AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Hadde en venninne på besøk. Det ble en belastende opplevelse for meg. Hun bor i en annen by, så det går litt tid mellom hver gang vi ses. Hun hadde vært igjennom noe vanskelig og vært innlagt. Uten at jeg vil legge ut for mye detaljer, så begynte hun plutselig å hakke løs på meg. Hun skjelte meg ut for ting som ikke har noe med meg å gjøre i det hele tatt. Jeg ble helt stum, og gikk inn på badet for å "flykte", men hun fortsatte og fulgte etter. Jeg ville egentlig be henne gå, men jeg turte ikke. Det hele var helt utrolig skremmende og ubehagelig. Hun roet seg litt etterhvert, men resten av kvelden var bare vond for min del. Jeg gledet meg bare til hun skulle gå. Det skal sies at jeg sa fra på melding i etterid, og hun beklaget oppførselen sin. Men jeg sliter litt med det fremdeles. Hva haddde dere gjort? Anonymkode: 63de4...3a5
Vinky Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 (endret) Ikke greit 😞 Endret 22. mars 2020 av Vinky 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Altså om det var min gode venninne så hadde jeg glatt sett over det og sett grunnene til det, er jo tydelig at hun sliter og har det vondt. Hun trenger kanskje bare å få det ut, men alle har en grense og du kan be henne stoppe underveis og si at du er der for henne, men at det er fryktelig vondt når hun starter sånn mot deg. Sett grenser, men vær der for henne om du er glad i henne, som du sier, det har ikke noe med deg å gjør. Anonymkode: beac6...622 9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Dette var forresten før coronaen, hvis noen skulle påpeke det. Ts Anonymkode: 63de4...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså om det var min gode venninne så hadde jeg glatt sett over det og sett grunnene til det, er jo tydelig at hun sliter og har det vondt. Hun trenger kanskje bare å få det ut, men alle har en grense og du kan be henne stoppe underveis og si at du er der for henne, men at det er fryktelig vondt når hun starter sånn mot deg. Sett grenser, men vær der for henne om du er glad i henne, som du sier, det har ikke noe med deg å gjør. Anonymkode: beac6...622 Men det er ikke greit at hun tok det ut på meg. Man har ingen rett til å belaste andre, fordi man selv sliter. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er ikke greit at hun tok det ut på meg. Man har ingen rett til å belaste andre, fordi man selv sliter. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 Nei, og det er det jeg sa også, om det skjer igjen så kan du si fra og sette en grense. Du fokuserer uansett mer på hvordan dette ikke skulle skjedd med deg enn henne, så jeg ville bare tatt avstand. Anonymkode: beac6...622 1
Gidavmeg Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 Hun har beklaget og hun er syk. La det gå for denne gangen. 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, og det er det jeg sa også, om det skjer igjen så kan du si fra og sette en grense. Du fokuserer uansett mer på hvordan dette ikke skulle skjedd med deg enn henne, så jeg ville bare tatt avstand. Anonymkode: beac6...622 Ikke skulle skjedd med meg, enn med henne? Skal jeg ha sympati og tenke på det hun sliter med, når hun oppfører seg sånn? Man må iblant skåne seg selv også. Jeg stiller opp for andre, men jeg er ingen man bare kan bombardere med all driten sin og skjelle huden full for noe som ikke har noe med meg å gjøre engang. Hun ødelegger jo de rundt seg om hun behandler andre sånn. Ikke greit overhode. Andre sitter igjen med redsel etter at hun har fått tømt seg. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er ikke greit at hun tok det ut på meg. Man har ingen rett til å belaste andre, fordi man selv sliter. