Humas Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Jeg bare prøver å balansere det litt. I Asker og Bærum, hvor veldig mange var i Østerrike og Italia på vinterferie, så er det en-1 gammel person død. Vil ikke bagatellisere, men dette er ikke et høyt tall akkurat. Skal vi ødelegge barn, unges og voksnes økonomiske fremtid, samt få mer angst, ødelagte fremtidsdrømmer, avbrutte studier,få høy arb.ledighet osv på grunn av dette?. Det er ikke noe som tyder på at vi har samme utvikling som i Italia, jeg håper myndighetene innser at vi kan lette på reglene, allerede om en uke. 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Italia hadde kun 7 døde for 1 mnd siden, 24 feb. Anonymkode: caec6...230 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Her er greia med de som sier "Det er bare én som har dødd. Skal vi stoppe samfunnet pga. dette?" Der handler ikke om hvor mange som HAR dødd hittil. Det handler om hvor mange som kommer til å dø om vi ikke gjør noe. Om viruset får herje helt fritt uten av vi gjør noe som helst fordi vi skal berge økonomien. Sykehusene kommer ikke til å ha kapasitet til å ta seg av alle som er syke eller andre ting som skjer, så hjerteinfarkt og slag og influensa vil også få mye høyere dødelighet enn før, på grunn av dette med kapasitet. Vi er så vant til at hvis noe skjer, kan vi bare ringe 113, så ordner det seg. Men hvis vi lar dette fortsette, kommer det ikke være noen hjelp å få. Når faren din på 62 får hjerteinfarkt, er det ikke lenger noen leger som kan hjelpe, for de må fokusere på de koronasyke i tjueårene. Det er det vi risikerer ved å ikke bry oss. Vi er i en ekstremt tidlig fase nå, med relativt få dødsfall, fordi vi fortsatt har kapasitet til å hjelpe dem som trenger det. I Italia har de virkelig begynt å slite, men de har tatt ekstreme tiltak. Se for deg Italia nå om de ikke hadde hatt noen karanteneregler og folk gikk rundt og smittet som de ville. Anonymkode: db3a6...c38 10
Humas Skrevet 22. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2020 De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, Humas said: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. Fordi det nå er karanteneregler i Norge. Uten reglene, ville det vokst mye fortere. Anonymkode: db3a6...c38 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, Humas skrev: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. Jeg er en forsiktig optimist selv. Italia har 60 millioner innbyggere i et land som er mye mindre enn Norge. Det sier seg selv at vi ikke har den samme smittefrekvensen. Men jeg er redd for at tallene i Oslo kan bli stygge på sikt. Anonymkode: 6adad...cf0 4
Nicathv Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 9 minutter siden, Humas skrev: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Dette er falsk informasjon. For 14 dager siden var det 173 registrert smittede i Norge. I dag er tallet over det tidobbelte, 2.228. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 Just now, Nicathv said: Dette er falsk informasjon. For 14 dager siden var det 173 registrert smittede i Norge. I dag er tallet over det tidobbelte, 2.228. I tillegg tester de færre nå enn i begynnelsen. Det er nok mange, mange flere i hele verden enn vi har registrert. Anonymkode: db3a6...c38 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, Nicathv skrev: Dette er falsk informasjon. For 14 dager siden var det 173 registrert smittede i Norge. I dag er tallet over det tidobbelte, 2.228. Sist jeg sjekket var 14 et større tall enn 10. Mulig jeg husker feil. Anonymkode: 6adad...cf0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 14 minutter siden, Humas skrev: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. Antall smittede i Norge er jo kanskje ikke reelt siden så få personer blir testet... Anonymkode: 84dc2...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sist jeg sjekket var 14 et større tall enn 10. Mulig jeg husker feil. Anonymkode: 6adad...cf0 Hva er poenget ditt? At antall smittede ikke har 14-doblet seg på 14 dager, men "bare" 12,9-doblet seg? Antall smittede trenger ikke å doble seg hver eneste dag for å holde live i en epidemi. Anonymkode: 4726a...dc9 5
Lofotfrøken Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er greia med de som sier "Det er bare én som har dødd. Skal vi stoppe samfunnet pga. dette?" Der handler ikke om hvor mange som HAR dødd hittil. Det handler om hvor mange som kommer til å dø om vi ikke gjør noe. Om viruset får herje helt fritt uten av vi gjør noe som helst fordi vi skal berge økonomien. Sykehusene kommer ikke til å ha kapasitet til å ta seg av alle som er syke eller andre ting som skjer, så hjerteinfarkt og slag og influensa vil også få mye høyere dødelighet enn før, på grunn av dette med kapasitet. Vi er så vant til at hvis noe skjer, kan vi bare ringe 113, så ordner det seg. Men hvis vi lar dette fortsette, kommer det ikke være noen hjelp å få. Når faren din på 62 får hjerteinfarkt, er det ikke lenger noen leger som