a...ca6 Faller bort? Borgerlønn skal jo være ubetinget, og til alle. Hvis det er behovsprøvd så blir det jo det samme som i dag. 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Faller bort? Borgerlønn skal jo være ubetinget, og til alle. Hvis det er behovsprøvd så blir det jo det samme som i dag. Og hva er da motivasjonen for å jobbe hardt og effektivt? Anonymkode: de3b9...6ec 2
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hva er da motivasjonen for å jobbe hardt og effektivt? Anonymkode: de3b9...6ec Du kan jo spørre deg selv hvorfor folk ikke bare jobber en uke i måneden slik at de har de 18 000 de trenger for å overleve. Motivasjonen er selvsagt å tjene penger. Nå er det MASSE mennesker som TAPER penger på å jobbe. Med folkelønn ville det lønne seg å jobbe, alltid. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Du kan jo spørre deg selv hvorfor folk ikke bare jobber en uke i måneden slik at de har de 18 000 de trenger for å overleve. Motivasjonen er selvsagt å tjene penger. Nå er det MASSE mennesker som TAPER penger på å jobbe. Med folkelønn ville det lønne seg å jobbe, alltid. Jeg mener det bør løses gjennom å kutte sosiale stønader, slik at det aldri vil lønne seg fremfor å ha en jobb. Anonymkode: de3b9...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Problemet med dagpenger, og sosialstønad er jo at du får personer som er i min situasjon. Jeg får 31 000 eller noe i måneden i dagpenger. Det betyr at jeg ikke kan jobbe feks på Kiwi uten å tape penger. Å tape 5000 i måneden på å jobbe vil vel ingen? Hadde jeg isteden hatt folkelønn ville jeg tatt alt arbeid som var tilgjengelig over alt. Da ville arbeid vært lønnsomt for ALLE. I tillegg slipper leger å overbevise sine pasienter om at de ikke KAN jobbe. Selvsagt kan de det. 31 000 i dagpenger?? 😮 Hvilken lønn har du hatt tidligere? Anonymkode: 59217...9c9 3
Gjest theTitanic Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen folk trenger dessverre å se realitetene først, pga de ikke klarer å tenke lenger enn nesen. Jeg har vært for borgerlønn og mindre byråkratisk system i mange år. Hva mener du? Anonymkode: df0f2...4e7 Veldig dårlig plan med borgerlønn. Satsen vil være lav, og forskjellen mellom fattig og rik vil bli større enn før. Arne Arnesen på trygd vil mest sannsynlig få enda mindre enn før, mens Bjarne Bjarnesen med 5 Mill i årslønn vil få samme borgerlønnen som Arne Arnesen i tillegg til inntekten sin. Fordi de med god og middels inntekt har mer å rutte med enn før vil prisene i samfunnet stige, hvilket fører til enda verre kår for de fattige.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det bør løses gjennom å kutte sosiale stønader, slik at det aldri vil lønne seg fremfor å ha en jobb. Anonymkode: de3b9...6ec Slik at mennesker som oss, hvor mannen min er arbeidsledig og er desperat etter å få jobb og kan ta ALT så lenge han har en jobb å gå til, men ikke får noe pga arbeidsmarkedet, får enda dårligere råd? Anonymkode: 2fa07...3f8 1
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det bør løses gjennom å kutte sosiale stønader, slik at det aldri vil lønne seg fremfor å ha en jobb. Anonymkode: de3b9...6ec Da må mange ytelser ned. Hvis AAP er mye høyere enn dagpenger søker jo folk bare på det. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 31 000 i dagpenger?? 😮 Hvilken lønn har du hatt tidligere? Anonymkode: 59217...9c9 750 000 eller noe. Jeg er gørrfattig nå 😕 Men de begrenser det til 6G som er sånn 600 000, så det er bortkastet å tjene mer.
Tarmegenbolle Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 31 000 i dagpenger?? 😮 Hvilken lønn har du hatt tidligere? Anonymkode: 59217...9c9 Om man har fullt grunnlag så får man vel 35000.
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Om man har fullt grunnlag så får man vel 35000. Da regnet jeg feil. tok bare 600 000 * 62.4% / 12. Hvor bommet jeg?
Tarmegenbolle Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Da regnet jeg feil. tok bare 600 000 * 62.4% / 12. Hvor bommet jeg? Om vi har tolket de nye reglene riktig får du 80% av de første 3G.
