AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Vil mange bli oppsagt? Også folk med høyere utdanning? Anonymkode: cedeb...a8c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Selvfølgelig. Hvis bedriften blir tvunget til å redusere antall ansatte, eller går konkurs, mister man jobben. Uavhengig av utdanningsnivå. Anonymkode: 6e449...3e5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Ja hva men hva med bedrifter som ikke går konkurs, men permitterer? det er jo de minst rustede firma som går konkurs. Anonymkode: cedeb...a8c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Ja. Vi vet dette vil bli ille. Bare ikke hvor ille. Men, for å se det litt lengre bildet. Jeg var nesten nyutdannet siviløkonom da Enron traff som en bombe i 2002. Arbeidsmarkedet var dødt, beksvart, og alt tydet på at jeg hadde gjort det verste valget når det gjaldt utdannelse. Men så fikk man jo foten innenfor et sted, riktignok til en latterlig lav lønn. Jobbet beinhardt. Og så var plutselig de gode årene tilbake, opprykk, utfordringer og en fantastisk lønn. Og slik har det vært i 17 år nå for min del. Mange studievenner fikk en ny runde under finanskrisen. Men alle disse er tilbake nå. Så kanskje det er min tur til å kjenne denne klumpen i magen nå, jeg er ikke dummere enn at jeg ser jeg er utsatt om dette varer i måneder. Men igjen - jeg er klar for å jobbe, klar for å stå på, klar for å ta hvilken som helst stilling, til hvilken som helst lønn. Og så er plutselig de gode dagene der igjen. Anonymkode: 2af71...da5 2
Tarmegenbolle Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja hva men hva med bedrifter som ikke går konkurs, men permitterer? det er jo de minst rustede firma som går konkurs. Anonymkode: cedeb...a8c Om den ansatte er overflødig blir det kostbart å hente vedkommende inn igjen bare for at han eller hun ikke skal finne seg ny jobb. Det er selvsagt mulig om man har økonomien til det og arbeidstaker synes det er helt greit å være på jobb uten noe å gjøre der, men det passer nok de færreste.
Gjest Godhelg2019 Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 Det er vel ingen tvil om det. De fleste som blir permittert vil tilslutt bli oppsagt.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 I offentlig sektor mister ingen jobben, alt blir som før. Lønna går sikkert opp ved neste korsvei og. I privat sektor blir det ragnarokk. Anonymkode: cc894...469
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, Godhelg2019 skrev: Det er vel ingen tvil om det. De fleste som blir permittert vil tilslutt bli oppsagt. Nei, det stemmer nok ikke helt. Blant annet er veldig mange kantinemedarbeidere og renholdere permittert nå. Da alle jobber fra hjemmekontor, og kantiner er stengt ned over hele landet. En god del bedrifter vil etterhvert fortsette, og da er det behov for yrkesgrupper igjen. Konsulentbransjen, transaksjonsstøtte, med mer, ligger helt brakk akkurat nå. Her vil det ta tid før det kommer seg opp igjen, da det krever at andre bruker penger. Gidder ikke ramse opp ethvert slikt eksempel. Men alt henger sammen med alt, og hvilke bransjer som blir hardest rammet er det umulig å si noe om. I det offentlige er det ventet en del lønns- og stillingskutt. Det pøses ut med offentlige midler, så de må spare en god del fremover. Anonymkode: 2af71...da5
Anbefalte innlegg