kan hjelpe, for de må fokusere på de koronasyke i tjueårene. Det er det vi risikerer ved å ikke bry oss. Vi er i en ekstremt tidlig fase nå, med relativt få dødsfall, fordi vi fortsatt har kapasitet til å hjelpe dem som trenger det. I Italia har de virkelig begynt å slite, men de har tatt ekstreme tiltak. Se for deg Italia nå om de ikke hadde hatt noen karanteneregler og folk gikk rundt og smittet som de ville. Anonymkode: db3a6...c38 Nettopp. Folk vil dessverre dø, sånn er det bare. Men går vi tilbake til normalen før det er noenlunde trygt, vil mange flere dø som kunne blitt reddet om sykehusene hadde kapasitet. Med andre ord helt friske personer kan dø av andre "normale" ting om helsesystemet er kollapset. Ingen er da trygge. Det er derfor myndighetene har stengt ned halve Norge. For å kontrollere smitten og redde flest mulig. 2
Nicathv Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 Her er en graf som viser antallet med bekreftet smitte i Norge over tid. Hentet fra https://www.vg.no/spesial/2020/corona/ 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget ditt? At antall smittede ikke har 14-doblet seg på 14 dager, men "bare" 12,9-doblet seg? Antall smittede trenger ikke å doble seg hver eneste dag for å holde live i en epidemi. Anonymkode: 4726a...dc9 Poenget er at de tallene som ble nevnt, ikke tyder på fordoblinger eller eksponentiell vekst i seg selv. FHI meldte om ca 1.000 smittede nordmenn fra Alpene i vinterferien. Det skal ha vært disse som startet utviklingen. Vi kan anta en jevnt økende vekst på 100 nye smitttede per dag, og da er vi på 2400 nå. Anonymkode: 6adad...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 42 minutter siden, Humas skrev: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. Dødsfall skjer først etter 3-4uker. Først én periode med milde plager, så litt bedring, deretter forverring, innleggelse, intensivbehandling og dødsfall. Sånn ca i hvert fall. Jeg jobber med testing for Covid-19. Vi tester omtrent bare helsepersonell for å utelukke koronavirus slik at de kan dra på jobb igjen. Tallene representerer ikke utviklingen i befolkningen ellers. Anonymkode: 68d94...efd 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 1 hour ago, Humas said: Jeg bare prøver å balansere det litt. I Asker og Bærum, hvor veldig mange var i Østerrike og Italia på vinterferie, så er det en-1 gammel person død. Vil ikke bagatellisere, men dette er ikke et høyt tall akkurat. Skal vi ødelegge barn, unges og voksnes økonomiske fremtid, samt få mer angst, ødelagte fremtidsdrømmer, avbrutte studier,få høy arb.ledighet osv på grunn av dette?. Det er ikke noe som tyder på at vi har samme utvikling som i Italia, jeg håper myndighetene innser at vi kan lette på reglene, allerede om en uke. Det er ikke vår tiltak som ødelegger fremtiden. Vi har mistet eksportmarkedene våre. Anonymkode: 2b8b6...6c8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 Jeg skjønner tankegangen din Ts, men den er alt for forenklet og du glemmer veldig mye vesentlig info, blant annet: Få personer i Norge er testet og antallet påviste smittede viser ikke realiteten. Viruset har I utgangspunktet ikke høy dødelighet, men rask smitte som vil føre med seg mange innleggelser på kort tid. Det er ikke helsevesenet bygd for og vil få katastrofalt utfall når det blir overbelastet, både økonomisk og helsemessig, for stort sett hele befolkningen som kan være langt mer skadelig enn de tiltakene vi har i dag. Det kan ta lang tid fra en er smittet til en dør. Vi snakker oppimot måneder. Vi aner heller ikke om mennesker får varig mén etter sykdommen og i hvilken grad. Årsaken til at vi ikke har flere døde er også pga det er satt inn tiltak og enn så lenge har helsevesenet hatt kapasitet til å ta hånd om syke. Hvis vi slakker opp tiltakene som du skriver vil vi se en helt annen situasjon og helt andre tall. Viruset oppfører seg ikke annerledes i Norge enn andre land som desverre flere nordmenn tror. Var har mye å gå på økonomisk og kun få prosent av oljefondet er og blir brukt. Anonymkode: 63594...494 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 Seriøst? Det utvikller seg jo hele tiden.. Anonymkode: 656d0...74c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, Humas skrev: De siste 14 dagene har det vært jevnt antall smittede i Norge, ikke økning. Det er 4 uker siden vinterferien. Det er ikke noe som tyder på eksponentiell økning i Norge. Italia er verst i verden. Muligens jeg tilhører mindretallet med min m3ning. Det er ofte de som ikke løper etter massene som får rett til slutt (dessveree) men de som ser på det med 'nøkterne øyne'. Fordi det bare er de i risikogruppen som blir testet. Det er mange flere som er smittet. Anonymkode: eef8b...be6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 Forstår meg ikke på alle disse som sier at vi skal lette på tiltakene fordi vi har lite smitte, når vi har lite smitte (alt er relativt) PÅ GRUNN AV TILTAKENE! Anonymkode: e0d68...609 1
Anbefalte innlegg