Gjest theTitanic Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det bør løses gjennom å kutte sosiale stønader, slik at det aldri vil lønne seg fremfor å ha en jobb. Anonymkode: de3b9...6ec Glem ikke balansegangen mellom at det skal lønne seg med jobb og at de som ikke kan jobbe eller alle de som vil ha en jobb men ikke får, fremdeles skal kunne ha en viss levestandard. Har du sett tråden :" vi som søker jobb"? Det er veldig mange som vil ha jobb men ikke får, og i disse permitteringstider er det svært mange flere enn før. Det er altfor få jobber til ufaglærte blant annet. Andre faller ut fordi de har tatt for mye utdanning og blitt overkvalifisert. Det gjelder å tenke nytt for å skape mange flere ufaglærte arbeidsplasser.
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Om vi har tolket de nye reglene riktig får du 80% av de første 3G. Ah, glemte helt de nye reglene. Det hjelper jo. 2 minutter siden, theTitanic skrev: Glem ikke balansegangen mellom at det skal lønne seg med jobb og at de som ikke kan jobbe eller alle de som vil ha en jobb men ikke får, fremdeles skal kunne ha en viss levestandard. Har du sett tråden :" vi som søker jobb"? Det er veldig mange som vil ha jobb men ikke får, og i disse permitteringstider er det svært mange flere enn før. Det er altfor få jobber til ufaglærte blant annet. Andre faller ut fordi de har tatt for mye utdanning og blitt overkvalifisert. Det gjelder å tenke nytt for å skape mange flere ufaglærte arbeidsplasser. Det finnes ikke arbeidsledighet i Norge. Alle får seg jobb hvis de gidder. Å være overkvalifisert er umulig, man har bare ubrukelig kompetanse.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Ah, glemte helt de nye reglene. Det hjelper jo. Det finnes ikke arbeidsledighet i Norge. Alle får seg jobb hvis de gidder. Å være overkvalifisert er umulig, man har bare ubrukelig kompetanse. Håper så kraftig at du får deg en på trynet en dag Anonymkode: 2fa07...3f8 1
Gjest theTitanic Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Da må mange ytelser ned. Hvis AAP er mye høyere enn dagpenger søker jo folk bare på det. 750 000 eller noe. Jeg er gørrfattig nå 😕 Men de begrenser det til 6G som er sånn 600 000, så det er bortkastet å tjene mer. Satsen på ytelser er og må fortsette å være beregnet etter tidligere inntekt. Det du får vil være mye for bærplukker Planek som vanligvis tjener 11000 i mnd. Havner han på aap vil han få 7260 kroner. På grunn av fra før lav standard og lavt forbruk overlever han. Men om du tjener 50000 så får du +/- 33000. Det er lite for deg. Planek som får 11000 for full jobb vil syntes det er urettferdig at du får 33000 for å gjøre ingenting. Kari i kassa på kiwi og lastebilsjåfør Ola vil også snakke sammen om hvor urettferdig det vil være at du får så mye i dagpenger. Sett i perspektiv så forstår vel alle hvorfor en professor med fire doktorgrader ikke kan få det samme som bærplukker Planek i dagpenger.....?
ajarRun Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 Jeg tror den største utfordringen er å finne riktig beløp. Det er personer på uføretrygd og AAP med 350 000 i inntekt. Vi klarer ikke det i folkelønn. Jeg tror derimot 240 000 ville vært oppnåelig. Mange misforstår og tror alle tjener mer med folkelønn. Slik blir det selvfølgelig ikke. Vi øker skatten slik at en gjennomsnittlig lønnsmottager (550 000 kroner) sitter igjen med det samme som i dag. De som tjener mindre får mer, og de som tjener mer får litt mindre. Det fine er at man kan ha en skatteprosent for alle (folkelønnen gjør den progressiv). Da kunne man kuttet sinnssykt mange årsverk i NAV, og lånekassen kunne blitt dramatisk redusert (kun lån til skolepenger). Utfordringen er jo de som har ytelser nå som er mye høyere. Jeg ville bare gitt dem samme sats som i dag, og en høyere skattesats. Slik at det for de også lønner seg å jobbe. Muligens uten indeksregulering slik at folkelønnen til slutt vil ta igjen satsen. Det ville ikke kostet så veldig mye, og det ville gitt mange et langt mer verdig liv. I tillegg vil alle plutselig tjene på å jobbe. 1
Anbefalte innlegg