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 Men, når man sliter, så er det kanskje ikke så lett å ha grenser? Om du brekker en fot så kan du ikke bare late som den ikke er brekt og ta seg en sykkeltur Har du migrene så kan du ikke vente med å ha smerter til du er alene Når mine venner har psykiske smerter så prøver jeg å gi en klem, fysisk eller ved å vise at jeg er der for dem. Blir de slemme sier jeg fra eller går, men om de bare slår hull på sin egen ballong av smerte så skal de få lov til å hyle den ut sammen med meg altså, det er derfor jeg er venn. Anonymkode: d8639...5e1 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 Hva skyldte hun på deg for? Du kan anonymisere det, bare lurte litt på hvilken måte dette egentlig skjedde. Anonymkode: d8639...5e1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 Hadde kuttet henne ut Anonymkode: 3baaa...c70 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 Har opplevd noe tilsvarende. Kuttet kontakt tvert. Anonymkode: 14dc1...8f4 3
Oslodamen Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 Det er selvsagt ikke greit, overhodet. Hun skjeller deg ut og følger etter deg? Unntaket tenker jeg er psykose. Ellers må hun selvsagt ta ansvar for sin egen sykdom. Psykisk vold er psykisk vold, uavhengig av om personen er psyk eller frisk. Det holder ikke bare med en beklagelse. Jeg synes du skal fortelle henne at du ble redd og hvor forferdelig du opplevde det, og så må hun ta ansvar for oppførselen sin. Ellers vil du alltid være redd for at det skal skje igjen. Og man skal ikke være redd for venninnen sin! 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 Hvis det skjer en gang ville jeg bare latt det passere, skjer det flere ganger ville jeg kuttet ut vedkommende. Enig med deg, jeg gidder heller ikke negative personer omkring meg. Anonymkode: e78ef...c45
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 7 minutter siden, Oslodamen skrev: Det er selvsagt ikke greit, overhodet. Hun skjeller deg ut og følger etter deg? Unntaket tenker jeg er psykose. Ellers må hun selvsagt ta ansvar for sin egen sykdom. Psykisk vold er psykisk vold, uavhengig av om personen er psyk eller frisk. Det holder ikke bare med en beklagelse. Jeg synes du skal fortelle henne at du ble redd og hvor forferdelig du opplevde det, og så må hun ta ansvar for oppførselen sin. Ellers vil du alltid være redd for at det skal skje igjen. Og man skal ikke være redd for venninnen sin! Takk for fint svar. Jeg føler det akkurat slik som du skriver. Det er ikke det at jeg er rasende på henne, eller tenker stygt om henne eller noe. Det er det at hele hendelsen fikk konsekvenser for min del, og det gjør vondt inni meg. Jeg turte ikke å be henne gå. Jeg opplevde henne som så ubehagelig og skremmende at jeg ble helt stiv og stum. Redselen sitter igjen i ettertid også, så det er problemet. Det var så ugreit at jeg vet ikke om jeg vil utsette meg for henne igjen. Som du sier skal mna ikke være redd for venninnen sin. Det skjer sikkert ikke flere ganger, men ja. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 Hadde ikke invitert henne hjem til meg flere ganger for å si det slik, og hadde nok også minimert øvrig kontakt. Folk som holder på slik og skylder på sykdom utnytter situasjonen. Anonymkode: cb690...790 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 La det gå for denne gangen når hun har beklaget. GJentar det seg så er det noe annet. Anonymkode: 5e189...142 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 (endret) Ja, begge deler er forståelig, men hvis en har en psykisk lidelse eller annen grunn som gjør at en helt ukontrollert oppfører seg totalt urimelig mot andre så får en ta konsekvensen av det, gjøre noe med det eller la andre slippe ens selskap. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. Endret 24. mars 2020 av Perelandra 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, begge deler er forståelig, men hvis en har en psykisk lidelse eller annen grunn som gjør at en helt ukontrollert oppfører seg totalt urimelig mot andre så får en ta konsekvensen av det, gjøre noe med det eller la andre slippe ens selskap. Ts Anonymkode: 63de4...3a5 Men hun gjorde noe med det, hun ba deg jo om unnskyldning. Skjønner du ikke at hun ikke er der at hun skjønner nødvendigvis konsekvens av ting og sånn? Hun har vært innlagt, du kan ikke ha samme krav til henne som en stabil vanlig person. Anonymkode: beac6...622 4
Anbefalte innlegg